EPN-V2

KOML6200 Lærerprofesjonen i Norge og profesjonsrettet norsk Emneplan

Engelsk emnenavn
The Teaching Profession and Norwegian Language Related to the Teaching Profession
Studieprogram
Kompletterende lærerutdanning
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en introduksjon til den norske lærerprofesjonen. Gjennom undervisningen i emnet får studentene kunnskap om samfunnsfaglige perspektiver knyttet til bærekraftig utvikling og demokratiopplæring i skolen. De får også kunnskap om lærerarbeid og lærerprofesjonalitet i skolen gjennom tema som profesjonsetikk og klasseledelse. Studentene skal også videreutvikle sine norskferdigheter, for å kunne forstå lengre sammenhengende muntlig framstillinger og fagtekster om profesjonsrelaterte temaer som er behandlet i undervisningen, og uttrykke seg skriftlig og muntlig om disse.

Forkunnskapskrav

Emnet inngår i studieprogrammet for kompletterende lærerutdanning, og er beregnet på studenter som har fått innvilget opptak på dette programmet.

Læringsutbytte

Alle hjelpemidler er tillatt.

Innhold

Emnet 2 tar opp følgende hovedområder:

  • Norsk språksystem
  • Utvikling av begrep og ordforråd, spesielt tilpasset lærerprofesjonen
  • Kommunikative øvelser
  • Arbeid med skriftlige tekster
  • Profesjonsetikk
  • Klasse- og læringsledelse
  • Den norske skolens innhold og verdigrunnlag
  • Overganger mellom trinn og skoleslag
  • Demokratisk deltakelse og medvirkning i norsk og samisk perspektiv

Praksis

Det er ingen praksis i dette emnet. For nærmere beskrivelse, se egen plan for praksisopplæring.

Arbeids- og undervisningsformer

Oppgaven blir vurdert med graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Vurdering og eksamen

Se programplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Praktisk-metodisk aktivitetslære: friluftsliv i nærmiljøet (inkludert livberging utenfor basseng), individuelle aktiviteter, moderne bevegelsesformer.
  • Fagdidaktikk.
  • Vurdering av og for læring.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.