Programplaner og emneplaner - Student
KOML6200 Lærerprofesjonen i Norge og profesjonsrettet norsk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Teaching Profession and Norwegian Language Related to the Teaching Profession
- Studieprogram
-
Kompletterende lærerutdanning
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en introduksjon til den norske lærerprofesjonen. Gjennom undervisningen i emnet får studentene kunnskap om samfunnsfaglige perspektiver knyttet til bærekraftig utvikling og demokratiopplæring i skolen. De får også kunnskap om lærerarbeid og lærerprofesjonalitet i skolen gjennom tema som profesjonsetikk og klasseledelse. Studentene skal også videreutvikle sine norskferdigheter, for å kunne forstå lengre sammenhengende muntlig framstillinger og fagtekster om profesjonsrelaterte temaer som er behandlet i undervisningen, og uttrykke seg skriftlig og muntlig om disse.
Forkunnskapskrav
Emnet inngår i studieprogrammet for kompletterende lærerutdanning, og er beregnet på studenter som har fått innvilget opptak på dette programmet.
Læringsutbytte
Alle hjelpemidler er tillatt.
Innhold
Emnet 2 tar opp følgende hovedområder:
- Norsk språksystem
- Utvikling av begrep og ordforråd, spesielt tilpasset lærerprofesjonen
- Kommunikative øvelser
- Arbeid med skriftlige tekster
- Profesjonsetikk
- Klasse- og læringsledelse
- Den norske skolens innhold og verdigrunnlag
- Overganger mellom trinn og skoleslag
- Demokratisk deltakelse og medvirkning i norsk og samisk perspektiv
Praksis
Det er ingen praksis i dette emnet. For nærmere beskrivelse, se egen plan for praksisopplæring.
Arbeids- og undervisningsformer
Oppgaven blir vurdert med graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Vurdering og eksamen
Se programplanen.
Hjelpemidler ved eksamen
- Praktisk-metodisk aktivitetslære: friluftsliv i nærmiljøet (inkludert livberging utenfor basseng), individuelle aktiviteter, moderne bevegelsesformer.
- Fagdidaktikk.
- Vurdering av og for læring.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.