Programplaner og emneplaner - Student
KOM6200 Språk og læring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Language and Learning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Språk er et viktig verktøy for læring og for deltaking i samfunn og arbeidsliv. I emnet språk og læring er de grunnleggende ferdighetene skriving, lesing og muntlig vektlagt. Det er nøkkelferdigheter både for studentenes egen læring av fagene på høgskolen og for å kunne utvikle elevenes læring i skolefagene. Mestring av disse ferdighetene legger grunnlag for videre utdanning og arbeidsliv.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til den andre leseopplæringa og ulike lesestrategier
- har kunnskap om karakteristiske trekk ved fagspråk og fagtekster
- har kunnskap om norsk språk i et typologisk og kontrastivt perspektiv, og kan se eget morsmål i lys av dette
- har kunnskap om flerspråklig utvikling og spesielle språklige utfordringer andrespråkselever kan ha i norsk skole
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke varierte arbeidsmåter og vurderingsmåter i fagene og vurdere ulike typer elevarbeider
- kan bruke elevaktive arbeidsmåter som er språk- og læringsfremmende
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke norsk skriftlig og muntlig på en tilfredsstillende måte i sin yrkesutøvelse som lærer
- kan på en selvstendig måte og i samarbeid med andre integrere de grunnleggende ferdighetene muntlig, skriving og lesing i fagopplæringen
-
Innhold
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående forståelse av prinsippene i læren om krefter og likevekt
- har inngående forståelse av fasthetslæren, herunder Hookes lov, bjelketeori, deformasjons- og spenningsberegninger
- har inngående forståelse av virkemåten i de vanligste konstruksjonselementene, herunder bjelker, søyler og staver (fagverk)
Ferdigheter
Studenten:
- kan beregne lagerreaksjoner i statisk bestemte konstruksjoner
- kan beregne og tegne moment-, skjærkraft- og normalkraftdiagrammer for bjelker og staver
- kan utføre spenning- og tøyningsberegninger for moment og normalkraft
- kan anvende bjelketeorien til å utføre deformasjonsberegninger på enkle statisk bestemte konstruksjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- kan gjøre statiske beregninger som grunnlag for prosjektering av konstruksjonselementer
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder. Individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsing veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Med bakgrunn i studentenes norskspråklige ferdigheter vil en eventuell opplæring i norsk språk, praksisopplæring og fagopplæring i kompletterende lærerutdanning være nært knyttet sammen. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være nært knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksisopplæring
For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen praksisplan.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
Muntlig presentasjon: Individuell muntlig presentasjon for medstudenter og lærer av et faglig emne, relatert til pensum. Omfang ca 10 minutter
Fagtekst: Individuell skriftlig fagtekst med utgangspunkt i pensumlitteraturen. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.
Språk og læring: Utarbeiding av et flerfaglig undervisningsopplegg knyttet til temaet språk og læring i gruppe. Undervisningsopplegget presenteres muntlig (ca 15 min) for medstudenter på høgskolen og gjennomføres i praksis. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Det er mulig å søke om å kunne utføre arbeidskravet individuelt.
Arbeidskravene vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
For å kunne avlegge eksamen i emnet kreves deltakelse i undervisning
- udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
- studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som overstiger 20 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet.
Se nærmere omtale av obligatorisk tilstedeværelse i programplanen.
-
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering består av to deler; skriftlig eksamen under tilsyn og muntlig eksamen:
- skriftlig eksamen under tilsyn, omfang 4 timer. Resultatet teller 49 % av endelig karakter.
- individuell muntlig eksamen, om lag 20 minutters varighet. Resultatet teller 51 % av endelig karakter.
Ny/utsatt eksamen
- ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen
-
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen under tilsyn: Inntil fem sider (A4) egenskrevne notater
Muntlig eksamen: Ingen
-
Vurderingsuttrykk
Emnet gir en innføring i grunnleggende statikk og fasthetslære som er basis for alle konstruksjonsemnene i studiet. Emnet omhandler:
- kraftvektorer og legemer i likevekt
- moment-, skjærkraft- og normalkraftdiagrammer
- bjelketeori
- spenningsfordelinger
- deformasjonsberegninger
-
Sensorordning
Ingen utover opptakskrav.