EPN-V2

KJVE3510 Analytisk kjemi II Emneplan

Engelsk emnenavn
Analytical Chemistry II
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Se programplanen.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Emnet bygger på KJPE1300 Generell kjemi, KJM1400 Organisk kjemi, KJM1500 Fysikalsk kjemi, og KJM2300 Analytisk kjemi I. Det anbefales å ha bestått eksamen i KJM2300 Analytisk kjemi I.

  • Forkunnskapskrav

    Det matematikkfaglige arbeidet i emne 1 vil være sentrert omkring barnetrinnets matematikk; spesielt tall og tallforståelse, de fire regningsartene og algebraisk og algoritmisk tenkning. Dette knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning, til det å forstå og beskrive barns måter å bruke matematikk på, og til barns utvikling av matematisk forståelse.

    Studiet er forskningsbasert både i design og i innhold og har et solid matematisk og matematikkdidaktisk innhold og forberede studentene til å arbeide i tråd med Fagfornyelsen. Det matematikk-didaktiske arbeidet vil gi studentene innsikt og kompetanse i å planlegge, gjennomføre, reflektere over og vurdere undervisning med tanke på en bred utvikling av elevers faglige kompetanse. Realistisk matematikkundervisning, matematisk kompetanse, problemløsning og undersøkende virksomhet er blant de fagdidaktiske temaene som inngår i dette emnet. Tverrfaglige perspektiver blir et gjennomgående tema, og studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse skal utvikles på en måte som beriker matematikkundervisningen.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan redegjøre for:

    • teoretiske og praktiske prinsipper for bruk av kromatografiske teknikker med hovedvekt på gasskromatografi og væskekromatografi
    • teori og virkemåte for massespektrometri, grunnleggende tolkning av massespektre
    • generelle prinsipper for prøvetaking samt praktiske teknikker for prøvetaking av gasser, væsker og faste materialer
    • sentrale teknikker for prøveopparbeiding for kromatografiske analyse, herunder ekstraksjon, preparativ kromatografi og teknikker for oppkonsentrering
    • prinsipper for metodeutvikling, optimalisering og metodevalidering for kromatografi
    • prinsipper for kvalitetskontroll og kvalitetskontroll i det kjemiske laboratoriet
    • viktigheten av å planlegge og å forberede laboratoriearbeidet
    • dataprosesessering og analyse av større datasett i analytisk kjemi

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan gjennomføre kvantitative analyser i henhold til oppsatte prosedyrer
    • kan kalibrere og justere vanlige måleinstrumenter
    • kan velge riktig laboratorieutstyr og bruke dette på en korrekt og selvstendig måte
    • kan gjøre egne vurderinger i forbindelse med valg av prøveopparbeidingsteknikker og analyseteknikker
    • kan dimensjonere kalibreringsstandarder og lage kalibreringskurver der det stilles krav til kurvenes kvalitet
    • kan lese vitenskapelige artikler og søke i vitenskapelige tidsskriftdatabaser for å finne relevant litteratur i forbindelse med metodeutvikling og metodeimplementering
    • kan bruke statistiske metoder og relevant programvare til dataekstraksjon, statistisk analyse og til å kvalitetskontrollere måleresultater
    • kan bestemme identiteten til ukjente analytter ut fra kromatografiske og massespektrometriske analyser

    Generelle kompetanse

    Studenten:

    • har innsikt i anvendelse og begrensinger i vanlige kromatografiske og massespektroskopiske analyseteknikker
    • har innsikt i prinsippene for god laboratoriepraksis og kvalitetskontroll i analytisk kjemi
    • har kjennskap til prinsippene for utvikling av nye analysemetoder der både prøvetaking, prøveopparbeiding, kvalitativ og kvantitativ analyse inngår
    • har kunnskap om hvordan nøyaktighet og presisjon i måleresultatene påvirkes av feilkilder og usikkerhet i instrumentering, prosedyrer og arbeidsteknikker
    • har bakgrunn for å forstå utvikling og fremtidsperspektiver innenfor fagfeltet
    • kan formidle sine egne resultater i skriftlig og muntlig form
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen er lagt opp som forelesninger, øvinger og laboratorieundervisning..

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 6 dagers laboratoriekurs er obligatorisk med 2 skriftlige arbeider (gruppe på 2-4 studenter, 10-20 sider pr arbeidskrav).
    • 1 dags obligatorisk workshop i bioanalyse (4 timer laboratoriearbeid, grupper på 10-15 studenter, ingen rapportering).
    • Enkelte øvingstimer i tilknytning til laboratoriekurset vil være obligatoriske. Disse timene vil bli kunngjort særskilt.
    • Før en laboratorieøvelse kan påbegynnes skal det gjennomføres et veiledningsopplegg hvor studentene legger frem en skriftlig plan for gjennomføring av øvelsen.
    • En skriftlig samarbeidsoppgave i form av et case-studie (gruppe på 2-4 studenter). Muntlig presentasjon av løsningen på case-oppgaven (6-8 timer).
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Excel er tilgjengelig under eksamen.

    Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneansvarlig

    Per Ola Rønning