EPN-V2

KJTS3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studentene skal anvende kunnskap og ferdigheter de har tilegnet seg gjennom studiet, på et realistisk ingeniørproblem. De skal vise evne til å videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter i en teoretisk og/eller praktisk problemløsning. Studentene skal vise en ansvarlig og etisk holdning i sin yrkeskompetanse.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Emnet bygger på 1. og 2. studieår i studieprogrammet.

  • Forkunnskapskrav

    Kunnskaper

    Studenten

    • har kunnskap om samtidslitteraturens rolle i offentligheten
    • har kunnskap om sentrale tema og tendenser i samtidslitteraturen, både bestselger- og avantgardetrender
    • har god kjennskap til aktuell litteraturdebatt og -kritikk
    • har innsikt i sammenhengen mellom samtidslitteraturen og ideologiske og estetiske strømninger
    • har kunnskap om ulike formidlingsformer og -praksiser (for eksempel anmeldelse, bokprat, utstilling, litteraturarrangement)

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan formidle samtidslitteratur i muntlig og skriftlig form
    • kan forberede og gjennomføre formidlingstiltak
    • kan reflektere kritisk over formidlingen og resepsjonen av samtidslitteraturen og er bevisst sin egen rolle som formidler
    • kan skrive en artikkel tenkt publisert i et fagorgan
  • Læringsutbytte

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, workshops, studentpresentasjoner og selvstudium. Emnet er praktisk rettet, og det forventes at studentene deltar aktivt.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studentene skal gjennomføre to gruppeoppgaver:

    1. En praktisk formidlingsoppgave internt ved utdanningen (bokprat, bokutstilling eller lignende)
    2. Planlegge og gjennomføre et litteraturarrangement på et bibliotek eller på en annen offentlig arena.

    Begge gruppeoppgaver skal være gjennomført innen fastsatt tid og godkjent av faglærer, før studenten kan gå opp til eksamen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Vurderingsformen er todelt:

    1. Semesteroppgave: En artikkel med selvvalgt tema (ca. 8 sider). Tema skal godkjennes av faglærer før innlevering.
    2. Muntlig eksamen: Eksaminering i 20-30 minutter på grunnlag av pensum og en forberedt oppgave.

    Hver del teller like mye. Både samlet karakter og delkarakter oppgis.

  • Vurdering og eksamen

    Semesteroppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

    Muntlig eksamen: Ingen hjelpemidler.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Gradert skala A-F.

  • Vurderingsuttrykk

    Alle artiklene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 % bli trukket ut for vurdering av ekstern sensor. Det vil være to sensorer på muntlig eksamen.

    Kandidater som ikke består hele eller deler av eksamen, kan gå opp til ny/utsatt eksamen i den/de delen(e) som ikke er bestått.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.