Programplaner og emneplaner - Student
KJTS3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Bachelor Thesis
 
- Omfang
 - 20.0 stp.
 
- Studieår
 - 2021/2022
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            VÅR 2022
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- 
    
Innledning
Studentene skal anvende kunnskap og ferdigheter de har tilegnet seg gjennom studiet, på et realistisk ingeniørproblem. De skal vise evne til å videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter i en teoretisk og/eller praktisk problemløsning. Studentene skal vise en ansvarlig og etisk holdning i sin yrkeskompetanse.
 - 
    
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på 1. og 2. studieår i studieprogrammet.
 - 
    
Forkunnskapskrav
Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår pr 1. oktober, før bacheloroppgave tildeles.
 - 
    
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan anvende og bearbeide kunnskap i vitenskap og teknologi for å løse bioteknologiske og kjemirelaterte problemstillinger
 - kan foreslå tekniske løsningsalternativer, analysere og kvalitetssikre resultatene
 
Ferdigheter
Studenten:
- kan omsette kunnskapene sine til praktiske løsninger
 - behersker moderne analytiske og bioteknologiske metoder og har kunnskap om sikkert arbeid på laboratorier
 - kan kvalitetssikre og analysere resultater fremkommet i et prosjekt
 - kan dokumentere og drøfte resultater slik at det belyser en problemstilling, både skriftlig og muntlig
 - kan innhente litteratur og annen bakgrunnsinformasjon som er relevant for prosjektet samt skrive rapporter ut fra standardiserte metoder
 
Generell kompetanse
Studenten:
- kan, på en selvstendig og systematisk måte, utføre en ingeniøroppgave med en praktisk industriell eller forskningsmessig problemstilling
 - behersker å arbeide både selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av ingeniørfaglige prosjekter
 - har evne til å sette sitt eget arbeid inn i en større ingeniørfaglig sammenheng
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Bacheloroppgaven er en selvstendig prosjektoppgave som utføres av studenter i gruppe. Bacheloroppgaven skal ha et innhold som er relevant for den aktuelle studieretning. Bacheloroppgaven skal være metode- og problemorientert, og skal legges opp slik at studentene får anledning til å bruke kunnskaper og ferdigheter fra flere områder.
Bacheloroppgaven skal fortrinnsvis gjøres i samarbeid med bedrift, næringslivsorganisasjon eller offentlig institusjon.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Litteratursøke- og kildekritikk kurs
 - Godkjent fremdriftsplan
 - To muntlige presentasjoner
 
 - 
    
Vurdering og eksamen
Vurdering av bacheloroppgaven i gruppe (2-4 studenter) vil skje på grunnlag av gjennomføringen av prosjektet, rapporten, muntlig presentasjon og poster på engelsk:
- Gjennomføringen og muntlig presentasjon teller 40 % og vurderes ut fra vanskelighetsgraden av prosjektet, planlegging, framdrift, initiativ, praktiske ferdigheter, vurderingsevne, selvstendighet og samarbeidsevne. Denne delen av prosjektet kan ikke påklages.
 - Rapporten og poster teller 60 % og vurderes ut fra faglig kvalitet, oversiktlighet, systematikk, språket, litteraturreferanser og grad av selvstendighet i skriveprosessen.
 
Begge delene av eksamen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Ved eventuell klage på karakter, er det kun del 2, eksamensresultat på rapporten, som kan påklages.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
 - 
    
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.