EPN-V2

KJTS3100 Bioteknologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Biotechnology
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Bioteknologi bruker levende organismer (gjær, bakterier, planter, dyr) for å utvikle eller lage ulike produkter. Studenten skal få kunnskap om DNA kloning, analyse av nukleinsyrer, industriell mikrobiologi, proteomikk, immunologi og virologi. På laboratoriet vil studenten lære å utføre horisontal genoverføring, PCR, restriksjonskutting og genotyping.;

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på KJM2400 Biokjemi og mikrobiologi samt temaer fra KJM2300 Analytisk kjemi I. Det anbefales å ha bestått eksamen i KJM2400 Biokjemi og mikrobiologi.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne 3 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap om og i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet med spesiell vekt på begynneropplæringen
  • har dybdekunnskap om temaene tall og telling, tallregning knyttet til addisjon og subtraksjon, samt måling
  • har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
  • har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og om ulike syn på læring av matematikk
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om algoritmisk tenkning relevant på barnetrinnet
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen og om overgangen fra barnehage til skole
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
  • har kunnskap om ulike aspekter ved en matematikklærers faglige og fagdidaktiske kompetanse

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i tallforståelse, tallregning knyttet til addisjon og subtraksjon, samt måling, for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • kan legge til rette for tidlig innsats og tilpasse opplæringen til elevens ulike behov
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
  • kan oppdage matematikkvansker og kan implementere tiltak anbefalt for å forebygge disse, og kan tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker.

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamensform

Individuell muntlig eksamen. Varighet: 25-30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Vurdering og eksamen

Ingen.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Vurderingsuttrykk

Se fagplanen.

Sensorordning

I emne 3 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, inkludert utforsking, argumentasjon, begrunnelse og kommunikasjon i matematikk. Det legges spesiell vekt på begynneropplæringen, inkludert barns utvikling av tallforståelse, samt ulike aspekt ved tall og tallbehandling knyttet til posisjonssystemet, addisjon og subtraksjon. I tillegg arbeides det med didaktiske og faglige sider ved måling og algoritmisk tenkning. I emnet arbeides det med psykososialt læringsmiljø i matematikkundervisningen, inkludert kommunikasjon, interaksjonsmønstre, matematikkvansker og høyt presterende elever.