Programplaner og emneplaner - Student
KJPE1300 Generell kjemi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- General Chemistry
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
-
Innledning
Gjennom mastergradsoppgaven skal studentene vise forståelse, modning og refleksjon, og bli kvalifisert for fagutviklingsarbeid. Gjennom tilegnelse og syntese av kunnskap fra øvrige deler av studiet skal studentene under veiledning gjennomføre et selvstendig fagutviklings- eller vitenskapelig arbeid. Mastergradsoppgaven skal ha en systematisk og vitenskapelig oppbygning og skal baseres på aktuell og relevant litteratur og/eller empiriske data som besvarer den problemstillingen studentene har utviklet.
-
Forkunnskapskrav
For å påbegynne MAJO5900 Masteroppgave må MAJO4200 Vitenskapsteori og metode og MAJO4300 Jordmorfaglig ekspertise være bestått. Masteroppgaven kan først leveres til sensurering når alle emner er bestått med unntak av MAJOPRA4 Helhetlig, avansert jordmorfag.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan beskrive oppbyggingen av det periodiske system.
- kan beskrive struktur av atomer og struktur og bindingsforhold i molekyler, gasser, væsker og faste stoffer.
- kan beskrive hovedtypene av kjemiske reaksjoner.
- kan beskrive hovedprinsippene i reaksjonskinetikk, og sammenhengen mellom kinetikk og likevekt.
- kan forklare begrepene entalpi, entropi, og fri energi og beskrive hvordan disse størrelsene gir sammenhengen mellom termodynamikk, elektrokjemi og kjemisk likevekt.
- kan forklare virkemåten til galvaniske celler og elektrolyseceller.
Ferdigheter
Studenten:
- kan sette navn på enkle kjemiske forbindelser.
- kan balansere reaksjonslikninger.
- kan utføre støkiometriske beregninger og bestemme konsentrasjoner og partialtrykk ved kjemisk likevekt.
- kan utføre grunnleggende beregninger innen reaksjonskinetikk, termodynamikk (entalpi, entropi og fri energi) og elektrokjemi (galvaniske celler og elektrolyse).
- kan utføre enkle kjemiske reaksjoner og laboratorieforsøk med både kvalitative og kvantitative bestemmelser.
- kan skrive og forklare resultatene fra laboratoriearbeidet i journal, rapport og regneark.
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan samarbeide i grupper både med praktisk og skriftlig arbeid.
- har innsikt i forskriftsmessig håndtering av kjemikalier på grunnlag av HMS-datablader og fra laboratorieerfaring.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), forberedelse og deltakelse på seminarer, selvstudier, veiledning på masteroppgave og arbeidskrav.
I forbindelse med masteroppgaven arrangeres det masterseminarer, der studentene presenterer og diskuterer utkast til masteroppgavetekst i et større forum. På disse seminarene vil sentrale temaer tilknyttet arbeidet med masteroppgaven tas opp. Hensikten er å tilrettelegge for faglige diskusjoner mellom studenter og faglærere, kritisk-analytiske metoderefleksjoner og vitenskapsteoretiske refleksjoner.
Veiledningsavtale
Studenter og veileder utformer en veiledningsavtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet. Studentene har rett til inntil 10 timers veiledning på mastergradsoppgaven (inkludert eventuelt veiledning på prosjektbeskrivelse). Hver gruppe får tildelt en hoved- og evt. en biveileder. Studentene får også veiledning i tre seminarer.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Prosjektbeskrivelse. Formålet er at studenten skal beskrive en overordnet plan for gjennomføring av prosjektet og sikre at prosjektet er i samsvar med forskningsetiske rammer. Omfang: Inntil 1500 ord. Prosjektbeskrivelsen skal godkjennes av veileder.
- 3 seminarer. I alle seminarene skal studentene presentere sine oppgaver utfra de instrukser som gis. I to av seminarene skal studentene vurdere hverandres oppgaver. Ved et seminar vil oppgaven bli vurdert av en lærer. Fravær ved disse seminarene må tas igjen ved at presentasjonen gjennomføres for veiledere.
-
Vurdering og eksamen
Masteroppgave utført i gruppe på to studenter. Det skal gjøres rede for gruppeprosessen i utarbeidelsen av masteroppgaven i et vedlegg på maksimalt 1 (en) side. Det kan søkes om individuell oppgave etter begrunnet søknad og særskilt vurdering.
Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:
- Monografi: En monografisk oppgave skal være på inntil 15000 ord
- Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning i et relevant fagfellevurdert vitenskapelig tidsskrift, samt en dokument/kappe som utdyper artikkelen. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet, og kappen skal ha et omfang på inntil 7000 ord.
Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Én sensor må være ekstern. En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet på masteroppgaven.