EPN-V2

KJPE1300 General Chemistry Course description

Course name in Norwegian
Generell kjemi
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir innføring i grunnleggende begreper og modeller i kjemi. Studenten skal tilegne seg ferdigheter til å kunne gjennomføre enkle kjemiske forsøk og skal kunne handtere kjemikalier forskriftsmessig.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan anvende støkiometri
  • kan gjøre beregninger med løsninger
  • kan anvende ideelle gasslov
  • kan gjøre beregninger med kjemisk likevekt
  • kan skrive reaksjonsligning og gjøre beregninger for syre-base
  • kan gjøre beregninger for fellingslikevekter
  • kan definere og gjøre beregninger med reduksjon/oksidasjon
  • kan forklare atomstruktur
  • kan definere kjemisk binding og intermolekylære krefter
  • kan gjøre rede for energi og termokjemi
  • kan forklare komplekser
  • har grunnleggende kunnskap om oppbygning av atom og molekyl, ulike typer kjemiske reaksjoner, støkiometriske og likevektsberegninger

Ferdigheter

Studenten:

  • kan håndtering av kjemikalier, HMS- datablad vurdering og sikkerhet på laboratoriet
  • kan dokumentasjon av laboratorieforsøk
  • kan bruk av Excel til resultatbearbeiding
  • har kjennskap til betegnelse på og bruksområde for alminnelig laboratorieutstyr, som pipetter, målesylindere, målekolber, erlenmeyerkolber, begerglass m.m.
  • kan utføre pipettering
  • kan lage løsninger med nøyaktig konsentrasjon
  • kan bruke spektrofotometer

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan grunnleggende kunnskap om laboratoriearbeid og teknikker
  • kan gjennomføre enkle kjemiske forsøk
  • har et bevisst forhold til etiske og miljømessige konsekvenser
  • kan vurdere og formidle resultater fra kjemi laboratorieforsøk både skriftlig og muntlig
  • kan innhente aktuell litteratur og presentere tema innen generell kjemi både muntlig og skriftlig

Teaching and learning methods

Undervisningen er lagt opp som forelesninger, øvinger og laboratorieundervisning.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 7 dagers laboratoriekurs med 7 individuelle skriftlige arbeidskrav (10 - 20 sider pr arbeidskrav)
  • 4 av 7 obligatoriske øvingsoppgaver (2-4 timer pr øving)

Assessment

Understanding the fundamental principles of dynamics and control that can be employed in a variety of contemporary applications is an essential skill for the modern engineer. The course provides students with theoretical knowledge and practical demonstrations across a broad range of modern dynamic systems, and the methods used in their applications.

The students will learn the principles of the electro-mechanical systems design, acquire a theoretical background for the study of the dynamics and control of robotic systems, with practical application of control loop in robotics, based on case studies and critical analysis. Embedded systems and their applications will also be discussed. When designing a dynamic structure, several advanced techniques will be considered. Therefore, this course offers the students a unique source of practical information on Mechatronics, State Machine and Sequence Diagrams, Programming and software engineering in mechatronics, Case studies of using Arduino hardware and software in dynamic structures, along with guidance on using analogue and digital signals for various applications.

Dynamic structures and applications course will also cover advances in assistive technology: from wheelchairs to exoskeletons, as well as sensors and actuators used for monitoring various parameters of the dynamic systems. Fundamental principles and case studies of systems and sensors for earthquake, or extreme dynamic loading monitoring, will be used.

The elective course is initiated provided that the number of students who choose this course is sufficient.

Permitted exam materials and equipment

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Grading scale

No prerequisites.

Examiners

After completing this course, the student will achieve the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

Students can:

  • understand the underlying principles of dynamics and control
  • critically assess the feasibility of a dynamic system for a specific application
  • apply the methods of analysis and design of systems for motion control
  • explain the most commonly used components for such systems
  • demonstrate understanding of the principles of mechatronics and dynamic structures monitoring
  • demonstrate the knowledge of modern sensors and actuators used for monitoring of dynamic parameters

Skills

Students can:

  • Apply the knowledge on dynamic structures’ behaviour to propose an efficient control method for a given application
  • Propose a design of a robotic system to perform a specified task, commenting on critical aspects of the design and system performance
  • Assess the type and range of parameters that needs to be measured for a safe operation of a dynamic structure.

General competence

Students can:

  • Suggest methods for assessing structural integrity of a dynamic structure subjected to a short-term or a long-term loading, considering materials and purpose of the system.
  • communicate about course related topics with others from the field.