EPN-V2

KJM3500 Molekylær- og cellebiologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Molecular and cell biology
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studentene vil få en introduksjon til prinsippene innen molekylær- og cellebiologi. Emnet gir en oversikt over genstruktur og -funksjon hos eukaryoter, genetikk, og epigenetikk. Det dekker også sentrale cellulære prosesser, inkludert intracellulær transport, cellesignalering, cellesyklus, celledød og autofagi. I tillegg vil studentene bli introdusert for bioinformatisk analyse. I laboratoriet vil studentene lære hvordan de utfører transfeksjon, immunfluorescens og bli kjent med bruken av lysmikroskopi.

Anbefalte forkunnskaper

Masteroppgaven skal ha et omfang på 30.000 ord +/- 10 %. Innholdsfortegnelse, sammendrag, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Det skal utarbeides et sammendrag på norsk og engelsk på inntil 350 ord.

Masteroppgaven kan inneholde multimodale dokumentasjonsformer (bilde, video og annet) eller kunstnerisk arbeid.

Dersom den skriftlige masteroppgaven ikke innfrir de formelle kravene til oppgaven, vil innleveringen registreres som ikke godkjent med karakteren F. Det vil da ikke bli avholdt muntlig eksamen for kandidaten.

Muntlig eksamen starter med en presentasjon av oppgaven (inntil 15 minutter). Det vil deretter være en samtale om oppgaven med utgangspunkt i spørsmål fra sensorene (inntil 30 minutter).

Det gis én samlet karakter som primært er basert på det skriftlige arbeidet.

Ny/utsatt eksamen

En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.

Vurdering

Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

  • problemstillingens originalitet og relevans for barnehagefeltet
  • dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder
  • tydelig avgrensning og sammenheng mellom problemstilling, metodevalg og teoretisk perspektiv, samt drøfting og konklusjoner
  • evne til å samle, systematisere, tolke og diskutere et aktuelt forskningsmateriale og presentere kunnskap på en oversiktlig måte
  • refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen
  • skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg

Publisering

For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig, må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil ikke-klausulerte masteroppgaver, som er bestått, publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.

Forkunnskapskrav

For å kunne ta laboratoriekurset i emnet kreves godkjent laboratoriekurs fra KJM2400 Biokjemi og KJM3100 Bioteknologi, eller tilsvarende kvalifikasjoner.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om de grunnleggende prinsippene for genstruktur og funksjon hos eukaryoter, samt hvilke metoder som kan benyttes for å studere genfunksjon
  • kan forstå metodene knyttet til genomannotasjon
  • har kjennskap til databaser som brukes i bioinformatikk-analyse
  • kan forklare hvordan epigenetiske modifikasjoner påvirker genuttrykk
  • kan forklare de molekylære mekanismene som fører til kreftutvikling
  • har god forståelse for klassisk genetikk, inkludert Mendels lover og unntak fra disse
  • har kunnskap om sentrale cellulære prosesser: intracellulær transport, cellesignalering, cellesyklus, celledød og autofagi
  • kjenner til struktur og funksjon av cellens cytoskjelettet og ulike typer mikroskopi som anvendes innen cellebiologi

Ferdigheter

Studenten:

  • kan detektere spesifikke proteiner/organeller ved immunfluorescens og lysmikroskopi
  • kan forstå og presentere en forskningsartikkel hvor molekylær- og cellebiologiske metoder brukes
  • kan sammenligne sekvenser av nukleotider
  • kan utføre en enkel bioinformatikk analyse vha programmering

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan tilegne seg kunnskap innen molekylær- og cellebiologi
  • kan planlegge og gjennomføre molekylærbiologiske og cellebiologiske forsøk
  • kan vurdere og formidle resultater fra molekylærbiologiske og cellebiologiske laboratorieforsøk skriftlig
  • kan presentere og svare på oppgaver muntlig innenfor kunnskapsområdet som blir presentert i emnet
  • kan finne fagfellevurderte artikler og forholde seg kritisk til kilder
  • kan utforme konstruktiv tilbakemelding til medstudenter
  • kan reflektere over egen prestasjon og ta i bruk tilbakemelding fra medstudenter

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid og laboratoriearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • 2 dager laboratoriekurs
  • 1 labrapport, maks 10 sider i gruppe av 2-4 studenter
  • Medstudentvurdering av en muntlig presentasjon (15 min) og refleksjonsrapport (1 side)

Vurdering og eksamen

Deleksamen som består av tre deler:

Del 1: En muntlig presentasjon av en vitenskapelig artikkel i gruppe av 2-4 studenter som presenteres til klassen, 15min, som teller 30 % av den endelige karakteren.

Del 2: En labrapport i gruppe av 2-4 studenter (maks 10 sider) som teller 30 % av den endelige karakteren.

Del 3: Individuell muntlig eksamen, 30 min, som teller 40 % av den endelige karakteren.

Del 1 og 3 kan ikke påklages, del 2 kan påklages.

Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt område innenfor barnehagekunnskap.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern sensor for vurderingen av skriftlige innleveringer. To interne sensorer for vurdering av den muntlige presentasjonen. To sensorer for individuell muntlig eksamen (en intern, en ekstern).

Emneansvarlig

Viola H. Lobert