EPN-V2

KJM3500 Molekylær- og cellebiologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Molecular and cell biology
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på KJM2400 Biokjemi og KJTS3100 Bioteknologi.

Forkunnskapskrav

For å kunne ta laboratoriekurset i emnet kreves godkjent laboratoriekurs fra KJM2400 Biokjemi og KJM3100 Bioteknologi, eller tilsvarende kvalifikasjoner.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om de grunnleggende prinsippene for genstruktur og funksjon hos eukaryoter, samt hvilke metoder som kan benyttes for å studere genfunksjon
  • kan forstå metodene knyttet til genomannotasjon
  • har kjennskap til databaser som brukes i bioinformatikk-analyse
  • kan forklare hvordan epigenetiske modifikasjoner påvirker genuttrykk
  • kan forklare de molekylære mekanismene som fører til kreftutvikling
  • har god forståelse for klassisk genetikk, inkludert Mendels lover og unntak fra disse
  • har kunnskap om sentrale cellulære prosesser: intracellulær transport, cellesignalering, cellesyklus, celledød og autofagi
  • kjenner til struktur og funksjon av cellens cytoskjelettet og ulike typer mikroskopi som anvendes innen cellebiologi

Ferdigheter

Studenten:

  • kan detektere spesifikke proteiner/organeller ved immunfluorescens og lysmikroskopi
  • kan forstå og presentere en forskningsartikkel hvor molekylær- og cellebiologiske metoder brukes
  • kan sammenligne sekvenser av nukleotider
  • kan utføre en enkel bioinformatikk analyse vha programmering

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan tilegne seg kunnskap innen molekylær- og cellebiologi
  • kan planlegge og gjennomføre molekylærbiologiske og cellebiologiske forsøk
  • kan vurdere og formidle resultater fra molekylærbiologiske og cellebiologiske laboratorieforsøk skriftlig
  • kan presentere og svare på oppgaver muntlig innenfor kunnskapsområdet som blir presentert i emnet
  • kan finne fagfellevurderte artikler og forholde seg kritisk til kilder
  • kan utforme konstruktiv tilbakemelding til medstudenter
  • kan reflektere over egen prestasjon og ta i bruk tilbakemelding fra medstudenter

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • avansert kunnskap om kommunikasjonsteori og ulike aspekter ved mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon som grunnlag for å bygge gode relasjoner
  • inngående kunnskap om dynamikken i mellommenneskelige samspill og kommunikative forutsetninger for å bygge gode relasjoner
  • innsikt i hvordan egen kommunikasjonsstil påvirker andre, og strategier for å tilpasse denne for å fremme bedre samhandling

Ferdigheter

Studenten kan:

  • redegjøre for grunnleggende teorier om kommunikasjon og interaksjon mellom mennesker
  • analysere samhandlingsprosesser, gjenkjenne kommunikasjonsforskjeller og anvende relevante strategier, metoder og teknikker for å oppnå effektfull kommunikasjon og løse konflikter
  • reflektere over egen kommunikasjonspraksis og justere denne for å forbedre ledelse og samhandling

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • anvende avansert kunnskap og ferdigheter i kommunikasjon for å forbedre organisatoriske prosesser og fremme et positivt arbeidsmiljø
  • utvikle og implementere strategier for effektiv kommunikasjon i lederroller, som bidrar til å styrke samhandling og organisasjonskultur
  • kritisk vurdere og tilpasse egen kommunikasjonsstil for å møte ulike situasjoner og behov i en lederkontekst, med fokus på kontinuerlig forbedring og profesjonell utvikling

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • 2 dager laboratoriekurs
  • 1 labrapport, maks 10 sider i gruppe av 2-4 studenter
  • Medstudentvurdering av en muntlig presentasjon (15 min) og refleksjonsrapport (1 side)

Vurdering og eksamen

Deleksamen som består av tre deler:

Del 1: En muntlig presentasjon av en vitenskapelig artikkel i gruppe av 2-4 studenter som presenteres til klassen, 15min, som teller 30 % av den endelige karakteren.

Del 2: En labrapport i gruppe av 2-4 studenter (maks 10 sider) som teller 30 % av den endelige karakteren.

Del 3: Individuell muntlig eksamen, 30 min, som teller 40 % av den endelige karakteren.

Del 1 og 3 kan ikke påklages, del 2 kan påklages.

Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes både intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Minst 25 % av besvarelsene trekkes ut og sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene danner grunnlaget for å fastsette nivået på resten av besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Hilde Mobekk

Sensorordning

Emnet overlapper 8 studiepoeng med MLED5200 Kommunikasjon for ledelse og samhandling.

Emneansvarlig

Viola H. Lobert