EPN-V2

KJM3500 Molekylær- og cellebiologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Molecular and cell biology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studentene vil få en introduksjon til prinsippene innen molekylær- og cellebiologi. Emnet gir en oversikt over genstruktur og -funksjon hos eukaryoter, genetikk, og epigenetikk. Det dekker også sentrale cellulære prosesser, inkludert intracellulær transport, cellesignalering, cellesyklus, celledød og autofagi. I tillegg vil studentene bli introdusert for bioinformatisk analyse. I laboratoriet vil studentene lære hvordan de utfører transfeksjon, immunfluorescens og bli kjent med bruken av lysmikroskopi.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Emnet bygger på KJM2400 Biokjemi og KJTS3100 Bioteknologi.

  • Forkunnskapskrav

    For å kunne ta laboratoriekurset i emnet kreves godkjent laboratoriekurs fra KJM2400 Biokjemi og KJM3100 Bioteknologi, eller tilsvarende kvalifikasjoner.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om de grunnleggende prinsippene for genstruktur og funksjon hos eukaryoter, samt hvilke metoder som kan benyttes for å studere genfunksjon
    • kan forstå metodene knyttet til genomannotasjon
    • har kjennskap til databaser som brukes i bioinformatikk-analyse
    • kan forklare hvordan epigenetiske modifikasjoner påvirker genuttrykk
    • kan forklare de molekylære mekanismene som fører til kreftutvikling
    • har god forståelse for klassisk genetikk, inkludert Mendels lover og unntak fra disse
    • har kunnskap om sentrale cellulære prosesser: intracellulær transport, cellesignalering, cellesyklus, celledød og autofagi
    • kjenner til struktur og funksjon av cellens cytoskjelettet og ulike typer mikroskopi som anvendes innen cellebiologi

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan detektere spesifikke proteiner/organeller ved immunfluorescens og lysmikroskopi
    • kan forstå og presentere en forskningsartikkel hvor molekylær- og cellebiologiske metoder brukes
    • kan sammenligne sekvenser av nukleotider
    • kan utføre en enkel bioinformatikk analyse vha programmering

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan tilegne seg kunnskap innen molekylær- og cellebiologi
    • kan planlegge og gjennomføre molekylærbiologiske og cellebiologiske forsøk
    • kan vurdere og formidle resultater fra molekylærbiologiske og cellebiologiske laboratorieforsøk skriftlig
    • kan presentere og svare på oppgaver muntlig innenfor kunnskapsområdet som blir presentert i emnet
    • kan finne fagfellevurderte artikler og forholde seg kritisk til kilder
    • kan utforme konstruktiv tilbakemelding til medstudenter
    • kan reflektere over egen prestasjon og ta i bruk tilbakemelding fra medstudenter
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid og laboratoriearbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • 2 dager laboratoriekurs
    • 1 labrapport, maks 10 sider i gruppe av 2-4 studenter
    • Medstudentvurdering av en muntlig presentasjon (15 min) og refleksjonsrapport (1 side)
  • Vurdering og eksamen

    Deleksamen som består av tre deler:

    Del 1: En muntlig presentasjon av en vitenskapelig artikkel i gruppe av 2-4 studenter som presenteres til klassen, 15min, som teller 30 % av den endelige karakteren.

    Del 2: En labrapport i gruppe av 2-4 studenter (maks 10 sider) som teller 30 % av den endelige karakteren.

    Del 3: Individuell muntlig eksamen, 30 min, som teller 40 % av den endelige karakteren.

    Del 1 og 3 kan ikke påklages, del 2 kan påklages.

    Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern sensor for vurderingen av skriftlige innleveringer. To interne sensorer for vurdering av den muntlige presentasjonen. To sensorer for individuell muntlig eksamen (en intern, en ekstern).

  • Emneansvarlig

    Viola H. Lobert