Programplaner og emneplaner - Student
KJM3500 Molekylær- og cellebiologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Molecular and cell biology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
-
Innledning
Studentene vil få en introduksjon til prinsippene innen molekylær- og cellebiologi. Emnet gir en oversikt over genstruktur og -funksjon hos eukaryoter, genetikk, og epigenetikk. Det dekker også sentrale cellulære prosesser, inkludert intracellulær transport, cellesignalering, cellesyklus, celledød og autofagi. I tillegg vil studentene bli introdusert for bioinformatisk analyse.
-
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på KJM2400 Biokjemi og KJTS3100 Bioteknologi.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om de grunnleggende prinsippene for genstruktur og funksjon hos eukaryoter, samt hvilke metoder som kan benyttes for å studere genfunksjon
- kan forstå metodene knyttet til genomannotasjon
- har kjennskap til databaser som brukes i bioinformatikk-analyse
- kan forklare hvordan epigenetiske modifikasjoner påvirker genuttrykk
- kan forklare de molekylære mekanismene som fører til kreftutvikling
- har god forståelse for klassisk genetikk, inkludert Mendels lover og unntak fra disse
- har kunnskap om sentrale cellulære prosesser: intracellulær transport, cellesignalering, cellesyklus, celledød og autofagi
- kjenner til struktur og funksjon av cellens cytoskjelettet og ulike typer mikroskopi som anvendes innen cellebiologi
Ferdigheter
Studenten:
- kan presentere og svare på oppgaver både muntlig og skriftlig innenfor kunnskapsområdet som blir presentert i emnet
- kan forstå og presentere en forskningsartikkel hvor molekylær- og cellebiologiske metoder brukes
- kan sammenligne sekvenser av nukleotider
- kan utføre en enkel bioinformatikk analyse vha programmering
Generell kompetanse
Studenten:
- kan tilegne seg kunnskap innen molekylær- og cellebiologi
- kan finne fagfellevurderte artikler og forholde seg kritisk til kilder
- kan utforme konstruktiv tilbakemelding til medstudenter
- kan reflektere over egen prestasjon og ta i bruk tilbakemelding fra medstudenter
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid og muntlige presentasjoner
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Medstudentvurdering av en muntlig presentasjon (15 mins) og refleksjonsrapport (1 side)
-
Vurdering og eksamen
Deleksamen som består av tre deler:
Del 1: En muntlig presentasjon av en vitenskapelig artikkel i gruppe av 2-4 studenter som presenteres til klassen, 15mins, som teller 30 % av karakteren
Del 2: En innlevering i gruppe av 2-4 studenter, (10-20 sider) som teller 30 % av karakteren.
Del 3: Individuell muntlig eksamen, 30 mins, som teller 40 % av karakteren
Del 1 og 3 kan ikke påklages, del 2 kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
En intern sensor for vurderingen av skriftlige innleveringer. To interne sensorer for vurdering av den muntlige presentasjonen. To sensorer for individuell muntlig eksamen (en intern, en ekstern).
-
Emneansvarlig
Viola Lobert