Programplaner og emneplaner - Student
KJM1500 Fysikalsk kjemi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical Chemistry
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal tilegne seg kunnskap innen termodynamikk og kinetikk. I tillegg skal emnet gi grunnleggende kunnskap om radioaktivitet og koordinasjonskjemi.
Forkunnskapskrav
Bestått laboratoriekurs i KJPE1300 Generell kjemi.
Læringsutbytte
Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt problemområde innenfor barnehagekunnskap.
Arbeids- og undervisningsformer
Opptak til master i barnehagekunnskap. For å kunne melde seg opp til avsluttende vurdering i emnet og presentere masteroppgaven må alle arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse være godkjent. Eksamen i alle underliggende emner i masterstudiet må i tillegg være bestått.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap på sitt fagfelt med klar relevans for barnehagefeltet
- kan vurdere kritisk og forskningsmessig sitt fagfelts kunnskapsgrunnlag
- har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten
- kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt
- kan gjøre forskningsmessige problematiseringer av faglig relevante sammenhenger innen feltet
- kan anvende og håndtere ulike tilnærminger innen vitenskapsteori og metodologi relevant for barnehagefeltet på en selvstendig måte i egne arbeider
- kan håndtere fagspørsmål på en forskningsbasert og etisk forsvarlig måte
- kan argumentere for, og redegjøre for, faglige standpunkter innenfor eget valgt fagfelt både skriftlig og muntlig¿
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til kunnskapsutvikling innen barnehagefeltet
- kan formidle forskningsbasert kunnskap på feltet både skriftlig og muntlig
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
- kan ivareta barnehagefeltets viten- og metodemangfold
Vurdering og eksamen
- Oppgaveseminar med krav om tilstedeværelse/framlegg av skisse til masteroppgave. Studenten legger frem sine første utkast til problemstilling, metode og fremdriftsplan til drøfting med andre studenter og lærere. Skissen må være godkjent før tildeling av veileder finner sted.
Ved gyldig fravær gjøres avtale med emneansvarlig om nytt framlegg.
Hjelpemidler ved eksamen
- Masteroppgaven (omfang ca. 70-90 sider).
- Muntlig eksamen knyttet til masteroppgaven
Etter at oppgaven er innlevert og vurdert til bestått, avsluttes studiet med en muntlig eksamen.
Ny/utsatt eksamen
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.
Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:
- Problemstillingenes eller forskningsspørsmålenes originalitet og/eller relevans for barnehagefeltet.
- Klarhet i utvikling av problemstillinger eller forskningsspørsmål.
- Dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder.
- Sammenheng mellom problemstillinger og forskningsspørsmål, metodevalg og metodologier, samt drøftinger og konklusjoner.
- Evne til å samle, systematisere, tolke og dekonstruere og presentere kunnskaper på en oversiktlig måte.
- Refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen.
- Skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg.
Publisering
For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
A - F
Emneoverlapp
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGMU4100 Musikk og musikkdidaktikk 1.
Kreativitet, musikkteknologi, populærmusikk og kulturelt mangfold er fire temaområder som i dette emnet behandles både praktisk og teoretisk, både enkeltvis og i lys av hverandre. Mot slutten av semesteret knyttes de fire temaområdene sammen i et praktisk skolekonsertprosjekt.