Programplaner og emneplaner - Student
KJM1500 Fysikalsk kjemi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical Chemistry
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til aktuelle trafikkpedagogiske og trafikkfaglige utviklingsoppgaver
- har kunnskap om utviklingsmetodikk og hvordan denne kan brukes på ulike områder innen det trafikkpedagogiske og trafikkfaglige feltet
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen praksis
- kan anvende IKT-verktøy i gjennomføring og/eller formidling
- kan samarbeide i en prosjektgruppe og reflektere over arbeidet i gruppa og resultatet av arbeidet
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre en presentasjon av prosjektet for andre trafikklærere og fagfolk og utveksle synspunkter på prosjektet
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan definere og gjøre beregninger med energi, arbeid og varme
- kan gjøre rede for og gjøre beregninger av entalpi, H, entropi, S, og Gibbs' fri energi, G, for ulike prosesser
- kan utlede og gjøre beregninger for sammenheng mellom likevektskonstanter, temperatur og termodynamiske størrelser
- kan gjøre rede for og beregninger for faselikevekter/fasediagrammer
- kan definere og gjøre beregninger for kolligative egenskaper
- kan utlede sammenhenger mellom elektrokjemi og termodynamiske størrelser
- kan bestemme reaksjonsorden og gjøre kinetiske beregninger
- har grunnleggende kunnskap om energi og energioverføringer i ulike system, kunnskap om kolligative egenskaper og fase likevekter
- har grunnleggende kunnskap om radioaktivitet
- har grunnleggende kunnskap om innskuddsmetall og koordinasjonsforbindelser
Ferdigheter
Studenten:
- kan utføre beregninger av termodynamiske størrelser for ulike prosesser og for faseoverganger
- kan utføre utledninger av enkelte ligninger innen termodynamikk, kjemiske likevekter og faselikevekter, elektrokjemi samt reaksjonskinetikk
- kan plotte og skissere fasediagrammer
- kan bruke Nernst ligning og emf-målinger i beregninger
- kan løse enkle hastighetslover som differensialligninger og bruke uttrykkene videre i beregninger
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan samarbeide i grupper både med praktisk og skriftlig arbeid
- har innsikt i forskriftsmessig håndtering av kjemikalier på grunnlag av sikkherhetsdatablader og fra laboratorieerfaring
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil variere mellom forelesninger, kommunikative øvelser, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium.
Studentene vil ved oppstart av fagemnet kommunikasjon bli delt inn i grupper. I disse gruppene vil det blant annet bli gjennomført kommunikative øvelser over temaer, som belyses i denne fagdelen av kurset.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente obligatoriske aktiviteter:
- Obligatorisk aktivitet: Fem gruppeoppgaver i kommunikasjon med innlevering av et tilhørende refleksjonsnotat med et omfang på inntil 2 sider hver. Maksimum gruppestørrelse er fem personer. Det kreves minst 80 prosent tilstedeværelse med aktiv deltagelse i gruppene. Ved manglende tilstedeværelse utover 20 prosent må det leveres et alternativt arbeidskrav. Manglende tilstedeværelse utover 40 prosent medfører tap av eksamensrett.
Formålet med den obligatoriske aktiviteten er at studentene skal få trening i å omsette teori til praksis i kommunikasjon.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneoverlapp
Elin Berg