EPN-V2

KJM1400 Organisk kjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
Organic Chemistry
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en oversikt over struktur og reaktivitet av organiske molekyler. I laboratoriekurset utføres organiske synteser og man bruker UV- og IR-spektrofotometere.

Forkunnskapskrav

Godkjent laboratoriekurs i KJPE1300 Generell kjemi eller tilsvarende kunnskaper.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet skal studenten ha følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til struktur, stereokjemi og bindingsforhold i organiske molekyler.
  • kjenner til organiske syrer og baser
  • kjenner til reaksjoner med alkaner, alkener, alkyner, haloalkaner, aromatiske forbindelser, alkoholer, fenoler, etere, tioler, aldehyder, karboksylsyrer, karboksylsyrederivat og aminer
  • kjenner til utstyr som benyttes i organisk kjemi og hvordan dette brukes
  • vet noe om planlegging og utførelse av organiske synteser
  • kan holde seg oppdatert om sentral kunnskap innenfor organisk kjemi

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utføre organiske synteser etter en litteraturforskrift
  • kan sjekke identitet og renheten av et synteseprodukt ved fysikalske målinger og spektroskopi
  • kan rapportere resultatet av eget laboratoriearbeid slik at det kan reproduseres av andre

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan anvende kunnskaper om molekylers reaktivitet til vurdere alternative synteser mot hverandre og velge synteser som gir liten risiko med hensyn til sikkerhet, helse og miljø
  • kan vurdere eget arbeid og eventuelt forslå tiltak til forbedring av en eksisterende prosedyre
  • kan muntlig og skrifte formidle resultat av et laboratoriearbeid både for kjemikere og ikke-kjemikere
  • kan gjennom holdninger til og kunnskaper om organisk kjemi bidra til god praksis med hensyn på helse, miljø og sikkerhet på en arbeidsplass

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger og øvinger og laboratorieøvelser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet omfatter fysioterapivirksomhet ved skader, sykdommer og plager i muskel- og skjelettsystemet hos ungdom, voksne og eldre. Aktuelle tiltak omfatter bløtdelsbehandling, aktiv øvelsesbehandling, funksjonstrening, rådgiving og veiledning. Målet med tiltakene er å bidra til økt aktivitet og deltakelse gjennom å fjerne eller redusere smerter og fremme/bedre forutsetninger for funksjon. Forebyggende virksomhet, med hensikt å forebygge skader og plager i muskel- og skjelettsystemet, er også et viktig tema i dette emnet. Sekundært forebyggende arbeid hvor hovedhensikten er å hindre videreutvikling og/eller tilbakefall av skade eller feilbelastninger som allerede er oppstått, vil være mest sentralt her. Kunnskap fra samtlige emner i første studieår er en forutsetning for å forstå og begrunne fysioterapeutiske tiltak. Lovverk, rammebetingelser og andre føringer som regulerer fysioterapeuters arbeid med personer med muskel- og skjelettplager trekkes inn.

Vurdering og eksamen

Studenten må ha bestått 1. studieår.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for hvordan WHOs Internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) kan anvendes i kliniske beslutningsprosesser
  • kan begrunne sine fysioterapitiltak i lys av ulike perspektiver
  • kan redegjøre for ulike forklaringsmodeller for smerte
  • har innsikt i emosjonelle aspekter ved langvarige smerter i muskel- og skjelettsystemet
  • kan gjøre rede for hvordan personlige, sosiale og kulturelle forhold virker inn på kropp og bevegelse
  • kan gjøre rede for muskel- og skjelettlidelser i et samfunnsperspektiv
  • kan gjøre rede for risikofaktorer for å utvikle muskel- og skjelettplager
  • kjenner til og kan oppdatere seg på forskning innen forebygging og behandling av muskel- og skjelettplager og effekten/nytten av tiltakene

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre en fullverdig funksjonsundersøkelse for å kartlegge skader, sykdommer og/eller plager i muskel- og skjelettsystemet
  • anvende standardiserte målemetoder for funksjon og bruke dem i kliniske beslutningsprosesser
  • vise/gjennomføre behandling med utgangspunkt i resultater fra undersøkelse
  • anvende sekundærforebyggende fysioterapitiltak for personer med skader, sykdommer og/eller plager i muskel- og skjelettsystemet
  • føre og oppdatere en pasientjournal i henhold til utdanningens retningslinjer
  • presentere og drøfte innholdet av egen pasientundersøkelse og behandlingsopplegg i en studentgruppe samt gi konstruktive innspill til medstudenters presentasjoner
  • overholde rutiner og retningslinjer for praksisstedet.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise empati og anerkjennelse i relasjoner med pasienter
  • kan reflektere over egen handle - og væremåte

Vurderingsuttrykk

Undervisningen veksler mellom ressursforelesninger, introduksjonsforelesninger og ferdighetstrening som kombineres med studentarbeid i grupper og individuelt. Ferdighetstreningen tilrettelegger for utvikling av manuelle ferdigheter og kroppslige erfaringer under veiledning. Studentene skal behandle hverandre og bytte på å være «pasient» og «terapeut». Fysioterapi knyttet til undersøkelses- og behandlingstiltak presenteres for medstudenter som gruppearbeid og drøftes i samlet studentgruppe hvor faglærer er tilstede.

Sensorordning

Arbeidskrav

Pasientjournal skrevet i praksisperioden skal være godkjent av veileder.

Obligatorisk tilstedeværelse

  • minimum 80 % tilstedeværelse på introduksjonsforelesninger, ferdighetstrening og timeplanfestet gruppearbeid (merkes med * i timeplanen)
  • minimum 90 % tilstedeværelse i klinisk praksis

Praksis

Emnet inneholder praksis på universitetets praksisavdeling i 5 uker.

Innhold: Læringsutbyttene under "Ferdigheter" og "Generell kompetanse".

Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått

Veileder vurderer alle studentene.