EPN-V2

KJM1100 Helse, miljø og sikkerhet Emneplan

Engelsk emnenavn
Health, Environment and Safety
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan barnemedisinske sykdomstilstander starter, utvikles, observeres og behandles
  • har inngående kunnskap i nyfødtmedisin (neonatologi), pediatri, barnekirurgi, nevrokirurgi og intensivmedisinsk behandling av barn
  • har inngående kunnskap om medikamentell behandling av barn
  • har kunnskap om anestesiformer og ettervirkninger
  • har inngående kunnskap om smerte- og kvalmebehandling av barn
  • har inngående kunnskap om faktorer og sykdom som påvirker barns psykiske helse
  • har inngående kunnskap om prinsipper for administrering av medisinsk utstyr som brukes i barnekirurgisk, nyfødtmedisinsk, barnemedisinsk og intensivmedisinsk behandling av barn

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnemedisin, barnekirurgi, nevrokirurgi, anestesiologi og medikamentell behandling av barn
  • kan arbeide selvstendig med teoretisk problemløsing relatert til forordnet medisinsk behandling av barn, delegert av lege
  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskap om patofysiologi og svikt i vitale funksjoner som grunnlag for å observere og tolke sykdomstegn hos barn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen neonatalogi, pediatri og barnekirurgi

Forkunnskapskrav

Forelesninger og selvstudier.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om eget ansvar og plikter, og kjenner til generell ansvarsfordeling ved arbeid i laboratoriene
  • kjenner til lover og forskrifter som er relevante for arbeid i laboratorier og med kjemikalier
  • kjenner til stoffkartotek og sikkerhetsdatablad
  • kjenner til sikkerhets- og verneutstyr tilgjengelig på laboratoriene
  • kjenner til systemet og rutiner for rapportering av HMS-avvik, ulykker og nestenulykker
  • kjenner til beredskapsplanen for laboratoriene
  • kjenner til regler for orden og oppførsel i laboratoriene

Ferdigheter

Studenten:

  • kan innhente informasjon om kjemikalier fra sikkerhetsdatablader
  • kan anvende relevante deler av CLP-forordningen for å klassifisere fortynninger av kjemikalier og kjemikalieløsninger
  • kan vurdere sikkerhetstiltak og bruk av verneutstyr for sikkert laboratoriearbeid

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan gjøre HMS-vurderinger for å håndtere kjemikalier forskriftsmessig
  • kan opptre i henhold til regler og rutiner for sikkert arbeid på laboratoriene
  • har et bevisst forhold til HMS for å ivareta egen og andres sikkerhet på laboratoriene

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.

Vurderingsuttrykk

  • Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn
  • Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander
  • Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner
  • Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling
  • Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • Å redusere stress og lindre smerte og ubehag
  • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie
  • Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barns vitale funksjoner og grunnleggende behov
  • Medisinsk utstyr
  • Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt og kronisk sykdom
  • Barnesykepleierens pedagogiske funksjon

Sensorordning

BARNPRA20 og MBARNPRA20 er 100% overlappende.

Faglig innhold er overlappende med BARNPRA2 og MBARNPRA2.