Programplaner og emneplaner - Student
KJM1100 Helse, miljø og sikkerhet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health, Environment and Safety
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan barnemedisinske sykdomstilstander starter, utvikles, observeres og behandles
- har inngående kunnskap i nyfødtmedisin (neonatologi), pediatri, barnekirurgi, nevrokirurgi og intensivmedisinsk behandling av barn
- har inngående kunnskap om medikamentell behandling av barn
- har kunnskap om anestesiformer og ettervirkninger
- har inngående kunnskap om smerte- og kvalmebehandling av barn
- har inngående kunnskap om faktorer og sykdom som påvirker barns psykiske helse
- har inngående kunnskap om prinsipper for administrering av medisinsk utstyr som brukes i barnekirurgisk, nyfødtmedisinsk, barnemedisinsk og intensivmedisinsk behandling av barn
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnemedisin, barnekirurgi, nevrokirurgi, anestesiologi og medikamentell behandling av barn
- kan arbeide selvstendig med teoretisk problemløsing relatert til forordnet medisinsk behandling av barn, delegert av lege
- kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskap om patofysiologi og svikt i vitale funksjoner som grunnlag for å observere og tolke sykdomstegn hos barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen neonatalogi, pediatri og barnekirurgi
Forkunnskapskrav
Forelesninger og selvstudier.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om eget ansvar og plikter, og kjenner til generell ansvarsfordeling ved arbeid i laboratoriene
- kjenner til lover og forskrifter som er relevante for arbeid i laboratorier og med kjemikalier
- kjenner til stoffkartotek og sikkerhetsdatablad
- kjenner til sikkerhets- og verneutstyr tilgjengelig på laboratoriene
- kjenner til systemet og rutiner for rapportering av HMS-avvik, ulykker og nestenulykker
- kjenner til beredskapsplanen for laboratoriene
- kjenner til regler for orden og oppførsel i laboratoriene
Ferdigheter
Studenten:
- kan innhente informasjon om kjemikalier fra sikkerhetsdatablader
- kan anvende relevante deler av CLP-forordningen for å klassifisere fortynninger av kjemikalier og kjemikalieløsninger
- kan vurdere sikkerhetstiltak og bruk av verneutstyr for sikkert laboratoriearbeid
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan gjøre HMS-vurderinger for å håndtere kjemikalier forskriftsmessig
- kan opptre i henhold til regler og rutiner for sikkert arbeid på laboratoriene
- har et bevisst forhold til HMS for å ivareta egen og andres sikkerhet på laboratoriene
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.
Vurderingsuttrykk
- Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn
- Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander
- Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner
- Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling
- Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening
- Å redusere stress og lindre smerte og ubehag
- Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barns vitale funksjoner og grunnleggende behov
- Medisinsk utstyr
- Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt og kronisk sykdom
- Barnesykepleierens pedagogiske funksjon
Sensorordning
BARNPRA20 og MBARNPRA20 er 100% overlappende.
Faglig innhold er overlappende med BARNPRA2 og MBARNPRA2.