Programplaner og emneplaner - Student
KING6510 Byggingeniør i praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Building Engineer in Practice
- Studieprogram
-
Kompletterende ingeniør- og teknologiutdanning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle
Forkunnskapskrav
Det gis bokstavkarakterer i skalaen A - F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.
Læringsutbytte
En intern og en ekstern sensor
Innhold
Emnet tar opp følgende hovedområder:
Del 1 Norsk BAE-næring:
- Oversikt over fagdisipliner, terminologi, roller og organisering Relevante norske lover og bestemmelser
- Norske standarder og hvordan disse benyttes i ulike faser i et byggeprosjekt
Del 2 Digital kompetanse:
- Behovet for digital kompetanse i norsk byggenæring
- Bruk av BIM-basert programvare for å løse ingeniørfaglige oppgaver
Hvordan utvikle digital kompetanse for å bedre muligheter for jobb i BAE-næringen
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene skal etter endt utdanning arbeide på mange arenaer og samhandle med ulike grupper. For å kunne bidra med sin faglige kunnskap, må de ha ferdigheter i å skape gode relasjoner til dem de skal samhandle med. I tillegg til å etablere gode relasjoner, er det nødvendig å vite hvilke roller de til enhver tid innehar, forventninger fra omgivelsene til disse rollene og ansvaret disse medfører.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen::
- Gjennomført buildingSMART Basis-sertifisering.
Vurdering og eksamen
Eksamen tidligere:
Innlevering av mappe som inneholder:
- Prosjektrapport i gruppe 2-4 personer (10-20 sider)
- BIM modeller (BIM) av bygninger (2 modeller)
- Individuelle kunnskapstester (2 flervalgsprøver)
Alle punktene må være bestått for å få bestått på eksamen.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått - Ikke bestått.
Sensorordning
Emnet munner ut i studentens svennestykke, en større reportasje fra et internasjonalt og/eller transnasjonalt miljø som studenten ikke har arbeidet med tidligere. Emnet bygger videre på journalistiske ferdigheter studenten har tilegnet seg i løpet av studiet, ikke minst innen reportasje- og undersøkende journalistikk, kildekritikk og research. Studenten skal sette seg inn i relevante teorier om globalisering og internasjonale forhold samt tilegne seg kunnskaper om spesifikke land og tema. Studentene skal gjennom emnet bli dyktige til å drive research og journalistisk arbeid i et internasjonalt og fremmed miljø.