EPN-V2

KING6510 Byggingeniør i praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Building Engineer in Practice
Studieprogram
Kompletterende ingeniør- og teknologiutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Alle

Forkunnskapskrav

Det gis bokstavkarakterer i skalaen A - F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.

Læringsutbytte

En intern og en ekstern sensor

Innhold

Emnet tar opp følgende hovedområder:

Del 1 Norsk BAE-næring:

  • Oversikt over fagdisipliner, terminologi, roller og organisering Relevante norske lover og bestemmelser
  • Norske standarder og hvordan disse benyttes i ulike faser i et byggeprosjekt

Del 2 Digital kompetanse:

  • Behovet for digital kompetanse i norsk byggenæring
  • Bruk av BIM-basert programvare for å løse ingeniørfaglige oppgaver

Hvordan utvikle digital kompetanse for å bedre muligheter for jobb i BAE-næringen

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene skal etter endt utdanning arbeide på mange arenaer og samhandle med ulike grupper. For å kunne bidra med sin faglige kunnskap, må de ha ferdigheter i å skape gode relasjoner til dem de skal samhandle med. I tillegg til å etablere gode relasjoner, er det nødvendig å vite hvilke roller de til enhver tid innehar, forventninger fra omgivelsene til disse rollene og ansvaret disse medfører.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen::

  • Gjennomført buildingSMART Basis-sertifisering.

Vurdering og eksamen

Eksamen tidligere:

Innlevering av mappe som inneholder:

  • Prosjektrapport i gruppe 2-4 personer (10-20 sider)
  • BIM modeller (BIM) av bygninger (2 modeller)
  • Individuelle kunnskapstester (2 flervalgsprøver)

Alle punktene må være bestått for å få bestått på eksamen.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått - Ikke bestått.

Sensorordning

Emnet munner ut i studentens svennestykke, en større reportasje fra et internasjonalt og/eller transnasjonalt miljø som studenten ikke har arbeidet med tidligere. Emnet bygger videre på journalistiske ferdigheter studenten har tilegnet seg i løpet av studiet, ikke minst innen reportasje- og undersøkende journalistikk, kildekritikk og research. Studenten skal sette seg inn i relevante teorier om globalisering og internasjonale forhold samt tilegne seg kunnskaper om spesifikke land og tema. Studentene skal gjennom emnet bli dyktige til å drive research og journalistisk arbeid i et internasjonalt og fremmed miljø.