EPN-V2

KFKNU26100 Norsk 2 for trinn 5-10, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian Level 2 for Years 5-10, subject 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet har tre arbeidskrav som må være vurdert til godkjent før eksamen kan avlegges:

    Arbeidskrav 1

    Et skriftlig gruppearbeid (grupper på 2 til 4 studenter) basert på en selvvalgt situasjonsbeskrivelse av en spesialpedagogisk utfordring (hypotetisk eller reell) der en kortfattet kartlegging og begrunnelse for valg av tiltak samt planlegging av gjennomføring av tiltaket inngår. Oppgaven skal ta utgangspunkt i relevant teori og forutsetninger både på individ- og systemnivå. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).

    Arbeidskrav 2

    Et skriftlig gruppearbeid (samme gruppe som arbeidskrav 1), som beskriver gjennomføring og evaluering av valgte tiltak i en spesialpedagogisk utfordring. Dette arbeidskravet bygger videre på emnets første arbeidskrav. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).

    Arbeidskrav 3

    Et skriftlig individuelt refleksjonsnotat om egen læringsprosess og læringsutbytte fra videreutdanningen. Omfang 750 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).

    Formålet med emnets arbeidskrav er at studentene viser kunnskap og kompetanse til å analysere en spesialpedagogisk utfordring samt å planlegge, implementere og evaluere relevante tiltak. Videre skal arbeidskravene få studentene til å reflektere kritisk over egen pedagogisk praksis og læringsprosess.

    Arbeidskravene vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Krav om tilstedeværelse

    Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% av all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær er mellom 20% og 30% vil det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Ved fravær utover 30% vil studenten ikke tilfredsstille kravet om tilstedeværelse og miste retten til å gå opp til eksamen.

  • Læringsutbytte

    Individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Studentene får utdelt tre oppgaver, og skal besvare én av dem. Omfang 3000 ord +/- 10 %. Litteraturliste kommer i tillegg. Eksamensbesvarelsen skal i utgangspunktet skrives på norsk, men kan skrives på et skandinavisk språk eller engelsk etter avtale med faglærer

    Ny og utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen; det blir gitt ny oppgavetekst.

  • Innhold

    • Norsk litteratur frå norrøn tid til 1900-talet - didaktiske tilnærmingar i dagens skole
    • Språkendringar i talemålet - historisk og i dag
    • Språknormering - historisk og i dag
    • Nabospråk, samisk og nasjonale minoritetsspråk
    • Nynorskdidaktikk
    • Fleirspråklegheit på individnivå, samfunnsnivå og i klasserommet

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Alle hjelpemidler er tillatt. Det forutsettes korrekt bruk av referanser og kildehenvisning. Det gis ingen veiledning underveis.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    A-F

  • Vurdering og eksamen

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

  • Vurderingsuttrykk

    Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter

    • den spesialpedagogiske arbeidsmodellen
    • mestringsstrategier og læringsstiler
    • opplæringsstrategier
    • tilrettelegging av opplæringsmiljø
    • organisering og ressursbruk
    • hjelpe- og læremidler

    Samarbeid

    • samarbeidspsykologi og kommunikasjon
    • samarbeid med foresatte
    • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • Sensorordning

    Eksamen vert vurdert av interne sensorar. Ekstern sensor les eit uttrekk av eksamenssvara og sensurerer desse i lag med intern sensor. Samsensur dannar grunnlag for karaktersettinga.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Sjå programplanen.