EPN-V2

KFKNU26100 Norsk 2 for trinn 5-10, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian Level 2 for Years 5-10, subject 1
Studieprogram
Norsk 2 for ungdomstrinnet
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Norsk 2 bygger på norsk 1 og omfattar norskundervisning for trinn 5-10 med vekt på ungdomstrinnet. Emne 1 gir historisk oversikt og meir omfattande kunnskap om sentrale språklege og litterære emne, djupare innsikt i aktuelle fagdidaktiske spørsmål og eit betre grunnlag for arbeid med læringsfremjande vurdering og tilpassa norskopplæring for alle elevar. Gjennom arbeid med språk og tekstar får studentane gode høve til å vidareutvikle sine eigne språkferdigheiter og sin eigen tekstkompetanse og formidlingsevne.

Emne 1 ligg i haustsemesteret og har avsluttande skriftleg heimeeksamen før jul. Målforma er bokmål. Studentane må levere to arbeidskrav før dei kan gå opp til eksamen: eit fagnotat om eit litterært emne og eit fagnotat om eit språkleg emne (om lag 2500 ord på kvart notat). Det eine fagnotatet skal skrivast på nynorsk, det andre på bokmål.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheit og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språklege endringsprosessar i fortid og samtid
  • har innsikt i talemålsvariasjon i norsk på historisk og dialektologisk grunnlag
  • har kunnskap om svensk, dansk og samiske språk, og kjennskap til nasjonale minoritetsspråk
  • har kunnskap om eldre nordisk skjønnlitteratur, litteraturhistorie og ulike tilnærmingar til didaktisk arbeid med litteratur
  • har kunnskap om fleirspråklegheit, fleirspråkleg praksis og om det å lære norsk som andrespråk
  • har kunnskap om den gjeldande læreplanen for skolens norskfag

Ferdigheit

Studenten

  • kan bruke kunnskap om talemål og skriftspråknormering i skriveopplæring frå 5. til 10. trinn
  • kan bruke didaktiske ferdigheiter i egen nynorskundervisning
  • kan gjennomføre god undervisning i fleirspråklege klasserom og bruke fleirspråklegheit som ressurs i undervisninga
  • kan lese, analysere, tolke og vurdere norske tekstar, sjå dei i eit historisk perspektiv og setje dei inn ein kulturell og offentleg samanheng
  • kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering

Generell kompetanse

Studenten

  • er stødig i bokmål og nynorsk
  • kan formidle norskfagleg innsikt og tilpasse form og innhald til ulike målgrupper
  • kan arbeide med språk og tekst i fleirspråklege klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståing som tar den fleirkulturelle røyndomen på alvor
  • kan vurdere norskfaget og eigen praksis som norsklærar og grunngi vurderingane

Innhold

  • Norsk litteratur frå norrøn tid til 1900-talet - didaktiske tilnærmingar i dagens skole
  • Språkendringar i talemålet - historisk og i dag
  • Språknormering - historisk og i dag
  • Nabospråk, samisk og nasjonale minoritetsspråk
  • Nynorskdidaktikk
  • Fleirspråklegheit på individnivå, samfunnsnivå og i klasserommet

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
  • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
  • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
  • forstår hvordan vekselvirkning skjer innen og mellom økosystemets biotiske og abiotiske komponenter
  • har oversikt over navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer
  • har kunnskap om kroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel
  • har kunnskaper om helsemessige aspekter relatert til humanfysiologien
  • har kunnskap om fysiske fenomener på makro og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
  • har grunnleggende kunnskaper om elektrisitet og det elektriske energisystemet, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
  • har kunnskap om jordas årstids- og døgnvariasjoner, månefaser, sol- og måneformørkelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag inne og ute
  • kan anvende naturfaglige kunnskaper i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener inne og ute
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
  • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
  • kan anvende varierte undervisningsmetoder som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
  • kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • har forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

x

Vurdering og eksamen

Avsluttande eksamen vert gjennomført i haustsemesteret.

Den avsluttande vurderinga i emne 1 er ein individuell skriftleg heimeeksamen med oppgåver som kombinerer språklege og litterære emne. Omfang er om lag 5000 ord. Målform er bokmål.

Ny/utsett eksamen

Ny og utsett eksamen blir arrangert på same måte som ordinær eksamen. Ved første ny og utsett eksamen kan det leverast ein omarbeidd versjon av ordinær eksamen. Ved seinare forsøk må ny heimeeksamen leverast.

Studentens rettar og plikter ved ny/utsett eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentar er sjølve ansvarlege for å melde seg opp til eventuell ny/utsett eksamen.

Vurderingsuttrykk

Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i fagplanens hoveddel (over).

Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

I hovedtemaet "Fysikk 1":

  • Gjennomføre et individuelt undervisningsopplegg på egen skole med fokus på regning som grunnleggende ferdighet i fysikk. Elevene skal benytte digitale verktøy til bearbeiding av data. Skrive sammensatt tekst med faglig beskrivelse av opplegget, elevenes resultater og fagdidaktisk refleksjon. Omfang 1500 ord +/- 10%.
  • Individuelt skriftlig arbeid med beregninger i fysikk. Omfang inntil én time.

I hovedemnet "Jorda, planeten som ble levende":

  • Skriftlig rapport fra feltarbeid (1500 ord +/- 10%).
  • Individuell artsprøve (20 minutter).

I hovedemnet "Kropp og helse"

  • Designe og lage en tredimensjonal modell som viser utseende og funksjon til et av kroppens organsystemer i valgfritt materiale, presentasjon av modell og digitalt utformet poster (plakat). Omfang på presentasjonen om lag fem minutter.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse i aktivitetene nevnt nedenfor.

I hovedemnet «Feltarbeid»:

  • Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid.

I hovedtemaet "Kropp og helse I":

  • Deltakelse på presentasjonsdag.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Sensorordning

Høst. NATA6110 emne 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. A-F.

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret og består av en fire timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor. Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Opptakskrav

Ingen hjelpemidler.