EPN-V2

KFKNU16100 Norsk 1 for trinn 5-10, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian 1 Level 5-10, Subject 1
Studieprogram
Norsk 1, trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Lek har en sentral plass i barnehagens hverdag. I rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver(2006) beskrives leken som en grunnleggende livs- og læringsform som barn kan uttrykke seg gjennom. Leken er en del av barns naturlige væremåte, der de både tilegner seg, bearbeider og uttrykker sine opplevelser og erfaringer. Å leke er viktig for barns livsutfoldelse, utvikling og læring. Hensikten med å leke er ikke å oppnå bestemte mål. Leken er også et mål i seg selv.

Den mest spontane form for drama i vår kultur finner vi i barns dramatiske lek, og i denne finner vi opphavet til kunstarten teater. I emnet vektlegges dramapedagogikk; en kunstnerisk-pedagogisk bruk av lekens og teatrets uttrykksformer i metodisk arbeid med barn.

Både i leken og teatrets fiktive verdener tilfredsstiller vi behovet for å reflektere over og begripe den verden vi lever i. Slik kommer vi nærmere en erkjennelse av hvem vi er.

Emnet; Dramatisk lek og læring vil gi studentene praktisk og teoretisk kunnskap om barns lekekultur. Studenten skal utvikle kompetanse og ferdigheter til å lede pedagogisk arbeid for å skape et godt lekemiljø i barnehagen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har brei kunnskap om språket som system og språket i bruk
  • har kunnskap om metaspråk og språkleg medvit
  • har kunnskap om relevante teoriar om skriving, skriveopplæring og skrivestrategiar
  • har omfattande innsikt i korleis elever på mellomtrinnet og ungdomstrinnet kan vidareutvikle skrivinga si
  • har kunnskap om vurdering og vurderingsformer
  • har kunnskap om gjeldande læreplan for skulens norskfag
  • har kunnskap om bruk av digitale verktøy i norskfaget

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere og bruke relevante undervisningsmetodar i skriveopplæring frå 5. til 10. trinn
  • kan legge til rette for at elevane får skrive sakprega tekster og fiksjonstekstar av ulike slag
  • kan rettleie og vurdere skriftleg tekstproduksjon hos elevar på på mellomtrinnet og ungdomstrinnet
  • kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av skriftlege elevtekster for å fremje læring
  • kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
  • kan bruke ulike vurderingsmåtar i norskfaget

Generell kompetanse

Studenten

  • er stødig i skriftleg bokmål og nynorsk
  • kan formidle norskfagleg innsikt og tilpasse form og innhald til ulike målgrupper
  • kan legge til rette for arbeid med språk og skriving og oppfordre elevane til aktiv deltaking i det offentlege liv

Innhold

  • Skriving i ulike sjangrar
  • Skrivestrategiar og teoriar om skriving
  • Vurdering
  • Bruk av digitale verktøy og digitale læringsressursar i skriving
  • Prosessorientert skriving og skrivemappe i klasserommet
  • Læremiddel. Sakprosatekstar, samansette tekstar
  • Elevtekstanalyse og -vurdering
  • Mellomspråk og språklæring
  • Grammatisk kunnskap: fonologi, morfologi og syntaks

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskaper om ulike teorier om lek i et dannelsesperspektiv
  • kunnskaper om lekens og teatrets elementer som grunnlag for pedagogisk arbeid med barn 0-5 år
  • kunnskaper om lekens estetiske uttrykk og lærings- og erkjennelsesprosesser i dramatisk lek
  • kunnskaper om dramatisk lek i lys av alder, kjønn, kulturell bakgrunn og funksjonsnivå
  • kunnskaper om barnehagen som ramme for barns dramatiske lek - muligheter, begrensninger og utfordringer

Ferdigheter

Studenten kan

  • utvikle eget dramatisk uttrykk
  • bruke lekens og teatrets elementer som inspirasjon for kunstpedagogiske arbeidsformer
  • lede det pedagogiske arbeidet for å skape godt lekemiljø i barnehagen
  • formidle betydningen av og kunnskaper om dramatisk lek til avdelingens personale og foreldregruppe
  • observere, analysere og vurdere barns estetiske uttrykk i lek og dokumentere sitt arbeid med dramatisk lek i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek (i sin samtid)
  • forstår lekens egenverdi og viser omsorg for og skaper rammer for barns lekekultur
  • har forståelse for og kan vurdere kvalitet i teater for barn og dramapedagogisk arbeid
  • ser barn som kompetente aktører og kan ta i bruk barnehagens lokale kunst og kulturarenaer i kunstpedagogisk arbeid med barn.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentaktive undervisningsformer anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Arbeidsmåtene vil være praktisk undervisning, forelesninger, kollokviearbeid, diskusjoner, individuelt skriftlig arbeid, studiebesøk, gruppearbeid med fremlegg, drama/teaterverksted og teaterbesøk.

I studiet vil studentene observere, delta og tilrettelegge for lek med utgangspunkt i spontane situasjoner og i mer planlagte estetiske forløp i barnehagehverdagen.

Tilbud om studietur

I emnet vil studentene og faglærerne planlegge en tredagers studietur til en barneteaterfestival i Skandinavia. Kostnader: 3000 - 4000 kroner. Studieturen betales i sin helhet av studentene selv. Prisen vil kunne variere etter studentenes valg av reisemåte og overnatting. Studenter som ikke har anledning til å reise vil få alternative tilbud.

Vurdering og eksamen

Eksamen vert gjennomført i haustsemesteret. Den avsluttande vurderinga på emne 1 er ein individuell munnleg eksamen i språklege emne med 20 minutt førebuing og om lag 20 minutt eksaminasjon. Eksamen blir halden på OsloMet.

Ny/utsett eksamen

Ny og utsett eksamen vert gjennomført på same måte som ved ordinær eksamen.

Studentens rettar og plikter ved ny/utsett eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentar er sjølve ansvarlege for å melde seg opp til eventuell ny/utsett eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Studentane vil ha tilgang til læreplan i norsk (NOR01-06) i førebuingsrommet.

Vurderingsuttrykk

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen består av to deler:

  • Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Omfang 2500 ord (+/- 10%).
  • Praktisk/muntlig eksamen i gruppe. Den muntlige eksamen tar utgangspunkt i en gruppevis dramatisering for en aldersbestemt barnegruppe (varighet inntil 15 minutter pr. gruppe). Muntlig eksamen gjennomføres deretter som en samtale i gruppe med individuell vurdering (varighet 40 minutter pr. gruppe).

Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet karakter.

Ny og utsatt eksamen

Ved stryk/dokumentert gyldig fravær på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i den aktuelle delen. Kandidater som får ikke bestått resultat på del 1 leverer en bearbeidet versjon av semesteroppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave. Kandidater som får ikke bestått på del 2, kan gjennomføre eksamen individuelt dersom det ikke kan dannes en gruppe.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) ellerhttp://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

Sensorordning

Gradert skala A-F.

Det gis én samlet karakter for del 1 og 2. De to delene vektes likt (50/50).

Opptakskrav

Del 1 vurderes av to interne sensorer. Del 2 vurderes av to interne og én ekstern sensor.