Programplaner og emneplaner - Student
KFKNU16100 Norsk 1 for trinn 5-10, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian 1 Level 5-10, Subject 1
- Studieprogram
-
Norsk 1, trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har brei kunnskap om språket som system og språket i bruk
- har kunnskap om metaspråk og språkleg medvit
- har kunnskap om relevante teoriar om skriving, skriveopplæring og skrivestrategiar
- har omfattande innsikt i korleis elever på mellomtrinnet og ungdomstrinnet kan vidareutvikle skrivinga si
- har kunnskap om vurdering og vurderingsformer
- har kunnskap om gjeldande læreplan for skulens norskfag
- har kunnskap om bruk av digitale verktøy i norskfaget
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere og bruke relevante undervisningsmetodar i skriveopplæring frå 5. til 10. trinn
- kan legge til rette for at elevane får skrive sakprega tekster og fiksjonstekstar av ulike slag
- kan rettleie og vurdere skriftleg tekstproduksjon hos elevar på på mellomtrinnet og ungdomstrinnet
- kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av skriftlege elevtekster for å fremje læring
- kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
- kan bruke ulike vurderingsmåtar i norskfaget
Generell kompetanse
Studenten
- er stødig i skriftleg bokmål og nynorsk
- kan formidle norskfagleg innsikt og tilpasse form og innhald til ulike målgrupper
- kan legge til rette for arbeid med språk og skriving og oppfordre elevane til aktiv deltaking i det offentlege liv
Innhold
Alle hjelpemidler er tillatt i del 1, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis. På del 2 kan kandidaten ha med et A4 ark med notater.
Arbeids- og undervisningsformer
Formålet med emnet er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse og yrkesfaglæreridentitet i skolen som en organisasjon. I tillegg skal studenten videreutvikle evnen til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Videre skal studenten kunne anvende pedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har bred forståelse for skolens samfunnsmandat i det helhetlige opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde i eget programområde og kjenner til HMS-arbeid i aktuelle organisasjoner
- har inngående kunnskap om samfunnets behov for relevant kompetanse i de ulike yrker og i forhold til teknologisk utvikling og det grønne skiftet
- har kunnskap om læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om entreprenørielle læreprosesser, nytenkning, kreativitet og innovasjon
- har kunnskap om barn og unges oppvekstmiljø, og om ungdom i vanskelige situasjoner, deres rettigheter, hjelpeapparat og plikt til å melde fra
- kjenner til utviklings- og endringsarbeid i skolen og skolen som en lærende organisasjon
- har kunnskap om ulike forskningsmetoder
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine pedagogiske, yrkesdidaktiske, og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets og arbeidslivets utviklings- og endringsbehov og holde seg oppdatert
- kan involvere lokalt arbeidsliv, samfunnsliv og kulturliv i opplæringen og bidra til relevans og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere
- kan lede læringsprosesser som ivaretar elevmedvirkning i demokratiske læringsfellesskap
- kan tilrettelegging for vurderingspraksis som bidrar til at eleven kan reflektere over egen og andres læring
- kan legge til rette for likestilling, likeverd og en bærekraftig yrkesutdanning
- behersker relevante arbeidsprosesser og reflekterer over egen yrkesutøvelse og kan videreutvikle denne under veiledning
- kan gjennomføre systematisk forsknings og yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid tilknyttet egen praksis med sikte på å forbedre den
- behersker bruk av faglitteratur og forholder seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende pedagogiske og didaktiske teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap ved å samarbeide med interne og eksterne aktører til beste for elevens læring og utvikling
- er seg bevisst at gode læringsfelleskap handler om lærerens ansvar for kvaliteten på relasjonsbygging mellom elever, lærere og foresatte
- kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet.
- kan legge til rette for egen, og elevenes danning i et demokratisk og globalt samfunn
- kan vise innsikt i og evne til kritisk analyse, samt utforming og iverksettelse av læreplaner
- kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og kan ta selvstendige og begrunnede valg i sin profesjonelle praksis basert på evidens- basert praksis
- har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens kompetansebehov i skole, arbeids- og samfunnsliv.
Hjelpemidler ved eksamen
Studentane vil ha tilgang til læreplan i norsk (NOR01-06) i førebuingsrommet.
Vurderingsuttrykk
Engelsk 1 for trinn 1-7 omfatter engelskundervisning for hele barnetrinnet, hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres tidlige arbeid med tekst og kultur i engelsk. Emnet gir en innføring i engelskdidaktikk. Et variert utvalg av litteratur, både skjønnlitteratur og sakprosa, og andre kulturelle uttrykk står sentralt i studiet.
- Tekst og kultur
- Begynneropplæring
- Grunnleggende ferdigheter med fokus på lesing, regneferdigheter, digitale ferdigheter
- Progresjon i engelsk og overgang til barnetrinnets siste del
- Estetiske arbeidsmåter
- Lærerarbeid i det mangfoldige klasserommet
- Undervisningsmetoder for tilpasset opplæring
Studieopphold i engelskspråklig land
Som del av undervisning i emne 1 tilbys studentene et studieopphold ved en partnerinstitusjon i et engelskspråklig land. Studentene vil da få anledning til å arbeide med det muntlige språket i en autentisk ramme og utvide sin kunnskap om engelskspråklig litteratur, kultur, samfunnsliv og historie. Kostnader i forbindelse med studieturen dekkes av studentene selv. Informasjon om reisemål og kostnader gis ved semesterstart. Studieoppholdet er ikke obligatorisk, og studenter som av ulike årsaker ikke har anledning til å delta på studieoppholdet, deltar i samme perioden på tilsvarende undervisningsopplegg med tilsvarende læringsutbytte på OsloMet.
Sensorordning
Dette er det siste av fire emner i ortopediteknikk. Emnet bygger på de kliniske arbeidsprosessene som inngår i ORI1000, ORI1300, ORI2200 og ORI2300. Kunnskap fra emnene anatomi, patologi og biomekanikk anvendes.
Emnet omhandler i hovedsak ortoser og proteser til overekstremitet. Emnet dekker også proteser/ortoser til personer med medfødte deformiteter/ forhøyelsesproteser samt ankel-, kne-, og hofteeksartikulasjons proteser. Dette er amputasjonsnivå som forekommer mer sjeldent og utgjør en mindre andel av ortopediingeniørens arbeid på underekstremitetsnivå. Protesetypene i dette emnet er biomekanisk- og teknisk komplekse. Emnet vil ikke kunne gi en fullverdig kompetanseoppnåelse, men vil gi studentene et innblikk i hva som kreves for å kunne tilpasse funksjonelle proteser ved disse amputasjonsnivåene.
Ortopediingeniører møter pasienter i alle aldere og livssituasjoner, og må ha gode kommunikasjonsferdigheter. I løpet av emnet deltar studentene i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget INTER1300, «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge». Tema det arbeides med er hvordan ulike profesjoner kan samarbeide om og med barn og unge. Dette inkluderer teoretiske forståelser av og forskningsbasert kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og familiene deres.
Opptakskrav
Eksamen er todelt hvor den ene delen gjennomføres i grupper og den andre delen er individuell.
Del 1: Grupper på 2-4* studenter gjennomfører et tverrfaglig utviklingsprosjekt. Det tverrfaglige utviklingsprosjektet skal dokumenteres gjennom en skriftlig grupperapport, omfang 4 500 ord +/- 10 %
Del 2: Individuell muntlig eksamen. 30 minutter pr. kandidat. Muntlig eksamen er basert på kjerneelementer i pensum og på læringsutbyttebeskrivelse for emnet.
*Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt, omfang på tverrfaglig utviklingsprosjekt 3 500 ord +/- 10 %
I del 1 blir det gitt en felles gruppekarakter som tilsvarer 1/3 del av endelig karakter og utgjør 10 studiepoeng i henhold til Nasjonale retningslinjer for praktisk pedagogikk for yrkesfag trinn 8-13.
I del 2 blir det gitt en individuell karakter som tilsvare 2/3 deler av den endelige karakter.
De to eksamensdelene er uavhengige av hverandre. Dersom man stryker eller har godkjent dokumentert fravær på del 1, kan man likevel gå opp til eksamen i del 2, men begge deler må være bestått for å få endelig karakter i emnet.
Skriftlig del av eksamen leveres i OsloMets digitale vurderingsverktøy, individuell muntlig høring foregår via nettbasert kommunikasjonsverktøy.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakter F, ikke bestått, på del 1 tverrfaglig utviklingsprosjekt gis det mulighet for å gjennomføre eksamen individuelt. På først ny og utsatt eksamen kan utviklingsprosjektet forbedres, ved senere forsøk må det skrives nytt tverrfaglig utviklingsprosjekt.
- Ved karakteren F, ikke bestått, på del 2 individuell muntlig eksamen: gjennomføres eksamen på samme måte som ved ordinær eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.