Programplaner og emneplaner - Student
KFKMU26100 Subject 1: Mathematics 2U Course description
- Course name in Norwegian
- Emne 1: Tall, algebra og funksjoner
- Study programme
-
Mathematics 2MU, grade 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emne 1 er det fokus på tall, algebra og funksjoner. Innenfor tall vil det fokuseres på rasjonale og irrasjonale tall. Utvikling av algebraisk tenkning gjennom ulike tilnærminger som generaliseringsperspektivet, funksjonsperspektivet og modelleringsperspektivet vektlegges.
Recommended preliminary courses
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can give an account of how radiotherapy machines and other radiotherapy equipment can be used in different treatment techniques
- can give an account of principles concerning treatment planning and consider problems relating to organ at risk
- can assess treatment precision and accuracy, verification methods and surface image-guided radiotherapy
- can account for radiation protection and image quality
- can describe and assess the department’s guidelines, quality assurance systems, procedures and documentation procedures
- can give an account of and assess the department’s procedures for information about radiotherapy and preventive/follow-up measures with regard to side effects
Skills
The student
- can show care and respect for patients and next of kin
- can use theoretical knowledge of oncology, cancer care and communication to provide good information, teaching and guidance adapted to the needs of patients and next of kin
- can identify care needs, map side effects and implement relevant measures to prevent, alleviate and/or treat these symptoms
- can maintain good hygiene and handle waste and waste products in accordance with regulations
- can argue for and evaluate the choice of patient position and immobilisation
- can operate equipment and machines in a responsible and safe manner and perform emergency procedures
- independently masters patient positioning and field set-up in relation to fixation equipment and coordinate systems
- has basic skills in CT/MR simulation, choice of field arrangements and treatment techniques
- can independently plan and facilitate radiotherapy in different treatment plans in accordance with applicable guidelines
- can assess methods and analyse results from image/surface guided radiotherapy (IGRT/SGRT) and verification
- can document treatment provided, non-conformity registration and corrective measures
General competence
The student
- can assess how patients experience cancer and its treatment
- can reflect on his/her own role and reactions in dealings with patients and next of kin
- can demonstrate professional and ethical awareness of his/her own conduct in relation to cancer patients and their next of kin, expressed through respect, understanding, cooperation and professionalism
- can integrate professional knowledge in his/her professional practice in accordance with evidence-based practice and critically reflect on his/her own and others’ professional practice
- has self-insight and is willing to further develop his/her own personal and professional expertise
- can contribute to work in teams and shows an open attitude to interdisciplinary cooperation
- can make use of available learning situations and sources of information
- can demonstrate independence, accuracy and reliability in his/her professional practice
- can assess the professional function, responsibility and role of radiation therapists, and adjust his/her own professional practice under supervision
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10, særlig tallforståelse og regning, overgangen fra aritmetikk til algebra, algebra og funksjoner
- har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen for eksempel geometri, trigonometri, algebra, kombinatorikk og sannsynlighetsteori
- har god kunnskap i matematisk analyse, inkludert derivasjon, integrasjon og enkle matematiske modeller, og kan relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
- har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
- har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
- har kunnskap om den betydningen representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
- har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
- har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
- har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole, og om overgangene mellom trinnene i grunnskolen og ungdomstrinn/videregående skole
- har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
- har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
- har innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- har kunnskap om matematikkens historiske utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
- har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
- kan bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
- kan tilpasse opplæring både for lavt- og høytpresterende elever
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
- kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
- kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
- kan bruke digitale verktøy og digitale læringsressurser i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
- har innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn
Content
The following required coursework must be approved before the student receives a final assessment in the course:
- presentation in groups of 4-6 students, relating to a project on patient care - STRÅLPRA-101
- an individual, written project assignment on patient care, of approx. 2,000 words - STRÅLPRA-101
- presentation in groups of 4-6 students, relating to a project on single dose planning - STRÅLPRA-101
- individual presentation relating to a project on quality assurance in radiotherapy - STRÅLPRA-102
Required coursework must be approved before the final assessment in STRÅLPRA-102. Students have up to three attempts to have the assignment approved. If the assignment is not approved after three attempts, the student will not receive a final assessment and must take the course the next time it is taught.
Teaching and learning methods
Arbeidet i kurset vil i hovedsak integrere både faglige og didaktiske aspekter. Kurset er organisert i tre samlinger i høstsemesteret. Samlingene går over to hele dager. Samlingene vil bli brukt til aktiviteter som krever samhandling. Mellom samlingene forventes det at studentene jobber med oppgaver. To av oppgavene vil være arbeidskrav i kurset (se avsnittet «Arbeidskrav»).
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 (høstsemesteret) kan avlegges:
- To matematikkfaglige innleveringsoppgaver knyttet til emne 1
- To prosjektoppgaver gitt i løpet av semesteret. Omfang: 4000-5000 ord. Organiseringen av oppgavene og oppgavenes tema fastsettes av fagansvarlig etter drøfting med studentene. Oppgavenes tema skal bidra til å utvikle overførbar dybdekunnskap innenfor emnene tall og algebra. Oppgavene bør knyttes til praksis på egen skole og innebære samarbeid med og erfaringsdeling med eget kollegium. Prosjektoppgavene er utformet slik at studentene må sette seg inn i og anvende nyere matematikkdidaktisk forskning i analyse og drøfting av blant annet egen praksis.
- Pedagogisk bruk av digitale verktøy forutsettes.
Alle besvarelser skal leveres i gruppe. Arbeidskravene er med på å danne grunnlag for skriftlig eksamen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Assessment
Avsluttende vurdering er en individuell, skriftlig eksamen under tilsyn (seks timer). Eksamen tilsvarer 15 studiepoeng.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
x
Grading scale
The course STRÅLPRA consists of two periods of clinical training: STRÅLPRA-101 and STRÅLPRA-102. The first clinical training period (STRÅLPRA-101) takes place over five weeks in the first semester, of which four weeks are set aside for work in the treatment service and one week is allocated for project work. The second clinical training period (STRÅLPRA-102) takes place over five weeks in the second semester, of which four weeks are set aside for work in the treatment service/planning unit and one week is allocated for project work.
The students are required to demonstrate an increasing degree of reflection, critical assessment and independence during the two periods.
Examiners
STRÅL6020 and the clinical training period STRÅLPRA-101 must be approved before the student can start the clinical training period STRÅLPRA-102.
Admission requirements
The work and teaching methods consist of two periods of clinical training, a written project assignment and two project periods with presentations.