EPN-V2

KFKMU16200 Emne 2 - Tall, algebra, funksjoner, geometri, statistikk og sannsynlighet Emneplan

Engelsk emnenavn
Subject 2 - Numbers and algebra
Studieprogram
Matematikk 1MU, trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Se fagplanen.

Forkunnskapskrav

x

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10, geometri og måling, overgangen fra aritmetikk til algebra, algebra og funksjoner, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighet
  • har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
  • har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
  • har kunnskap om problemløsing og modellering i matematikkundervisning
  • har kunnskap om den betydningen representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
  • har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
  • har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen, og om overgangene mellom trinnene i grunnskolen.
  • har kunnskap om teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
  • har kunnskap om vurdering for læring i matematikkfaget
  • har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
  • har innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling
  • har kunnskap om bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser (i matematikkfaget)

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
  • har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
  • kan bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
  • kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
  • kan tilpasse opplæring både for lavt- og høytpresterende elever
  • kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
  • kan bruke digitale verktøy og digitale læringsressurser i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag med hensyn til folkehelse og livsmestring
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for elevers aktive deltakelse i og forståelse av et demokrati

Innhold

Kandidatoppgave (se under Vurdering-/eksamen nedenfor) gjennomføres som prosjektarbeid i gruppe med 2 til 4 deltakere, og går parallelt med praksis.

Det gis veiledning og undervisning underveis. Arbeidet skal fremstilles i skriftlig prosjektrapport, og ved hjelp av videoopptak og/eller annen IKT, slik at mål, plan, gjennomføring og resultat dokumenteres. Det legges vekt på at oppgaven kan knyttes til studentens praksis eller andre fagområder som har nytteverdi for fremtidig yrkesutøvelse. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærerne.

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene vil møte varierte arbeidsformer. Studentene forventes å ta ansvar for egen læring gjennom framlegg, kollokvier og ved fortløpende vurdering av egen læringsprosess.

Teoretisk arbeid i faget knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning i faget. Arbeid med og vurderinger av fagdidaktiske spørsmål inngår som en viktig del av kurset. Studentenes arbeid med, og erfaringer fra, praksis i matematikkundervisning skal eksplisitt trekkes inn som en del av undervisningen.

Studentene skal i løpet av semesteret levere inn ulike arbeid knyttet til undervisning i faget. Disse kan være av matematikkfaglig og/eller fagdidaktisk karakter. Faglærer og/eller medstudenter gir tilbakemelding på og/eller veiledning av de enkelte arbeidene.

I alle temaene vil det være aktuelt å benytte IKT som praktisk hjelpemiddel.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:

  • To oppgaver gitt i løpet av semesteret. Organiseringen av oppgavene og oppgavenes tema fastsettes av fagansvarlig etter drøfting med studentene. Oppgavene bør knyttes til praksis på egen skole, inkludere refleksjon rundt undervisningskunnskap, forutsette pedagogisk bruk av digitale verktøy i matematikkundervisningen, og innebære samarbeid med og erfaringsdeling med eget kollegium. Besvarelsene skal leveres i gruppe.

Oppgavene er med på å danne grunnlag for eksamineringen på muntlig eksamen.

Vurdering og eksamen

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.

Avsluttende vurdering

Eksamen gjennomføres i vårsemesteret.

Avsluttende vurdering er en individuell, muntlig eksamen (omfang om lag 30 minutter).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Vurderingsuttrykk

Dette semesteret gjennomfører studentene en kandidatoppgave parallelt med fullføring av øvingsundervisningene, med en fordeling på om lag 50% av studietiden på hver. Kandidatoppgaven skal ha utgangspunkt i utfordringen studenten erfarer i egne undervisning eller i praksisfeltet forøvrig.

Sensorordning

Bestått TLB1000, TLB1110 og TLB2000.

Opptakskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til aktuelle trafikkpedagogiske og trafikkfaglige utviklingsoppgaver
  • har kunnskap om utviklingsmetodikk og hvordan denne kan brukes på ulike områder innen det trafikkpedagogiske og trafikkfaglige feltet;

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen praksis
  • kan anvende IKT-verktøy i gjennomføring og/eller formidling;;;;;;;
  • kan samarbeide i en prosjektgruppe og reflektere over arbeidet i gruppa og resultatet av arbeidet;;

Generell kompetanse

Studenten

  • ;kan gjennomføre en presentasjon av prosjektet for andre trafikklærere og fagfolk;og utveksle synspunkter på prosjektet