EPN-V2

KFKE26200 Engelsk 2, trinn 5-10 - emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
English 2, Level 5-10 - Subject 2
Studieprogram
Engelsk 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emne 2 arbeider studentene både praktisk og teoretisk med muntlig kompetanse i engelsk. Arbeidet fokuserer på tilpasset videreutvikling av elevers og studentenes egne muntlige ferdigheter i vid forstand. I denne modulen inngår arbeid med tekster med fokus på forholdet mellom språk og kultur. Emne 2 inneholder også en fordypning av sjangerbegrepet i forhold til vurdering av elevtekster og i møte med skjønnlitterære og andre engelskspråklige tekster.

Forkunnskapskrav

Emne 2 bygger videre på den kunnskapen, de ferdighetene og den generelle kompetansen studentene har tilegnet seg i emne 1. Hovedtemaene i emne 2 er beskrevet under Innhold nedenfor.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten- har inngående kunnskap om nyanser ved lydsystemet i engelsk

- har kjennskap til noen varianter av engelsk

- har kunnskap om historisk utvikling av metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk

- har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter

- har innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv

- har kunnskap om lesing og skriving som prosesser

- har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på

- har kjennskap til gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid

- har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst

- har kunnskap om samfunnsliv, historie og et rikt utvalg kulturuttrykk i engelsktalende land, deriblant sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon

Ferdigheter

Studenten- kan bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng

- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn

- kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy

- kan bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt

- kan bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring

- kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng

- kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier

- kan arbeide selvstendig med problemstillinger i faget

- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene

- kan velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte

Generell kompetanse

Studenten- kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv

- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

- kan vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse

Innhold

Studiearbeidet i emne 2 er knyttet til videreutvikling og vurdering av elevers muntlige kompetanse i engelsk. Det legges vekt på videreutvikling av studentenes innsikt i det engelske språkets lydsystem. Videre står arbeid med språk og kultur, grammatikk og sjanger og litterære tekster i fokus. Arbeidet med studentenes eget pedagogiske utviklingsprosjekt er vektlagt i emne 2 ved at studentene gjennomfører sitt pedagogiske utviklingsprosjekt i egen klasse som en del av studiet. Utviklingsarbeidet er grunnlaget for muntlig eksamen i emnet (se avsnittet «Vurderings-/eksamensform og sensorordning. Vurderingsuttrykk»).

Emne 2 fokuserer på

  • muntlig engelsk
  • tekst og sjanger
  • språk og kultur

Arbeids- og undervisningsformer

Opptak;til studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har utvidet sin kjennskap til de basale tegnene
  • kjenner til grunnleggende grammatikk i norsk tegnspråk
  • kjenner til turtakingsregler

Ferdigheter

Studenten

  • kan kommunisere og bruke enkle setningstyper som fortellende, spørrende, benektende og bekreftende
  • kan fortelle både i monologer og dialoger
  • kan enkle strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser

Generell kompetanse

Studenten

  • er i stand til å reflektere over myter og andre misoppfatninger av norsk tegnspråk og om døve mennesker
  • kan reflektere over grammatiske strukturer i norsk tegnspråk i forhold til norsk talespråk

Vurdering og eksamen

Vår: KFKE 26200 Engelsk 2, trinn 5-10, emne 2. Muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av innlevert skriftlig individuelt utviklingsarbeid.

Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret og består av to komponenter:

(A) individuell skriftlig rapport etter gjennomført utviklingsprosjekt i egen eller lånt klasse, minimum 2000 ord,

(B) muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av utviklingsprosjekt, om lag 30 minutter.

Eksamensspråket er engelsk.

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan tilbys som individuell eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Det er tillatt å medbringe egen rapport fra utviklingsprosjektet, læreplanen i engelskfaget (LK20) og et ark med notater til muntlig eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala, A-F.

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Opptakskrav

Se programplanen.