Programplaner og emneplaner - Student
KFKE26100 Engelsk 2, trinn 5-10 - emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- English 2, Level 5-10 - Subject 1
- Studieprogram
-
Engelsk 2
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emne 1 arbeider studentene både praktisk og teoretisk videreutvikling av elvenes engelskkompetanse med vekt på grunnleggende lese- og skriveferdigheter i 7-10.trinn. Arbeidet fokuserer på tilpasset utvikling av ordforråd, innsikt i nyanser ved grammatisk struktur og videre forståelse av tekstbegrepet. I dette emnet inngår arbeid med ulike typer engelskspråklige tekster, inkludert multimodale tekster.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om prosjektutvikling og produksjonsplanlegging av ulike typer medieproduksjoner.
- har inngående teoretisk og praktisk kunnskap om ulike faser i designprosesser, konseptutvikling, prototyping og testing.
- har god innsikt i prosjektutvikling med fokus på, og/eller medvirkning av, en målgruppe.
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle forprosjekt til ulike medieproduksjoner
- kan delta aktivt i utviklingen av prosjekt- og designprosesser knyttet til ulike produksjoner.
- kan anvende teoretisk kunnskap om mediedesign- og produksjon i egen prosjektutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i prosjektutvikling og styring av medieproduksjoner og designprosesser.
- har innsikt i fasilitering av medvirkning
- kan delta aktivt, praktisk-teoretisk i produksjoner innen fagfeltet i bransjen.
- kan reflektere kritisk over egen utviklingsprosess
Innhold
Studiearbeidet i emne 1 er hovedsakelig knyttet til språkutvikling og videre ordinnlæring, lesing og skriving som integrerte grunnleggende ferdigheter, og tekstkompetanse i engelsk. Det legges vekt på konsolidering og utvikling av ordforråd og språkbevissthet, evnen til å forstå og bruke grammatiske strukturer, og forståelse av tekst i vid forstand. Videre står progresjonen av elevers leseferdigheter og leseforståelse i fokus. Innsikt i flerspråklighet og tverrfaglige temaer, vurdering og tilpasset opplæring, og elevaktive og digitale læringsformer gjennomsyrer arbeidet med hovedtemaene. Studentene får en innføring i nyttige digitale verktøy og benytter dem selv i sitt studiearbeid, både i produksjon av tekst og til refleksjon. Arbeidet med studentenes eget pedagogiske utviklingsprosjekt starter i emne 1 ved at de velger det engelskdidaktiske emnet de ønsker å konsentrere seg om i emne 2.
Emne 1 fokuserer på:
- ord- og begrepsinnlæring
- skriftlig engelsk og lese- og skriveferdigheter
- tekstkompetanse og sjangerbevissthet
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet strekker seg over ett semester og er lagt opp som forelesninger, seminarer, kollokvie- og gruppearbeid og praktisk retta gruppeoppgaver. Studentene oppfordres til å jobbe sammen med en aktør i medie- og kommunikasjonsbransjen i utviklingen av prosjektoppgaven.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er knyttet to arbeidskrav til emnet. Formålet med arbeidskravene er at studentene skal få erfaring med videreutvikling av ideer og prosjekter til medieproduksjoner, gjennom bruk av metoder og teori:
- Prosjektskisse på 800-1200 ord, dette kan være produksjonsplan, manusutkast, skisse eller prototype eller annen type forproduksjon
- Muntlig framlegg av prosjektskisse etter videreutvikling som tar i bruk kreative metoder.
Arbeidskravene godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen. Ved ikke godkjent skisse, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist. Ved ikke godkjent framlegg av prosjektoppgave, kan studenten legge fram prosjektoppgaven på nytt, innen angitt frist. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere oppgaven, og mister dermed retten til å gå opp til eksamen.
Prosjektskisse og muntlig framlegg kan arbeides med i gruppe, såfremt hvert medlem i gruppen har et eget ansvarsområde. Studenten oppfordres til å samarbeid med en arbeidslivsaktør om produksjonsoppgaven.
Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen, som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.
Opptakskrav
Se programplanen.