EPN

KFKE26100 Engelsk 2, trinn 5-10 - emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
English 2, Level 5-10 - Subject 1
Studieprogram
Engelsk 2 - kompetanse for kvalitet
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emne 1 arbeider studentene både praktisk og teoretisk med skriftlig kompetanse i engelsk. Arbeidet fokuserer på tilpasset utvikling av ordforråd og innsikt i nyanser ved grammatisk struktur. I dette emnet inngår også arbeid med videreutvikling av elevers leseferdigheter og leseforståelse gjennom bruk av ulike typer engelskspråklige tekster.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

- har inngående kunnskap om nyanser ved det engelske språkets grammatiske struktur og hvordan ordtilfanget kan videreutvikles

- har kunnskap om historisk utvikling av metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk 

- har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter

- har innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv

- har kunnskap om lesing og skriving som prosesser 

- har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på

- har kjennskap til gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid

- har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst

- har kunnskap om samfunnsliv, historie og et rikt utvalg kulturuttrykk i engelsktalende land, deriblant sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon

Ferdigheter

Studenten

- kan bruke målspråket sikkert og funksjonelt skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng

- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn

- kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy

- kan bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt

- kan bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring

- kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng

- kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier 

- kan arbeide selvstendig med problemstillinger i faget

- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene

- kan velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte

Generell kompetanse

Studenten

- kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv

- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

- kan vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse

Innhold

Studiearbeidet i emne 1 er hovedsakelig knyttet til videreutvikling av skriftlig kompetanse i engelsk. Det legges vekt på konsolidering og utvikling av ordforråd og evnen til å forstå og bruke grammatiske strukturer. Videre står arbeid med elevers leseferdigheter og leseforståelse i fokus. Studentene får en innføring i nyttige digitale verktøy og benytter dem selv i sitt studiearbeid, både i produksjon av tekst og til refleksjon. Arbeidet med studentenes eget pedagogiske utviklingsprosjekt starter i emne 1 ved at de velger det engelskdidaktiske emnet de ønsker å konsentrere seg om i emne 2.

Emne 1 fokuserer på:

  • skriftlig engelsk
  • ordforråd og grammatiske strukturer
  • leseferdigheter og leseforståelse

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen i emne 1 gis i høstsemesteret. Studiearbeidet foregår i vesentlig grad over nettet. I tillegg er det tre samlinger à to dager per semester. Mellom samlingene er undervisningen tilrettelagt ved hjelp av OsloMets digitale læringsplattform. Studentene arbeider individuelt og i grupper på nettet. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene samhandler aktivt. Sentralt i et slikt læringsrom står nettbaserte diskusjonsgrupper hvor det forventes at studentene aktivt bidrar med innlegg. Arbeidet mellom samlingene består av studium av pensumlitteraturen og innlevering av skriftlige oppgaver. Oppgavene kan ha ulike formål. De kan være forberedelsesarbeid til samlinger, arbeid med ulike engelskdidaktiske temaer eller kritisk refleksjon i forhold til egen praksis i klasserommet.

Praksis

Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 1, men det forutsettes at deltakerne prøver ut og reflekterer over læringsaktiviteter og vurderingsformer i egen klasse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav («Assignments») må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Fire Assignments:

  • Assignment 1 relatert til ordlæring (del A: individuell refleksjon, minimum 500 ord; del B: evaluering i gruppe av ordinnlæringsoppgaver, om lag 1000 ord; del C: utprøving av ordinnlæringsaktivitet i egen klasse; del D: blogginnlegg om erfaringen i egen klasse, minimum 500 ord).
  • Assignment 2 relatert til vurdering (del A: individuell refleksjon om eget arbeid med vurdering av valgt språkferdighet, minimum 1500 ord; del B: minimum tre bidrag i forumdiskusjon om vurdering).
  • Assignment 3 relatert til planlegging av eget utviklingsprosjekt (del A: skriftlig planleggingsdokument, om lag 700 ord; del B: kort refleksjonsnotat etter framlegg av planleggings-dokumentet i eget kollegium, minst 500 ord).
  • Assignment 4 relatert til grammatikk, leseforståelse og skriving (del A: individuell grammatikkoppgave med 14 spørsmål; del B: individuell skriftlig tekst på ca 550 ord inspirert av pensumtekst).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Høst: KFKE26100 Engelsk 2, trinn 5-10, emne 1. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. A-F

Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i høstsemesteret.

Eksamen er en individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Omfang: seks timer. Eksamensspråket er engelsk. 

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen tillatte hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter, A-F:

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.

Opptakskrav

Se programplanen.