EPN-V2

KDM3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bacheloroppgaven i kunst og design studieretning mote og produksjon tar utgangspunkt i et valgt fordypningsområde og består av følgende to deler:

·;;;;;; Et praktisk og skriftlig-teoretisk arbeid.

·;;;;;; En muntlig presentasjon.

;

Bacheloroppgaven

I bacheloroppgaven skal studenten utvikle en problemstilling knyttet til valgt fordypningsområdet i mote og produksjon. Bacheloroppgaven skal baseres på egen praktisk skapende produksjon. Studenten skal benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen han/hun har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.

Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten utvikle evnen til akademisk refleksjon, skriftliggjøring og formidling av designkonseptet og se dette;i en samfunnsmessig kontekst.

Forkunnskapskrav

Bestått;KDM3010 Material, produksjon og teknologi, KDM3400;2D- og 3D;digital produksjonsverktøy, KDM3310 Innovasjon og bærekraftige designkonsepter, KDM2050 Motehistorie og teori, KDM3320 Innovasjon og eksperimentering og;KDM3110;Profesjonsrolle og prosjektdesign;

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

·;;;;;; har kunnskap om forholdet mellom praksis og teori i utforskningen av et designområde

·;;;;;; har kunnskap om konseptutvikling og design, prosess og produkt

·;;;;;; kan anvende relevant moteteori, vitenskapsteori og forskningsdesign muntlig og skriftlig

Ferdigheter

Studenten

·;;;;;; kan strukturere og ferdigstille et eget prosjekt med en klart formulert problemstilling

·;;;;;; kan utvikle et selvstendig designkonsept og se dette;i en samfunnsmessig kontekst

·;;;;;; kan planlegge, velge ut, anvende relevant teori og gjennomføre et designprosjekt

·;;;;;; kan anvende vitenskapsteori og forskningsdesign

Generell kompetanse

Studenten

·;;;;;; kan gjennomføre og selvstendig utvikle ulike designprosjekt

·;;;;;; har innsikt i bruk av media, teknologi, materialer, redskaper og teknikker

·;;;;;; har innsikt i og kan reflektere over kreativ, kommersiell motedesign og produksjon

·;;;;;; skal kunne bidra gjennom egen praksis til bærekraftig utvikling av eget fagfelt

·;;;;;; har oppøvet evne til kritisk tenkning

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskap om;motehistorien og teoretiske perspektiv;knyttet til det tekstile fagområdet;
  • har kjennskap til relevant forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet;
  • kjenner til problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv og kan reflektere over disse i en faglig sammenheng;

;

Ferdigheter;

Studenten;

     ;;

  • kan presentere og formidle relevant forsknings- og utviklingsarbeid fra fagområdet
  • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, ide og bruken av estetiske virkemidler i ulike motepraksiser og konsepter;
  • ​behersker sentrale begrep og kan anvende relevant teori;

Generell kompetanse;

Studenten;

  •   ;kan reflektere, analysere og se sammenheng mellom;aktuelle samfunnstendenser i fagområder;
  • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.;

  • Presentasjon av forskningsdesign:;Formulere og;presentere en aktuell problemstilling og tenkt undersøkelse av et motehistorisk tema. Presentasjonen har en tidsramme på 10 minutter.;;

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær emnet.;

Vurdering og eksamen

Eksamen er en skriftlig oppgave;der illustrasjon og bruk av fagteori inngår. ;

Den skriftlige oppgaven skal omhandle en selvvalgt aktuell problemstilling, og skal omfatte om lag;1500 ord.;

Oppgavebesvarelsen skal følge retningslinjer for akademisk skriving og relevant pensum skal anvendes.

Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått;

Sensorordning

En intern sensor og en medsensor;(vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).;

Ekstern sensor brukes jevnlig.;