EPN-V2

KDM3400 2D- og 3D digital produksjonsverktøy Emneplan

Engelsk emnenavn
2D and 3D digital production
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet inngår teknologi, material- og produksjonsprosesser sett i sammenheng. 2D og 3D produksjonsverktøy vil belyse produksjonstilrettelegging som anvendes i dagens mote- og tekstilmarked.

Fokus rettes mot teknologi, design og produksjon av produkter og systemer for bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø.

Emnet har en praktisk og teoretisk komponent, som omhandler kommersiell og konseptuell motedesign.

Anbefalte forkunnskaper

Individuell eksamen med utarbeidelse av kunstnerisk verk og skriftlig refleksjon.

Gjennom en kunstfaglig prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et kunstnerisk arbeid som skal leveres sammen med en skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.

Eksamensresultatet kan påklages.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten:

  • har kunnskap om materialbruk i en bærekraftig produksjonssammenheng
  • kan ulike produksjonsprosesser i fremstilling av klær
  • har kunnskap om digitale verktøy i en produksjonsprosess

Ferdigheter

Studenten:

  • kan vurdere kvalitet- og bærekraftige materialer i sine prosjekter
  • har kjennskap til bruk av digitale verktøy i fremstilling av mønster og tilrettelegging for produksjon

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv
  • kan eksperimentere og arbeide selvstendig innenfor fagområdet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det arbeides kunstnerisk og teoretisk med menneskekroppen.

Hvordan mennesket har sett på seg selv og fremstilt seg selv, står i fokus. Det undervises i menneskekroppens anatomi og dynamikk, men en vid forståelse av menneskekroppens muligheter til uttrykk ivaretas.

Emnet gir en innføring i idéutvikling knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap i kunstneriske prosesser. Gjennom ulike format får studenten øving i å vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig rapport. Prosjektets praktiske arbeid og rapport vurderes samlet ved innlevering og presentasjon. Eksamensresultatet kan påklages. Eksamenen er individuell.

1. Praktisk-estetisk prosjekt

Studenten skal vise til ulike fysiske og digitale utforskingsmateriell og produsere/utvikle et antrekk innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

2. Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 500 ord).

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har oversikt over hvordan menneskekroppen omtales i kunsthistorisk litteratur
  • har grunnleggende kunnskap om begreper knyttet til fagområdet kunst og kunsthistorie
  • har kunnskap om materialer som brukes i undervisningen

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke ulike metoder for idéutvikling
  • kan benytte egnede redskaper, materialer og teknikker for å visualisere menneskekroppen
  • kan anvende egnede arbeidsmetoder og visuelle virkemidler i eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan begrunne egne valg knyttet til kunstfaglige prosesser
  • kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering
  • kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid

Vurderingsuttrykk

Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet, og det benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen.

Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.

Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.

Sensorordning

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være innfridd:

  • Deltakelse ved midtveisseminar der studenten gir en presentasjon av sitt prosjekt. Det legges vekt på god språkføring og oversiktlig fremstilling.
  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen. Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær fra undervisning i emnet.

Emneoverlapp

Bestått- Ikke bestått