Programplaner og emneplaner - Student
KDM3400 2D- og 3D digital produksjonsverktøy Emneplan
- Engelsk emnenavn
- 2D and 3D digital production
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet inngår teknologi, material- og produksjonsprosesser sett i sammenheng. 2D og 3D produksjonsverktøy vil belyse produksjonstilrettelegging som anvendes i dagens mote- og tekstilmarked.
Fokus rettes mot teknologi, design og produksjon av produkter og systemer for bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø.
Emnet har en praktisk og teoretisk komponent, som omhandler kommersiell og konseptuell motedesign.
Anbefalte forkunnskaper
Individuell eksamen med utarbeidelse av kunstnerisk verk og skriftlig refleksjon.
Gjennom en kunstfaglig prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et kunstnerisk arbeid som skal leveres sammen med en skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
- har kunnskap om materialbruk i en bærekraftig produksjonssammenheng
- kan ulike produksjonsprosesser i fremstilling av klær
- har kunnskap om digitale verktøy i en produksjonsprosess
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere kvalitet- og bærekraftige materialer i sine prosjekter
- har kjennskap til bruk av digitale verktøy i fremstilling av mønster og tilrettelegging for produksjon
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv
- kan eksperimentere og arbeide selvstendig innenfor fagområdet
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det arbeides kunstnerisk og teoretisk med menneskekroppen.
Hvordan mennesket har sett på seg selv og fremstilt seg selv, står i fokus. Det undervises i menneskekroppens anatomi og dynamikk, men en vid forståelse av menneskekroppens muligheter til uttrykk ivaretas.
Emnet gir en innføring i idéutvikling knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap i kunstneriske prosesser. Gjennom ulike format får studenten øving i å vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig rapport. Prosjektets praktiske arbeid og rapport vurderes samlet ved innlevering og presentasjon. Eksamensresultatet kan påklages. Eksamenen er individuell.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal vise til ulike fysiske og digitale utforskingsmateriell og produsere/utvikle et antrekk innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 500 ord).
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har oversikt over hvordan menneskekroppen omtales i kunsthistorisk litteratur
- har grunnleggende kunnskap om begreper knyttet til fagområdet kunst og kunsthistorie
- har kunnskap om materialer som brukes i undervisningen
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike metoder for idéutvikling
- kan benytte egnede redskaper, materialer og teknikker for å visualisere menneskekroppen
- kan anvende egnede arbeidsmetoder og visuelle virkemidler i eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan begrunne egne valg knyttet til kunstfaglige prosesser
- kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering
- kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid
Vurderingsuttrykk
Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet, og det benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen.
Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.
Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.
Sensorordning
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være innfridd:
- Deltakelse ved midtveisseminar der studenten gir en presentasjon av sitt prosjekt. Det legges vekt på god språkføring og oversiktlig fremstilling.
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen. Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær fra undervisning i emnet.
Emneoverlapp
Bestått- Ikke bestått