EPN-V2

KDM3400 2D- og 3D digital produksjonsverktøy Emneplan

Engelsk emnenavn
2D and 3D digital production
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I emnet inngår teknologi, material- og;produksjonsprosesser sett;i sammenheng. 2D og 3D produksjonsverktøy vil belyse produksjonstilrettelegging som anvendes i dagens mote- og tekstilmarked.;

    Fokus rettes mot teknologi, design og produksjon av produkter og systemer for bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø.;;

    Emnet har en praktisk og teoretisk komponent, som omhandler kommersiell og konseptuell motedesign.;;

  • Anbefalte forkunnskaper

    Alle.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;;

    Kunnskap:;;

    Studenten:;

    • har kunnskap om materialbruk i en bærekraftig produksjonssammenheng;
    • kan ulike produksjonsprosesser i fremstilling av klær;
    • har kunnskap om digitale verktøy i en produksjonsprosess;;

    ;Ferdigheter;;

    Studenten:;

    • kan vurdere kvalitet- og bærekraftige materialer i sine prosjekter;;
    • har kjennskap til bruk av digitale verktøy i fremstilling av mønster og tilrettelegging for produksjon;

    Generell kompetanse;;

    Studenten:;

    • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv;;
    • kan eksperimentere og arbeide selvstendig innenfor fagområdet;;
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.;;

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • kjenner til den sentrale rollen som web og internett har i moderne databehandling fra et organisatorisk, nasjonalt og globalt perspektiv
    • har kjennskap til områdets samfunns-, sikkerhets- og økonomiske aspekter og utfordringer samt historisk aspekter
    • kan se denne delen av informasjonsteknologien både i et historisk og i et fremtidsrettet perspektiv
    • er kjent med forskjellige prosjektarbeidsmetoder og har grunnleggende kunnskap om og erfaring med prosjekt som arbeidsform

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan lage brukervennlige og universelt utformede løsninger i tråd med lovgivning
    • fortrolighet med de sentrale teknologiene for web (HTML, CSS, JavaScript)
    • kan identifisere kommersielle og teknologiske trender i web-teknologi og utvikle innovative løsninger for brukere
    • kan benytte aktuelle utviklingsverktøy og versjonskontroll
    • kan planlegge, organisere og gjennomføre mindre webbaserte IT-prosjekter
    • kan rapportere muntlig og skriftlig ved hjelp av aktuelle presentasjonsteknikker

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan kommunisere resultatet av et utviklingsarbeid
    • kan samarbeide i grupper
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Forelesninger og øvinger. Studentene arbeider dels individuelt og dels i grupper (enten små samarbeidsprosjekt med to personer eller store samarbeidsprosjekter med opptil ti). Emnet benytter «Aktiv Læring» som en tilnærming der dynamisk deltagelse i simulasjoner, spill og diskusjon er forventet. Forelesninger kan også foregå på ferdiginnspilt video eller strømming. Gjesteforedrag kan bli brukt for de ulike delene av kurset. Studenter som aktivt har tatt del i introduksjonsuka og gjennomført en oppgave der, får dette godkjent som en obligatorisk oppgave i dette emnet. Studenten trenger da i tillegg å levere seks obligatoriske oppgaver (dvs. syv totalt).

  • Vurderingsuttrykk

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 7 gruppeinnleveringer (Introduksjonsuka kan inngå som ett av de sju arbeidskrav)
  • Sensorordning

    Mappevurdering med følgende mappekrav:

    • to gruppearbeider (3-7 studenter)
      • en kort problembeskrivelse
      • en website (i henhold til krav gitt av emneansvarlig)
    • en individuell
      • fagfellevurdering av gruppens medlemmer (etter gitt skjema)

    Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter. Alle deler i mappen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

  • Emneoverlapp

    Gradert skala A-F.