EPN-V2

KDM3320 Innovasjon og eksperimentering Emneplan

Engelsk emnenavn
Innovation and experimentation
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten

  • kan beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • kan beskrive tjenestestedets kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
  • kan gjøre rede for lovverk og forskrifter som gjelder på tjenestestedet
  • kan gjøre rede for saksbehandlingsrutiner på tjenestestedet
  • kan gjøre rede for hvordan tjenestestedet samarbeider med andre relevante tjenester/arenaer
  • kan gjøre rede for tjenestestedets rapporterings- og journalsystem
  • kan gjøre rede for ulike fagadministrative systemer
  • kan gjøre rede for innhold og struktur i ulike typer rapporter på tjenestestedet
  • kan beskrive tjenestestedets bruk av velferdsteknologi
  • kan gjøre rede for egen profesjonsrolle og hvordan flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid kan fremmes
  • kan beskrive forhold som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende

Ferdighet

Studenten

  • kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
  • kan ivareta brukermedvirkning og anvende faglig kunnskap i beslutningsstøtte
  • kan anvende relevante observasjons-, kartleggings- og registreringsmetoder i samarbeid med tjenestemottaker for å identifisere mål, behov og interesser, samt evaluering av opplærings-/omsorgstiltak
  • kan utarbeide tiltaksbeskrivelse i samarbeid med tjenestemottaker og andre på tjenestestedet
  • kan anvende oppdaterte og kunnskapsbaserte metoder i opplærings- og omsorgstiltak som fremmer tjenestemottakerens selvstendighet i samarbeid med andre ansatte/profesjoner
  • kan vurdere risiko for uønskede hendelser og i samarbeid med ansatte på tjenestestedet vurdere og eventuelt iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
  • kan anvende relevante uttrykksformer for å formidle og dokumentere fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe
  • kan vise ferdigheter som fremmer samarbeid med tjenestemottakere, kollegaer og andre impliserte parter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
  • kan sammenstille relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

Anbefalte forkunnskaper

Bestått KDM3010 Material, produksjon og teknologi, KDM3400 2D- og 3D digital produksjonsverktøy, KDM3310 Innovasjon og konseptutvikling og KDM2050 Motehistorie og teori

Læringsutbytte

The exam consisting of two parts:

  • Part one: A project report in groups of 2-4 people, word limit 6000-8000; this report counts 80 % of the final grade.
  • Part two: An individual oral presentation (10-15 min per person); the presentation counts for 20% of the final grade.

Part one can be appealed, part two cannot be appealed.

Both parts of the exam must be passed in order to pass the course.

New/postponed exam:

In the event of a postponed examination in this course the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed

Arbeids- og undervisningsformer

Vurderte praksisstudier.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studentens oppnåelse av læringsutbyttene i praksisemnene. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.

Følgende gjelder for alle praksisemnene i studiet

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Bestått praksis forutsetter at tre elementer er bestått:

  • Obligatorisk tilstedeværelse
  • Læringsutbytter
  • Skikkethet

Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse. I praksisemnene kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse. Dersom fraværsgrensen overskrides, kan studenten ta igjen manglende praksis/undervisning, forutsatt at dette er praktisk mulig. Dersom fraværet ikke kan kompenseres må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelse i studentens studieprogresjon.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Bestått-ikke bestått

Vurdering og eksamen

Faglærer etter innstilling fra praksisveileder.

Hjelpemidler ved eksamen

15 studiepoeng overlapp med VERPRA20 (fullt overlapp med del 1 praksisdelen i VERPRA20)

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått

Sensorordning

En intern sensor

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlapp mot KDM3300.