EPN-V2

KDM3320 Innovasjon og eksperimentering Emneplan

Engelsk emnenavn
Innovation and experimentation
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er forberedende prosjektperiode til arbeidet med bacheloroppgaven. Studenten blir;veiledet;til å finne egen identitet og visjon gjennom eksperimentering i et nytenkende konsept. Det tas hensyn til design og klesproduksjon i forhold til bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø, for å bli forberedt til å ta plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet.;

Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.;;

Anbefalte forkunnskaper

Bestått KDM3010 Material, produksjon og teknologi, KDM3400 2D- og 3D;digital produksjonsverktøy, KDM3310 Innovasjon og konseptutvikling og;KDM2050 Motehistorie og teori;

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;;

Kunnskap;;

Studenten:;;

  • kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i praktiske;prosesser;;
  • har kunnskap om problemstillinger knyttet til form, materialvalg, teknikk, teknologi, bærekraft og mangfold;;

Ferdigheter;;

Studenten:;;

  • skal anvende og synliggjøre kompetanse innen fremtidsrettet konsept og design  ;;
  • skal utvikle egen identitet med eksperimentering i materialer og teknikker;;

Generell kompetanse;;

Studenten:;;

  •  kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, materialer, funksjon, teknikk i en designfaglig arbeidsprosess;;
  • kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til faglig identitet og uttrykk;;

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.;;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.;;

  • En presentasjon av et problemområde, individuelt / eller gruppe;

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.;;

Vurdering og eksamen

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.;;

1. Praktisk-estetisk prosjekt;;

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en problemstillingene tilknyttet;emnet.;;

2. Skriftlig oppgave;;

Studenten skal skrive et;refleksjonsnotat;som;omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag;1000 ord.;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;;

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått;;

Sensorordning

En intern sensor;

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlapp mot KDM3300.