Programplaner og emneplaner - Student
KDM3320 Innovasjon og eksperimentering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Innovation and experimentation
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- Pensum
- 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            VÅR 2022
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
- Programplan
- 
    InnledningEmnet er forberedende prosjektperiode til arbeidet med bacheloroppgaven. Studenten blir veiledet til å finne egen identitet og visjon gjennom eksperimentering i et nytenkende konsept. Det tas hensyn til design og klesproduksjon i forhold til bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø, for å bli forberedt til å ta plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet. Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet. 
- 
    Anbefalte forkunnskaperBestått MOTE7 Material, produksjon og teknologi, MOTE8 2D- og 3D digital produksjonsverktøy, MOTE9 Innovasjon og bærekraftige designkonsepter og MOTE10 Motehistorie og teori 
- 
    LæringsutbytteEtter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik: Kunnskap Studenten: - kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i praktiske prosesser
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til form, materialvalg, teknikk, teknologi, bærekraft og mangfold
 Ferdigheter Studenten: - skal anvende og synliggjøre kompetanse innen fremtidsrettet konsept og design
- skal utvikle egen identitet med eksperimentering i materialer og teknikker
 Generell kompetanse Studenten: - kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, materialer, funksjon, teknikk i en designfaglig arbeidsprosess
- kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til faglig identitet og uttrykk
 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerEmnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterArbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen. - En presentasjon av et problemområde, individuelt / eller gruppe
 Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav. 
- 
    Vurdering og eksamenEksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen. 1. Praktisk-estetisk prosjekt Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en problemstillingene tilknyttet emnet. 2. Skriftlig oppgave Studenten skal skrive et refleksjonsnotat som omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 1000 ord. 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenAlle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 
- 
    VurderingsuttrykkBestått - ikke bestått 
- 
    SensorordningEn intern sensor 
- 
    Emneoverlapp5 studiepoeng overlapp mot KDM3300.