EPN-V2

KDM3320 Innovasjon og eksperimentering Emneplan

Engelsk emnenavn
Innovation and experimentation
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet er forberedende prosjektperiode til arbeidet med bacheloroppgaven. Studenten blir veiledet til å finne egen identitet og visjon gjennom eksperimentering i et nytenkende konsept. Det tas hensyn til design og klesproduksjon i forhold til bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø, for å bli forberedt til å ta plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet.

    Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Bestått MOTE7 Material, produksjon og teknologi, MOTE8 2D- og 3D digital produksjonsverktøy, MOTE9 Innovasjon og bærekraftige designkonsepter og MOTE10 Motehistorie og teori

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

    Kunnskap

    Studenten:

    • kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i praktiske prosesser
    • har kunnskap om problemstillinger knyttet til form, materialvalg, teknikk, teknologi, bærekraft og mangfold

    Ferdigheter

    Studenten:

    • skal anvende og synliggjøre kompetanse innen fremtidsrettet konsept og design  
    • skal utvikle egen identitet med eksperimentering i materialer og teknikker

    Generell kompetanse

    Studenten:

    •  kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, materialer, funksjon, teknikk i en designfaglig arbeidsprosess
    • kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til faglig identitet og uttrykk
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

    • En presentasjon av et problemområde, individuelt / eller gruppe

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.

    1. Praktisk-estetisk prosjekt

    Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en problemstillingene tilknyttet emnet.

    2. Skriftlig oppgave

    Studenten skal skrive et refleksjonsnotat som omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 1000 ord.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - ikke bestått

  • Sensorordning

    En intern sensor

  • Emneoverlapp

    5 studiepoeng overlapp mot KDM3300.