EPN-V2

KDM3310 Profesjonsrolle og prosjektdesign Emneplan

Engelsk emnenavn
The professional role and project design
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en forberedende periode for bachelorprosjektet. I denne perioden skal studenten tydeliggjøre et utforskningsområde basert på innsikt om sitt faglige ståsted og de kompetanseområdene de ønsker å spesialisere seg i. Målet med perioden er at studenten skal posisjonere egen praksis i et nasjonalt og/eller globalt motefaglig perspektiv.

Emnet inneholder både en teoretisk og praktiske komponent. Den skriftlige delen består av å utvikle et prosjektdesign som danner grunnlaget for gjennomføringen av bachelorprosjektet. Den praktiske delen skal visuelt beskrive gjennomføringen av design- og produksjonsprosesser.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått

KDM3010 Material, produksjon og teknologi

KDM 3400 2D- og 3D digitalt produksjonsverktøy

KDM 3110 Innovasjon og konseptutvikling

KDM 2050 Motehistorie og teori

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • skal kunne reflektere over egen ambisjon og faglig spesialisering innen motefeltet
  • skal kunne identifisere og anvende relevante teorier tilknyttet eget prosjekt

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og utvikle relevante utforskningsområder i et lokalt og globalt perspektiv
  • kan identifisere og anvende relevante metoder for gjennomføring av prosjekter
  • kan identifisere, planlegge og gjennomføre et selvformulert prosjekt med hensikt i å tydeliggjøre et faglig ståsted

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kontekstualisere eget prosjekt i en nasjonal og global diskusjon
  • kan reflektere over hvordan prosjektet kan bidra til faglig spesialisering, og hvordan kunnskapen kan anvendes i videre arbeid
  • kan videreutvikle og utdype sin egen profesjonelle praksis gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Eksamensprosjektet består av en praktisk og en skriftlig komponent som blir vurdert samlet som en mappe. Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe på to.

Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:

Praktisk arbeid

  • Et praktisk arbeid som besvarer en problemstilling knyttet opp mot emnebeskrivelsen
  • Dokumentasjon av valg som har blitt tatt underveis i arbeidsprosessen. Som vedlegg leveres prosessmateriale for eksamensbesvarelsen.

Skriftlig del

  • Et prosjektdesign på omtrent 1000 ord som skal beskrive prosjektets prosess og innhold

Eksamensresultatet kan påklages.

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått

Sensorordning

En intern sensor.

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlapp mot KDM3300.