Programplaner og emneplaner - Student
KDM3310 The professional role and project design Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsrolle og prosjektdesign
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er forberedende prosjektperiode til arbeidet med bacheloroppgaven. Studenten blir veiledet til å finne egen identitet og visjon gjennom å utvikle nytenkende konsepter med en fremtidsrelevans.
Det fokuseres på design og klesproduksjon i forhold til bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet.
Emnet inneholder både en teoretisk og praktisk komponent, men det er studentens behov for fordypning som vil definere vekting av innholdet i denne perioden. Studenten skal med en kritisk refleksjon utvikle et prosjektdesign, en plan som danner grunnlaget for hvordan bachelorprosjektet skal utføres. I denne planen skal blant annet prosjektets omfang, mål, fokus, mottaker og innovasjonselement beskrives. Den praktiske komponenten utføres som et ledd for å kunne beskrive gjennomføring av design- og produksjonsprosesser.
Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.
Recommended preliminary courses
Bestått
KDM3010 Material, produksjon og teknologi
KDM 3400 2D- og 3D digitalt produksjonsverktøy
KDM 3110 Innovasjon og konseptutvikling
KDM 2050 Motehistorie og teori
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- skal ha kunnskap om lokale og globale strømninger for å genere nytenking, innovasjon og bærekraftige løsninger.
- er kjent med prosesser og metoder for planlegging og gjennomføring av komplekse designprosjekter.
- skal kunne anvende relevant fagterminologi og teori tilknyttet fagområdet.
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og utvikle relevante bærekraftige designkonsepter i et lokalt og globalt perspektiv.
- kan gjennom å definere, modellere og analysere problemstillinger for å velge passende arbeid- og designmetode for eget arbeid.
- kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av prosjekter.
- kan videreutvikle og utdype sin egen profesjonelle praksis gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming.
Generell kompetanse
Studenten
- kan utvikle nyskapende bærekraftige designkonsepter og produkter i et lokalt og globalt perspektiv.
- kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige.
- kan reflektere over sin egen faglig utvikling og relevante faglige - og yrkesetiske problemstillinger.
Teaching and learning methods
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Eksamen er innlevering av visuell dokumentasjon av praktisk arbeid med skriflig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe.
Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:
1. Visuell dokumentasjon bestående av:
- Den praktiske komponenten i oppgaven består av visuell dokumentasjon og grafiske modeller som visualiserer nye designkonsepter og produkter.
- Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte om lag 1000 ord. Oppgaven leveres digitalt sammen med det praktisk arbeidet.
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Eksamensresultatet kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått - ikke bestått
Examiners
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student:
- has knowledge to establish equation of motion for SDOF and MDOF systems
- has knowledge to model structural damping
- has knowledge to compute the key-concepts related to structural dynamics, such as natural frequencies, mode shapes, damping and vibration characteristics of structures.
- has in-dept knowledge about the assumptions and limitations of the structural dynamics theory.
Skills:
The student
- is capable of recognizing physical phenomenon in the context of structural vibration
- can formulate the equation of motion for dynamics analysis of structures
- can establish necessary matrices for the equation of motion, stiffness, mass and damping matrix
- can calculate response from harmonic and transient loads
- can use computer programming tools (e.g. Matlab) to perform modelling and dynamic analysis of simple structural systems
- can conduct dynamic analysis using commercially available software.
General Competence:
The student is able to:
- design structures with the consideration of structural dynamics.
- solve engineering problems in the context of structural dynamics
- assess the need for dynamic analysis in structural design
- characterize the dynamic properties of a structure such as natural periods and mode shapes.
Overlapping courses
5 studiepoeng overlapp mot KDM3300.