Programplaner og emneplaner - Student
KDM3310 Profesjonsrolle og prosjektdesign Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The professional role and project design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er forberedende prosjektperiode til arbeidet med bacheloroppgaven. Studenten blir veiledet til å finne egen identitet og visjon gjennom å utvikle nytenkende konsepter med en fremtidsrelevans.
Det fokuseres på design og klesproduksjon i forhold til bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet.
Emnet inneholder både en teoretisk og praktisk komponent, men det er studentens behov for fordypning som vil definere vekting av innholdet i denne perioden. Studenten skal med en kritisk refleksjon utvikle et prosjektdesign, en plan som danner grunnlaget for hvordan bachelorprosjektet skal utføres. I denne planen skal blant annet prosjektets omfang, mål, fokus, mottaker og innovasjonselement beskrives. Den praktiske komponenten utføres som et ledd for å kunne beskrive gjennomføring av design- og produksjonsprosesser.
Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Dette emnet gir en innføring i datateknologi. Her får deltakere kjennskap til de viktigste komponentene i en datamaskin, og hvordan de virker sammen. Vi ser også på hvordan datamaskiner av forskjellig størrelse er bygd opp samt hvordan en datamaskin lagrer informasjonen digitalt. Videre gir vi en introduksjon til hvordan operativsystemet, som kontrollerer alle datamaskiner, fungerer.
Det gir også bred kunnskap om hvordan datamaskiner kommuniserer sammen gjennom datanettverk. Deltakerne vil få grunnleggende kunnskap om hvordan internett fungerer, inkludert hvordan programmer og tjenester som for eksempel sosiale nettverk fungerer. Vi vil i løpet av emnet bruke praktiske eksempler og oppgaver til å illustrere dette.
Vi avslutter med en grunnleggende innføring i IKT-sikkerhet. Man får kjennskap til typiske sikkerhetstrusler både med teoretiske og praktiske eksempler. Vi introduserer hvilke sikkerhetsløsninger som brukes for å redusere denne type sikkerhetstrusler.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- skal ha kunnskap om lokale og globale strømninger for å genere nytenking, innovasjon og bærekraftige løsninger.
- er kjent med prosesser og metoder for planlegging og gjennomføring av komplekse designprosjekter.
- skal kunne anvende relevant fagterminologi og teori tilknyttet fagområdet.
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og utvikle relevante bærekraftige designkonsepter i et lokalt og globalt perspektiv.
- kan gjennom å definere, modellere og analysere problemstillinger for å velge passende arbeid- og designmetode for eget arbeid.
- kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av prosjekter.
- kan videreutvikle og utdype sin egen profesjonelle praksis gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming.
Generell kompetanse
Studenten
- kan utvikle nyskapende bærekraftige designkonsepter og produkter i et lokalt og globalt perspektiv.
- kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige.
- kan reflektere over sin egen faglig utvikling og relevante faglige - og yrkesetiske problemstillinger.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Eksamen er innlevering av visuell dokumentasjon av praktisk arbeid med skriflig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe.
Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:
1. Visuell dokumentasjon bestående av:
- Den praktiske komponenten i oppgaven består av visuell dokumentasjon og grafiske modeller som visualiserer nye designkonsepter og produkter.
- Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte om lag 1000 ord. Oppgaven leveres digitalt sammen med det praktisk arbeidet.
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått
Sensorordning
En intern sensor.
Emneoverlapp
Ingen