Programplaner og emneplaner - Student
KDM3310 Profesjonsrolle og prosjektdesign Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The professional role and project design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom praksisperioden er studentene ute i yrkesfeltet og får erfaring i hvordan teorier og ferdigheter i studiet har relevans for arbeidslivet, inkludert evnen til å kommunisere og samarbeide. Praksisperioden går over 9 uker, og man regnes som ordinær student i hele perioden. Studenten er likevel forpliktet til å innordne seg etter de reglene og forventninger som gjelder for ansatte på praksisstedet. Praksisperioden er ulønnet.
Studenten skal i praksisperioden få mulighet til å prøve sine kunnskaper og ferdigheter ved å utføre administrative oppgaver eller lederoppgaver som er relevant for studiet. Praksisplasser som godkjennes må sørge for at studenten får nødvendig veiledning i praksisperioden.
Praksisstedet skal være faglig relevant for utdanningen, fortrinnsvis i offentlig sektor. I spesielle tilfeller kan praksis også være i pågående forsknings- og utviklingsprosjekter ved OsloMet.
Studentene er selv ansvarlige for å skaffe praksisplass. Praksisplass skal godkjennes av OsloMet.
Undervisningsspråk er norsk.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått
KDM3010 Material, produksjon og teknologi;;
KDM 3400;2D- og 3D;digitalt produksjonsverktøy;
KDM 3110 Innovasjon og konseptutvikling ;
KDM 2050 Motehistorie og teori
Læringsutbytte
Studenter som mangler mer enn 25 studiepoeng, etter eksamen i tredje semester (inkludert ny og utsatt eksamen) kan ikke gå ut i praksis.
Innhold
Emnet inneholder både en teoretisk og praktisk komponent, men det er studentens behov for fordypning som vil definere;vekting av;innholdet;i denne perioden.;Studenten skal med en kritisk refleksjon;utvikle;et;prosjektdesign,;en;plan som danner grunnlaget for hvordan bachelorprosjektet skal utføres. I denne planen skal blant annet prosjektets omfang, mål, fokus, mottaker og innovasjonselement beskrives. Den;praktiske komponenten utføres som et ledd for å kunne beskrive gjennomføring av design- og produksjonsprosesser.;
Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.;;
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- dybdekunnskap om hvordan arbeidsplassen er organisert
- oversikt over hvilke oppgaver som blir utført på arbeidsplassen
- innsikt i hvordan administrative arbeidsoppgaver kan løses
- innsikt i hvordan hun eller han fungerer i en arbeidssituasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere og analysere økonomiske, juridiske og samfunnsfaglige problemstillinger
- utføre og delta i forskjellige former for administrativt arbeid
- reflektere over utføring av eget arbeid på praksisstedet
- kommunisere og samarbeide i ulike arbeidssituasjoner
- redegjøre for minst ett forhold ved arbeidsplassen som har relevans for teorien i studiet og diskutere hvorvidt dette også gjelder i andre land
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende teoretiske kunnskaper i praktiske arbeidsoppgaver
- systematisere og formidle kunnskap skriftlig og muntlig
- vise evne til selvrefleksjon og korrigering av egen adferd gjennom tilbakemeldinger
- vise evne til analytisk tenkning og refleksjon rundt problemstillinger knyttet til praksis
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det avholdes obligatoriske møter og praksissamlinger. Nærmere informasjon gis av emneansvarlig.
Vurdering og eksamen
Eksamen er innlevering av ;visuell dokumentasjon;av praktisk arbeid med skriflig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet.; Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe.;;
Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:;
1. Visuell dokumentasjon bestående av:
- Den;praktiske komponenten i;oppgaven;består av visuell dokumentasjon og grafiske modeller som visualiserer nye designkonsepter og produkter.
- Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden;
2. Skriftlig oppgave;
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte om lag;1000;ord.;Oppgaven leveres digitalt sammen med det praktisk arbeidet.
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.;
Eksamensresultatet kan påklages.;
Hjelpemidler ved eksamen
For å bestå praksis må studenten ha oppfylt kravet til nærvær på praksisstedet, deltatt på praksissamlingene før og etter praksisperioden, og fått godkjent arbeidskravene.
Refleksjonsdokumentet skal presenteres på praksissamlingen etter praksisperioden. Presentasjonen skal vare i omtrent 10 minutter.
Vurderingsuttrykk
Sensorordning
Bestått / ikke bestått.
Emneoverlapp
5 studiepoeng overlapp mot KDM3300.