Programplaner og emneplaner - Student
KDM3310 Profesjonsrolle og prosjektdesign Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The professional role and project design
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- Pensum
- 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            VÅR 2022
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
- Programplan
- 
    InnledningEmnet er forberedende prosjektperiode til arbeidet med bacheloroppgaven. Studenten blir veiledet til å finne egen identitet og visjon gjennom eksperimentering i et nytenkende konsept, Det fokuseres på design og klesproduksjon i forhold til bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø, Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet. Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet. 
- 
    Anbefalte forkunnskaperBestått MOTE7 Material, produksjon og teknologi MOTE8 2D- og 3D digital produksjonsverktøy MOTE12 Profesjonsrolle og prosjektdesign MOTE10 Motehistorie og teori 
- 
    LæringsutbytteEtter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik: Kunnskap Studenten - skal ha kunnskap om lokale og globale strømninger for å genere nytenking, innovasjon og bærekraftige løsninger
- er kjent med prosesser og metoder for planlegging og gjennomføring av komplekse designprosjekter
- skal kunne anvende relevant fagterminologi og teori tilknyttet fagområdet
 Ferdigheter Studenten - kan identifisere og utvikle relevante bærekraftige designkonsepter i et lokalt og globalt perspektiv
- kan gjennom å definere, modellere og analysere problemstillinger for å velge passende arbeid- og designmetode for eget arbeid
- kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av prosjekter
- kan videreutvikle og utdype sin egen profesjonelle praksis gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming
 Generell kompetanse Studenten - kan utvikle nyskapende bærekraftige designkonsepter og produkter i et lokalt og globalt perspektiv
- kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige
- kan reflektere over sin egen faglig utvikling og relevante faglige - og yrkesetiske problemstillinger
 
- 
    InnholdEmnet inneholder både en teoretisk og praktisk komponent, men det er studentens behov for fordypning som vil definere vekting av innholdet i denne perioden. Studenten skal med en kritisk refleksjon utvikle et prosjektdesign, en plan som danner grunnlaget for hvordan bachelorprosjektet skal utføres. I denne planen skal blant annet prosjektets omfang, mål, fokus, mottaker og innovasjonselement beskrives. Den praktiske komponenten utføres som et ledd for å kunne beskrive gjennomføring av design- og produksjonsprosess. 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerEmnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterArbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen. Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: - Deltagelse ved emnets milepælsmøter hvor studenten fremlegger muntlig et problemområde, egen praktiske progresjon, oversikt over relevant faglitteratur og en arbeidsplan for aktivitet og disponering av tid.
 Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav. 
- 
    Vurdering og eksamenEksamen er innlevering av visuell dokumentasjon av praktisk arbeid med skriflig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe. Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av: 1. Visuell dokumentasjon bestående av: - Grafiske modeller av ulike prosjektdesign.
 - Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden
 2. Skriftlig oppgave Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte om lag 1000 ord. Oppgaven leveres digitalt sammen med det praktisk arbeidet. Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen. Eksamensresultatet kan påklages. 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenAlle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 
- 
    VurderingsuttrykkBestått - ikke bestått 
- 
    SensorordningEn intern sensor. 
- 
    Emneoverlapp5 studiepoeng overlapp mot KDM3300.