Programplaner og emneplaner - Student
KDM3110 Innovasjon og konseptutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Innovation and concept development
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Studiet består av tre hovedtemaer:
1. Barns motoriske utvikling og læring
- Fysisk vekst og motorisk utvikling/læring
- Kropp og bevegelse i lek og kommunikasjon
- Bevegelseserfaringer, læring og livsmestring
- Observasjon
2. Læringsmiljø
- Barnehagens fysiske og psykososiale læringsmiljø
- Vurdering, planlegging og organisering av barnehagens fysiske miljø
- Lek og fysisk aktivitet i ulike miljø
- Læringssyn, profesjonsrollen og omsorgspraksiser
3. Kropp og bevegelse i et samfunnsperspektiv
- Fysisk aktivitet/lek, livsmestring og helse
- Kroppslig litterasitet - kropp og bevegelse i danningsprosesser
- Kropp og bevegelse - verdier, normer og identitet
- Analytisk og kritisk blikk på digitale praksiser og verktøy i pedagogisk arbeid med barn og bevegelse
-
Anbefalte forkunnskaper
Bestått :
KDM 3010 Material, produksjon og teknologi
KDM3400 2D- og 3D digital produksjonsverktøy
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- skal ha grunnleggende kunnskap om nye kompetansebehov og perspektiver innen mote-og tekstil industrien i et lokalt, globalt og bærekraftig perspektiv
- skal kunne gjennomføre konseptutvikling, design -og innovasjonsprosess med tilhørende faglig fordypning
- skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget praktisk arbeid
- skal kunne anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet
Ferdigheter
- kan utvikle innovative produkter og løsninger gjennom å videreutvikle sin egen designkompetanse
- kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av et designprosjekt
- kan kartlegge andre faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter
- kan definere, modellere og analysere problemstillinger, og velge passende arbeids og designmetoder for eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, individuelt eller som deltaker i en gruppe
- kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige
- kan reflektere over sin egen faglig utvikling og oppøve evne til kritisk tenking ved faglige - og yrkesetiske problemstillinger
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er progresjonsbasert med felles forelesninger og selvstendig arbeid med valgt tema. Studiet benytter ulike arbeidsformer som forelesninger, workshops, veiledning og faglige diskusjoner.
Studentene forventes å selvstendig søke etter relevant fagstoff utover pensum og oppfordres til å bruke læringssentrene og tilgjengelige ressurser. Felles presentasjoner og utstillinger er sentrale for drøfting og vurdering av studentarbeid, og gir en plattform for å dele innsikt og motta konstruktiv tilbakemelding. Emnet krever stor grad av tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid, vurderes gruppen under ett.
- Arbeidskravet er en muntlig obligatorisk presentasjon hvor studenten gir en oppdatering av eget prosjekt
Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent.
-
Vurdering og eksamen
Eksamensprosjektet består av en praktisk og skriftlig komponent som blir vurdert samlet som en mappe. Prosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe på to.
Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:
Praktisk arbeid
- Et praktisk arbeid som besvarer en problemstilling knyttet opp mot emnebeskrivelsen
- Som vedlegg leveres prosessmateriale for eksamensbesvarelsen.
Skriftlig del
- En skriftlig oppgave på omtrent 2000 ord som kontekstualiserer det praktiske arbeidet
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått- ikke bestått.
-
Sensorordning
En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Emneansvarlig
Siv So Hee Steinaa
-
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp mot KDM3100