EPN-V2

KDM3110 Innovasjon og konseptutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Innovation and concept development
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Moteindustrien står overfor komplekse bærekraftsutfordringer som krever nye perspektiver for å utvikle alternative verdikjedemodeller, designpraksiser og produkter. I denne perioden vil bærekraftig mote sees i lys av et industrielt skifte, men også settes i et helhetlig system i relasjon til både naturen, samfunnet og kulturen vi lever i.

Formålet med emnet er å gi studentene erfaring med innovative arbeidsprosesser ved å utforske potensialet for alternative bærekraftige fremtider. Gjennom scenariotenking, spekulativt design og kritisk tenking skal studentene aktivt bidra til en positiv endring i industrien gjennom et praktisk og teoretisk arbeid.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått :

KDM 3010 Material, produksjon og teknologi

KDM3400 2D- og 3D digital produksjonsverktøy

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • skal ha grunnleggende kunnskap om nye kompetansebehov og perspektiver innen mote-og tekstil industrien i et lokalt, globalt og bærekraftig perspektiv
  • skal kunne gjennomføre konseptutvikling, design -og innovasjonsprosess med tilhørende faglig fordypning
  • skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget praktisk arbeid
  • skal kunne anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet

Ferdigheter

  • kan utvikle innovative produkter og løsninger gjennom å videreutvikle sin egen designkompetanse
  • kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av et designprosjekt
  • kan kartlegge andre faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter
  • kan definere, modellere og analysere problemstillinger, og velge passende arbeids og designmetoder for eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, individuelt eller som deltaker i en gruppe
  • kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige
  • kan reflektere over sin egen faglig utvikling og oppøve evne til kritisk tenking ved faglige - og yrkesetiske problemstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er progresjonsbasert med felles forelesninger og selvstendig arbeid med valgt tema. Studiet benytter ulike arbeidsformer som forelesninger, workshops, veiledning og faglige diskusjoner.

Studentene forventes å selvstendig søke etter relevant fagstoff utover pensum og oppfordres til å bruke læringssentrene og tilgjengelige ressurser. Felles presentasjoner og utstillinger er sentrale for drøfting og vurdering av studentarbeid, og gir en plattform for å dele innsikt og motta konstruktiv tilbakemelding. Emnet krever stor grad av tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid, vurderes gruppen under ett.

  • Arbeidskravet er en muntlig obligatorisk presentasjon hvor studenten gir en oppdatering av eget prosjekt

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Vurdering og eksamen

Eksamensprosjektet består av en praktisk og skriftlig komponent som blir vurdert samlet som en mappe. Prosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe på to.

Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:

Praktisk arbeid

  • Et praktisk arbeid som besvarer en problemstilling knyttet opp mot emnebeskrivelsen
  • Som vedlegg leveres prosessmateriale for eksamensbesvarelsen.

Skriftlig del

  • En skriftlig oppgave på omtrent 2000 ord som kontekstualiserer det praktiske arbeidet

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått- ikke bestått.

Sensorordning

En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Siv So Hee Steinaa

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp mot KDM3100