EPN-V2

KDM3110 Innovasjon og konseptutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Innovation and concept development
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette emnet har to hovedområder. Det ene hovedområdet er matematikkens egenart, filosofi og historie. Disse aspektene behandles med tallteori som hovedeksempel. Det andre hovedområdet er teorier om læring - hvordan utvikler elever matematisk kompetanse? Elevers holdninger og selvoppfatning er en del av dette. Her går vi i dybden på ulike overordnede teorier.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Bestått :

    KDM 3010 Material, produksjon og teknologi

    KDM3400 2D- og 3D digital produksjonsverktøy

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • skal ha grunnleggende kunnskap om nye kompetansebehov og perspektiver innen mote-og tekstil industrien i et lokalt, globalt og bærekraftig perspektiv
    • skal kunne gjennomføre konseptutvikling, design -og innovasjonsprosess med tilhørende faglig fordypning
    • skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget arbeid
    • skal kunne anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet

    Ferdigheter

    • kan utvikle innovative produkter og løsninger gjennom å videreutvikle sin egen designkompetanse
    • kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av et designprosjekt
    • kan kartlegge andre faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter
    • kan definere, modellere og analysere problemstillinger, og velge passende arbeids og designmetoder for eget arbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, individuelt eller som deltaker i en gruppe
    • kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige
    • kan reflektere over sin egen faglig utvikling og oppøve evne til kritisk tenking ved faglige - og yrkesetiske problemstillinger
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et globalt bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

    • Deltagelse ved emnets midtveispresentasjon hvor studenten fremlegger muntlig følgende fire underpunkter: Et problemområde, egen praktisk progresjon, oversikt over relevant faglitteratur og en arbeidsplan for aktivitet og disponering av tid.
  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe.

    Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:

    Praktisk-estetisk prosjekt

    • Den praktiske komponenten i oppgaven består av tre mindre deler: (1) en prototype, (2) visuell dokumentasjon og (3) grafiske modeller som visualiserer nye designkonsepter og produkter.
    • Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser følgende to underpunkter: (1) innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, (2) valg av arbeidsmetoder og verktøy.

    Skriftlig oppgave

    Den skriftlige oppgaven skal kontekstualisere det praktisk-estetiske prosjektet, og skal omfatte 1500- 2000 ord. Oppgaven leveres digitalt sammen med det det praktiske arbeidet. Innleveringen gis en helhetlig vurdering.

    Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått- ikke bestått.

  • Sensorordning

    En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    10 studiepoeng overlapp mot KDM3100.