EPN-V2

KDM3110 Innovasjon og konseptutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Innovation and concept development
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Mote-;og tekstilindustrien;står overfor store;strukturelle endringer;som krever;ny;kompetanse;og nye;perspektiver;for;å utvikle morgendagens bærekraftige;designkonsepter;og produkter.;I denne perioden;vil;bærekraftig;mote;sees;i lys av;et;industrielt;skifte,;men også settes;i et;helhetlig system;i;relasjon til;både naturen, samfunnet og kulturen vi lever i.;Målet med perioden;er;å;forberede studenten til å ta en plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri men også se sin profesjonsrolle og kreative visjon i en større;sammenheng.;Perioden har en praktisk og teoretisk;komponent.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått :

KDM 3010 Material, produksjon og teknologi

KDM3400;2D- og 3D;digital produksjonsverktøy;

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

Kunnskap;

Studenten;

  • skal ha grunnleggende;kunnskap;om;nye kompetansebehov og perspektiver;innen;mote-og tekstil;industrien;i et;lokalt, globalt og bærekraftig perspektiv;
  • skal kunne gjennomføre;konseptutvikling,;design -og innovasjonsprosess med tilhørende faglig fordypning;;
  • skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget arbeid;;
  • skal kunne anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet;

;Ferdigheter;

  • kan utvikle innovative produkter og løsninger gjennom å videreutvikle sin egen designkompetanse;;
  • kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av et designprosjekt;
  • kan kartlegge andre faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter;;;
  • kan definere, modellere og analysere problemstillinger, og velge passende arbeids og designmetoder;for eget arbeid;;

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, individuelt eller som deltaker i en gruppe;
  • kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige;
  • kan;reflektere over sin egen faglig;utvikling;og;oppøve evne til kritisk tenking;ved faglige;- og yrkesetiske problemstillinger;;

Innhold

Sentralt i perioden er utvikling av;nyskapende;bærekraftige;designkonsepter;og produkter;gjennom;å;anvende;ulike designstrategier, innovasjonsprosesser, teorier, teknikker og kritisk refleksjon.;;

Temaer som ligger til grunn for emnet er;nye produksjonsmetoder, teknologiviten og;materialvitenskap,;samt immaterielle verdier- som designkompetanse, tradisjoner, rettigheter og etikk.;

Det vises;for øvrig;til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.;

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette;har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et;globalt;bærekraftig perspektiv.;Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.;

  • Deltagelse ved emnets midtveispresentasjon hvor studenten fremlegger;muntlig;et problemområde, egen praktiske progresjon, oversikt over relevant faglitteratur og en arbeidsplan for aktivitet og disponering av tid.

Vurdering og eksamen

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet.;;Eksamensprosjektet kan utføres;individuelt;eller;i;gruppe.;;

Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:;

Praktisk-estetisk prosjekt;

  • Den;praktiske komponenten i;oppgaven;består av visuell dokumentasjon og grafiske modeller som visualiserer nye designkonsepter og produkter.

;

  • Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden.;

Skriftlig oppgave;

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag;2000 ord.;Oppgaven leveres digitalt sammen med det det praktiske arbeidet. Innleveringen;gis en helhetlig vurdering med én karakter.

;

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.;

;Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått- ikke bestått.

Sensorordning

En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp mot KDM3100.