EPN-V2

KDM3110 Innovation and concept development Course description

Course name in Norwegian
Innovasjon og konseptutvikling
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Mote-;og tekstilindustrien;står overfor store;strukturelle endringer;som krever;ny;kompetanse;og nye;perspektiver;for;å utvikle morgendagens bærekraftige;designkonsepter;og produkter.;I denne perioden;vil;bærekraftig;mote;sees;i lys av;et;industrielt;skifte,;men også settes;i et;helhetlig system;i;relasjon til;både naturen, samfunnet og kulturen vi lever i.;Målet med perioden;er;å;forberede studenten til å ta en plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri men også se sin profesjonsrolle og kreative visjon i en større;sammenheng.;Perioden har en praktisk og teoretisk;komponent.

Recommended preliminary courses

Ingen hjelpemidler tillatt.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

Kunnskap;

Studenten;

  • skal ha grunnleggende;kunnskap;om;nye kompetansebehov og perspektiver;innen;mote-og tekstil;industrien;i et;lokalt, globalt og bærekraftig perspektiv;
  • skal kunne gjennomføre;konseptutvikling,;design -og innovasjonsprosess med tilhørende faglig fordypning;;
  • skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget arbeid;;
  • skal kunne anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet;

;Ferdigheter;

  • kan utvikle innovative produkter og løsninger gjennom å videreutvikle sin egen designkompetanse;;
  • kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av et designprosjekt;
  • kan kartlegge andre faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter;;;
  • kan definere, modellere og analysere problemstillinger, og velge passende arbeids og designmetoder;for eget arbeid;;

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, individuelt eller som deltaker i en gruppe;
  • kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige;
  • kan;reflektere over sin egen faglig;utvikling;og;oppøve evne til kritisk tenking;ved faglige;- og yrkesetiske problemstillinger;;

Content

Gradert skala A-F.

Teaching and learning methods

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette;har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et;globalt;bærekraftig perspektiv.;Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.;

Course requirements

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.;

  • Deltagelse ved emnets midtveispresentasjon hvor studenten fremlegger;muntlig;et problemområde, egen praktiske progresjon, oversikt over relevant faglitteratur og en arbeidsplan for aktivitet og disponering av tid.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten kan

  • dokumentere kunnskap om spesiell patologi med fokus på forekomst, etiologi, patologiske prosesser, symptomer og kliniske tegn innenfor følgende områder: sykdommer i bevegelsesapparatet, traumatologi, inflammatoriske revmatiske sykdommer, nevrologiske sykdommer, hjertesykdommer, karsykdommer, lungesykdommer, psykiatriske sykdommer/psykiske lidelser, spesielle infeksjonssykdommer, endokrine sykdommer, sykdom i nyrer og lever, blødningstilstander, onkologi og livsstilssykdommer
  • gjøre rede for skademekanismer, inflammasjons- og tilhelingsprosesser i ulike vev
  • gjøre rede for degenerative og regenerative prosesser i ulike vev
  • dokumentere kunnskap om prinsipper for medisinsk og kirurgisk behandling av aktuelle sykdomstilstander

Permitted exam materials and equipment

Arbeidsformer er ressursforelesninger og selvstudier.

Grading scale

Bestått- ikke bestått.

Examiners

En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.

Overlapping courses

This course will show how behavioral principles and concepts from respondent and operant conditioning are applied in research and practice.