EPN-V2

KDM3010 Material, produksjon og teknologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Materials, production and technology
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I tredje års studiet forberedes studenten til å gå inn i en utfordrende mote- og tekstilindustri, som klesdesigner eller produktutvikler, med en egen kreative visjon. Emnets fokus retter seg mot;bærekraftige;materialkvaliteter;og;produksjon;av produkter ved hjelp av;teknologi;og systemer i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø.;;

Emnet har en praktisk og teoretisk komponent, som omhandler emnet bærekraft rundt kommersiell og konseptuell motedesign;hvor videreføring av manuelle arbeidsmetoder overføres;til;digitale systemer.;;;

Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.;;

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført KDM2410 Active;Wear;eller tilsvarende.;

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;;

Kunnskap;;

Studenten:;;

  • har kunnskap om produksjonsmetoder, egnede teknikker og materialers egenskaper i utvikling av ulike typer klær;;
  • har kjennskap til relevant forsknings og utviklingsarbeid innen fagområdet;
  • har kunnskap om teknikk og materialbruk knyttet til kommersiell og konseptuell motedesign;;

Ferdigheter;;

Studenten:;;

  • kan anvende og utvikle;digital,;teknisk og håndverksmessige ferdigheter på en nyskapende måte innen design og produktutvikling;;
  • kan arbeide selvstendig ut fra et valgt problemområde;;
  • har kunnskap om bærekraft knyttet til det tekstile fagområdet;;;

Generell kompetanse;;

Studenten:;;

  • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv;;
  • kan eksperimentere og arbeide selvstendig innenfor fagområdet;;

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet.; Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.;;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen:;;

  • Utforming av;digital mønsterkonstruksjon;
  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær emnet.;

Vurdering og eksamen

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig;rapport med refleksjon over gjennomført arbeid. Prosjektets praktiske arbeid og skriftlige;rapport;vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.;;

;;1. Praktisk-estetisk prosjekt;;

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.;;

2. En rapport;med visuell;uttrykksform;og kort;refleksjonsnotat;av eksamensprosjektet;på;om lag 1000 ord.;;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;;

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått;;

Sensorordning

En intern sensor og en medsensor;(vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).;;

Ekstern sensor brukes jevnlig.;;

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp mot KDM3000.