EPN-V2

KDM3010 Material, produksjon og teknologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Materials, production and technology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I tredje års studiet forberedes studenten til å gå inn i en utfordrende mote- og tekstilindustri, som klesdesigner eller produktutvikler, med en egen kreative visjon. Emnets fokus retter seg mot;bærekraftige;materialkvaliteter;og;produksjon;av produkter ved hjelp av;teknologi;og systemer i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø.;;

    Emnet har en praktisk og teoretisk komponent, som omhandler emnet bærekraft rundt kommersiell og konseptuell motedesign;hvor videreføring av manuelle arbeidsmetoder overføres;til;digitale systemer.;;;

    Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.;;

  • Anbefalte forkunnskaper

    Gjennomført KDM2410 Active;Wear;eller tilsvarende.;

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;;

    Kunnskap;;

    Studenten:;;

    • har kunnskap om produksjonsmetoder, egnede teknikker og materialers egenskaper i utvikling av ulike typer klær;;
    • har kjennskap til relevant forsknings og utviklingsarbeid innen fagområdet;
    • har kunnskap om teknikk og materialbruk knyttet til kommersiell og konseptuell motedesign;;

    Ferdigheter;;

    Studenten:;;

    • kan anvende og utvikle;digital,;teknisk og håndverksmessige ferdigheter på en nyskapende måte innen design og produktutvikling;;
    • kan arbeide selvstendig ut fra et valgt problemområde;;
    • har kunnskap om bærekraft knyttet til det tekstile fagområdet;;;

    Generell kompetanse;;

    Studenten:;;

    • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv;;
    • kan eksperimentere og arbeide selvstendig innenfor fagområdet;;
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet.; Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.;;

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen:;;

    • Utforming av;digital mønsterkonstruksjon;
    • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær emnet.;
  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig;rapport med refleksjon over gjennomført arbeid. Prosjektets praktiske arbeid og skriftlige;rapport;vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.;;

    ;;1. Praktisk-estetisk prosjekt;;

    Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.;;

    2. En rapport;med visuell;uttrykksform;og kort;refleksjonsnotat;av eksamensprosjektet;på;om lag 1000 ord.;;

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;;

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - ikke bestått;;

  • Sensorordning

    En intern sensor og en medsensor;(vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).;;

    Ekstern sensor brukes jevnlig.;;

  • Emneoverlapp

    10 studiepoeng overlapp mot KDM3000.