EPN-V2

KDM3010 Material, produksjon og teknologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Materials, production and technology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I tredje års studiet forberedes studenten til å gå inn i en utfordrende mote- og tekstilindustri, som klesdesigner eller produktutvikler, med en egen kreative visjon. Emnets fokus retter seg mot bærekraftige materialkvaliteter og produksjon av produkter ved hjelp av teknologi og systemer i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø.

    Emnet har en praktisk og teoretisk komponent, som omhandler emnet bærekraft rundt kommersiell og konseptuell motedesign hvor videreføring av manuelle arbeidsmetoder overføres til digitale systemer.

    Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Gjennomført MOTE 5 Active Wear eller tilsvarende erfaring

  • Læringsutbytte

    LÆRINGSUTBYTTE

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om produksjonsmetoder, egnede teknikker og materialers egenskaper i utvikling av ulike typer klær
    • har kjennskap til relevant forsknings og utviklingsarbeid innen fagområdet
    • har kunnskap om teknikk og materialbruk knyttet til kommersiell og konseptuell motedesign

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende og utvikle digital, teknisk og håndverksmessige ferdigheter på en nyskapende måte innen design og produktutvikling
    • kan arbeide selvstendig ut fra et valgt problemområde
    • har kunnskap om bærekraft knyttet til det tekstile fagområdet

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv
    • kan eksperimentere og arbeide selvstendig innenfor fagområdet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    ARBEIDS- OG UNDERVISNINGSFORMER

    Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

    • Utforming av digital mønsterkonstruksjon
    • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær emnet.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig rapport med refleksjon over gjennomført arbeid. Prosjektets praktiske arbeid og skriftlige rapport vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.

    1. Praktisk-estetisk prosjekt

    Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

    2. En rapport med visuell uttrykksform og kort refleksjonsnotat av eksamensprosjektet på om lag 1000 ord.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - ikke bestått

  • Sensorordning

    En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).

    Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    10 studiepoeng overlapp mot KDM3000.