EPN-V2

KDM2500 3D Virtuell motedesign Emneplan

Engelsk emnenavn
3D Virtual fashion design
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

I emnet 3D virtuell motedesign vil studenten tilegne seg grunnleggende digital kompetanse i digital programvare og 3D programvare. Nye digitale verktøy vil være sentralt i mote- og tekstilnæringen for utvikling av nye bærekraftige forretningsmodeller, produksjonsmetoder og produkter. I denne perioden vil studenten gjennom virtuell prototyping kunne teste, eksperimentere og utvikle ferdige designuttrykk uten at produktene trenger fysisk å produseres. Gjennom å arbeide parallelt med design- og konstruksjonsprosessen vil studenten tilegne seg en forståelse hvordan 3D teknologi kan utvikle nye arbeidsmetoder for design-, produktutvikling-, og produksjonsprosesser. Perioden har en praktisk og teoretisk komponent.

Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått Mote 1 Motedesign; Estetikk og marked

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • skal kunne anvende 3D programvare verktøy i en design-, produktutvikling-, og produksjonsprosess
  • skal ha grunnleggende kunnskap om ny teknologi og digitale verktøy som anvendes innen mote -og tekstil industrien, i et lokalt, globalt og bærekraftig perspektiv
  • skal ha kunnskap om relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende 3D programvare for å utforske, eksperimentere og utvikle nyskapende bærekraftige designkonsepter og produkter
  • kan anvende digitale verktøy for å utvikle nye arbeidsmetoder og forståelse for sammenheng mellom arbeidsprosess og ulike formål
  • kan reflektere over hvordan ny teknologi og digitale verktøy vil bidra til å endre profesjonsrollen
  • kan kunne dokumentere og formidle eget arbeid og utviklingsprosess gjennom å anvende digitale medier

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke digitale verktøy som et redskap for innovasjon og nyskapning
  • kan ved utvikling av designkonsepter og produkter anvende digitale metoder og arbeidsprosesser i forhold til etikk og miljøperspektivet
  • kan oppøve evne til kritisk tenking ved faglige - og yrkesetiske problemstillinger i et lokalt og internasjonalt perspektiv

Innhold

Etter fullført emne vil studenten ha tilegnet seg en grunnleggende forståelse hvordan 3D simulering kan bidra til å effektivisere og optimalisere design, - og produktutviklingsprosessen. Studenten vil gjennom praktiske digitale øvelser tilegne seg en innsikt hvordan digital programvare og 3D verktøy kan gi en virkelighetsnær imitasjon av design og passform, men også tilegne seg en forståelse hvordan nye digitale og teknologiske verktøy vil forenkle kommunikasjonen av idéer og produkter internt i bedriften, men også eksternt ut mot fabrikker og forbrukere.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Deltagelse ved emnets milepælsmøte hvor studenten fremlegger muntlig et problemområde, egen praktiske progresjon, oversikt over relevant faglitteratur og en arbeidsplan for aktivitet og disponering av tid.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær emnet.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe.

Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:

1.Praktisk-estetisk arbeid

  • Design av en digital minikolleksjon (minimum 8-10 antrekk)
  • Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden.

2. Skriftlig refleksjonsnotat

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 1000 ord. Oppgaven leveres digitalt sammen med det praktiske arbeidet.

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving med relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått

Sensorordning

En intern sensor.