EPN-V2

KDM2420 Corporate internship Emneplan

Engelsk emnenavn
Corporate internship
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet består av om lag 9-10 ukers praksisopphold i bedrift eller ved en annen utdanningsinstitusjon. Studenten tar del i den daglige driften og får kjennskap til bedriftens oppbygging, struktur, kultur og verdisyn.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått 90 studiepoeng innen kunst og design: mote og produksjonsemner eller tilsvarende.  

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

 

Kunnskap

Studenten:

  • har innblikk i ulike faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter
  • har innsikt i en bedrifts eller en utdanningsinstitusjons organisatoriske struktur og verdisyn

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan delta konstruktivt i arbeidet i bedriften/annen utdanningsinstitusjon
  • kan drøfte og reflektere over ulike kulturelle og etiske perspektiv, arbeidsmetoder, samhandling og rolleforståelse innad i en bedrift/annen utdanningsinstitusjon

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for å arbeide med fagområdet i kommersielle sammenhenger/ fordypning i fagområdet fra annen utdanningsinstitusjon
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet forutsetter tilstedeværelse og aktiv deltakelse ved praksisstedet eller i annen utdanningsinstitusjon.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk tilstedeværelse i bedrift eller annen utdanningsinstitusjon. Studenten kan ikke ha mer enn 10 prosent fravær i emnet.
  • 4 statusrapporter/loggføringer sendt praksislærer i løpet av perioden

Vurdering og eksamen

Praksisrapport på 2200-2500 ord.

Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått

Sensorordning

En intern sensor

Emneoverlapp

Mange organisasjoner opplever i dag store utfordringer knyttet til digital transformasjon og møter alternative organisasjons- og forretningsmodeller som utfordrer eksisterende måter å skape verdi på. I offentlig og privat sektor finnes det et ekspotensielt mulighetsrom for endring ved bruk av digitale løsninger. Det å bygge og ha kunnskap om måter å fasilitere og jobbe med dette på er sentralt for å få til en god transformasjon, for å sikre konkurransefortrinn og god ressursutnyttelse av offentlige midler - og et konkurransedyktig Norge.

Emnet Digital transformasjon og ledelse har til hensikt å gi kunnskap om teori og arbeidsmetoder som kan understøtte digitale endringsprosesser. Emnet er bygget opp rundt et selvvalgt digitalt endringsprosjekt - gjerne fra egen organisasjon, og har til hensikt å understøtte og medvirke til fremdrift i prosjektet og at det lykkes.

I emnet omhandles sentrale begreper innen digitalisering og ulike former for digital teknologi. I tillegg behandles viktige spørsmål rundt eierskap til data, kode og algoritmer, samt sikkerhet og rettigheter. Emnet dekker også teori knyttet til nettverksøkonomi, digitale økosystemer og drivere i digitale markeder. Digitalisering handler likevel om mye mer enn teknologi. Det er like viktig hvordan teknologien forstås og brukes i organisasjoner. Det er ikke teknologien i seg, men den unike bruken som kan gi grunnlag for verdiskaping. Dette emnet tar derfor for seg sammenhengen mellom teknologi, mennesker, organisasjon og strategi, og ser digitalisering som et middel i organisasjons- og forretningsmodellinnovasjon - heller enn noe som er et mål i seg selv.

I tillegg formidles konkrete virkemidler og metoder som kan danne grunnlag for praktisk digital endring i organisasjoner. Emnet integrerer således disipliner som teknologi, ledelse, strategi, innovasjon og organisasjonsfag, og inkluderer fagpersoner fra ledelsesfag i tillegg til teknologifag.

Innholdet i emnet skal gi studenten dybdeforståelse for hvordan man leder, tenker strategisk og handler i forhold til digitalisering. I tillegg til å ta et strategisk perspektiv på teknologi har emnet til hensikt å bidra til å utvikle visjon, strategi og handlingsplaner for den enkelte leder i eget digitaliseringsarbeid.