Programplaner og emneplaner - Student
KDM2420 Corporate internship Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Corporate internship
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet består av om lag 9-10 ukers praksisopphold i bedrift eller ved en annen utdanningsinstitusjon. Studenten tar del i den daglige driften og får kjennskap til bedriftens oppbygging, struktur, kultur og verdisyn.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 90 studiepoeng innen kunst og design: mote og produksjonsemner eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten:
- har innblikk i ulike faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter
- har innsikt i en bedrifts eller en utdanningsinstitusjons organisatoriske struktur og verdisyn
Ferdigheter
Studenten:
- kan delta konstruktivt i arbeidet i bedriften/annen utdanningsinstitusjon
- kan drøfte og reflektere over ulike kulturelle og etiske perspektiv, arbeidsmetoder, samhandling og rolleforståelse innad i en bedrift/annen utdanningsinstitusjon
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for å arbeide med fagområdet i kommersielle sammenhenger/ fordypning i fagområdet fra annen utdanningsinstitusjon
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet forutsetter tilstedeværelse og aktiv deltakelse ved praksisstedet eller i annen utdanningsinstitusjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk tilstedeværelse i bedrift eller annen utdanningsinstitusjon. Studenten kan ikke ha mer enn 10 prosent fravær i emnet.
- 4 statusrapporter/loggføringer sendt praksislærer i løpet av perioden
Vurdering og eksamen
Praksisrapport på 2200-2500 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått
Sensorordning
En intern sensor
Emneoverlapp
Mange organisasjoner opplever i dag store utfordringer knyttet til digital transformasjon og møter alternative organisasjons- og forretningsmodeller som utfordrer eksisterende måter å skape verdi på. I offentlig og privat sektor finnes det et ekspotensielt mulighetsrom for endring ved bruk av digitale løsninger. Det å bygge og ha kunnskap om måter å fasilitere og jobbe med dette på er sentralt for å få til en god transformasjon, for å sikre konkurransefortrinn og god ressursutnyttelse av offentlige midler - og et konkurransedyktig Norge.
Emnet Digital transformasjon og ledelse har til hensikt å gi kunnskap om teori og arbeidsmetoder som kan understøtte digitale endringsprosesser. Emnet er bygget opp rundt et selvvalgt digitalt endringsprosjekt - gjerne fra egen organisasjon, og har til hensikt å understøtte og medvirke til fremdrift i prosjektet og at det lykkes.
I emnet omhandles sentrale begreper innen digitalisering og ulike former for digital teknologi. I tillegg behandles viktige spørsmål rundt eierskap til data, kode og algoritmer, samt sikkerhet og rettigheter. Emnet dekker også teori knyttet til nettverksøkonomi, digitale økosystemer og drivere i digitale markeder. Digitalisering handler likevel om mye mer enn teknologi. Det er like viktig hvordan teknologien forstås og brukes i organisasjoner. Det er ikke teknologien i seg, men den unike bruken som kan gi grunnlag for verdiskaping. Dette emnet tar derfor for seg sammenhengen mellom teknologi, mennesker, organisasjon og strategi, og ser digitalisering som et middel i organisasjons- og forretningsmodellinnovasjon - heller enn noe som er et mål i seg selv.
I tillegg formidles konkrete virkemidler og metoder som kan danne grunnlag for praktisk digital endring i organisasjoner. Emnet integrerer således disipliner som teknologi, ledelse, strategi, innovasjon og organisasjonsfag, og inkluderer fagpersoner fra ledelsesfag i tillegg til teknologifag.
Innholdet i emnet skal gi studenten dybdeforståelse for hvordan man leder, tenker strategisk og handler i forhold til digitalisering. I tillegg til å ta et strategisk perspektiv på teknologi har emnet til hensikt å bidra til å utvikle visjon, strategi og handlingsplaner for den enkelte leder i eget digitaliseringsarbeid.