EPN-V2

KDM2410 Active wear Emneplan

Engelsk emnenavn
Active wear
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet vil studenten gjennom design, produktutvikling og prototyping tilegne seg kunnskap om hvordan kropp i bevegelse kan bidra til visuelle og funksjonelle løsninger for klær til fritids- og sportsaktiviteter. Materialitet, kultur og livsstil i et nordisk klima er sentrale perspektiver i emnet.

Arbeidet i kurset vil bestå av prosjektarbeid i mindre grupper. Formålet med perioden er å utvikle og styrke studentenes forståelse for konseptutvikling, designprosess, tekniske materialer, analog og digital formutvikling, samt en ferdig kleskolleksjon. Gruppearbeidet bygger på designmetoder for samarbeid og utvalgt teori knyttet opp mot brukerbehov og fysisk bevegelse.

Anbefalte forkunnskaper

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om produksjonsmetoder, egnede teknikker og materialers egenskaper ved utvikling av funksjonelle klær for fritid og sport
  • har kunnskap om bærekraft knyttet til sportsindustrien
  • har kjennskap til relevant forsknings og utviklingsarbeid innen fagområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle en egen kolleksjon for fritid og/eller sport
  • kan bygge form ved hjelp av manuelle og digitale verktøy
  • kan design og produksjon av klær i forhold til funksjon, form, teknikk og materialer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, form, teknikk og materiale.
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
  • kan vurdere egnede arbeidsmetoder for eget arbeid.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utenom pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i praktiske prosesser rettet mot universell utforming av klær
  • har kunnskap om problemstillinger knyttet til form, materialvalg, teknikk, teknologi, bærekraft og mangfold

Ferdigheter

Studenten:

  • skal anvende og synliggjøre kompetanse innen fremtidsrettet konsept og design  
  • skal utvikle egen identitet med eksperimentering i materialer og teknikker

Generell kompetanse

Studenten:

  •  kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, materialer, funksjon, teknikk i en designfaglig arbeidsprosess innen universell utforming av klær
  • kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til faglig identitet og uttrykk

Vurdering og eksamen

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Eksamensprosjektet består av et praktisk arbeid med tilhørende skriftlig rapport. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Eksamenen kan være individuell eller i gruppe.

1. Praktisk arbeid

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk arbeid innenfor en problemstilling knyttet til MOTE OG HELSE.

2. Skriftlig rapport

Studenten skal skrive et refleksjonsnotat som omhandle temaet MOTE OG HELSE og det praktiske arbeidet, og skal omfatte om lag 1000 ord.

Eksamen kan leveres i gruppe, og alle kandidater får da samme karakter. Dette avklares senest innen presentasjon av arbeidskravet.

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Emneoverlapp

Bestått - ikke bestått