EPN-V2

KDM2200 Tekstileksperimentering, identitet og faglig spesialisering Emneplan

Engelsk emnenavn
Textile experimentation, identity and focus
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

I emnet arbeides det med refleksjon og analyse knyttet til sammenhengen mellom konsept, funksjon, material og teknikk, samt evnen til å visualisere en motefaglig arbeidsprosess. Det legges vekt på eksperimentering og nytenkning når det kommer til faglig identitet og eget uttrykk. I studieåret inngår et tverrfaglige samarbeid med studieretningen kunst og formidling om arrangement ved Åpen dag ved OsloMet.

Anbefalte forkunnskaper

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Forkunnskapskrav

Emnet gir en innføring i juridisk metode, menneskerettigheter og forvaltnings- og velferdsrett. Undervisningen tar utgangspunkt i rettsanvendelse som en del av profesjonsutøvelsen. Emnet gir en innføring i det norske rettssystemet og den juridiske metodens anvendelse i arbeidet med juridiske problemstillinger i sosialt arbeid. Videre gis en innføring i sentrale menneskerettigheter og menneskerettighetenes betydning i sosialt arbeid. Emnet gir også kunnskap om generell forvaltningsrett, med hovedvekt på forvaltningsrettslige grunnprinsipper og forvaltningslovens betydning for saksbehandling i sosialt arbeid. Emnet gir videre en innføring i barnevernloven, barneloven, grunnleggende helserett, folketrygdloven og lov om sosiale tjenester i NAV. 

I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Den samme ungen- ulike arenaer" (INTER1100) gjennomføres. Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1100: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact 

Læringsutbytte

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår med vektlegging på progresjon, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Emnet går over om lag ti uker og arbeidsformen er individuell.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Innleverte arbeidskrav i identitet skal ha en praktisk og teoretisk komponent. Oppgaveteksten er styrende for øvrige innleverte krav. Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten får skriftlig tilbakemelding.

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent: En praktisk og skriftlig individuell oppgave som knytter seg til eksperimentering i ulike materialer (om lag 350 ord)

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Lovdata PRO

Sensorordning

Gradert karakterskala A-F.