EPN-V2

KDM2100 Intensjon og produksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Intention, production
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

I emnet fokuseres det på anvendelsen av fagkunnskap og virkemidler i utviklingen av egne idéer og produkt. I emnet inngår også en kortere innføring i grunnleggende vitenskapsteori- og metode som et tverrfaglig samarbeid med studieretningen kunst og formidling.

Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt emne.

Forkunnskapskrav

Bestått KDM2000 Idé, prosess, produkt.

Læringsutbytte

Etter fullført utdanning har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • vise avansert innsikt om seksuell helse relatert til FNs bærekraftsmål, og hva seksuell helse som ressurs innebærer
  • beskrive helsekompetanse relatert til seksuell helse i et habiliterings/rehabiliterings- og folkehelseperspektiv
  • drøfte betydningen av helsekompetanse relatert til seksuell helse fra ulike perspektiv
  • gjøre rede for hva som påvirker variasjoner i helsekompetanse
  • kritisk vurdere ulike typer tiltak som kan øke helsekompetansen i befolkningen generelt og spesielt innenfor seksuell helse
  • analysere ulike kommunikasjonsmodeller og samhandling relatert til seksuell helsekompetanse

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere, kartlegge og evaluere helseutfordringer relatert til seksuell helse i samarbeid med personen(e) og eventuelt pårørende slik at autonomi og medvirkning sikres
  • tilpasse kommunikasjonen til personens evne til å benytte informasjon og å utvikle bedre helsekompetanse
  • bidra til å ivareta og øke folks seksuelle helsekompetanse
  • beskrive hvordan brukerstyring, medvirkning og mangfold påvirker seksuell helsekompetanse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • fremme seksuell helse som en ressurs, og bidra til at seksuell helse innlemmes i helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
  • kommunisere om faglige problemstillinger innenfor seksuell helsekompetanse, både med samarbeidende kolleger og allmennheten
  • samarbeide flerfaglig og tverrfaglig om seksuell helse
  • gjøre selvstendige etiske og faglige begrunnede vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen, og kritisk analysere og evaluere egne holdninger, juridiske aspekter og fagutøvelse
  • vurdere seksuell helse på individuelt, nasjonalt og globalt nivå.

Arbeids- og undervisningsformer

OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er derfor studentenes studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.

Selvstudier

Egenaktivitet omfatter samarbeid med medstudenter via universitetets digitale læringsplattformer. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å se filmer, løse oppgaver, lese pensumlitteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, og delta i diskusjonsforum i nettprat eller sosiale medier.

Digitale læringsressurser

Det benyttes digitale forelesninger. Disse blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, gi eksempler fra praksisfeltet og formidle relevante problemstillinger.

Emnet og tilhørende læringsmateriell vil være delvis på skandinaviske språk (norsk, svensk, dansk) og delvis på engelsk.

Case og narrativer

Case og narrativer relatert til seksuell helse danner grunnlag for ulike refleksjonsoppgaver, ferdighetstrening og arbeidskrav.

Gruppearbeid og individuelt arbeid

Gruppearbeid innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag. Dette inkluderer medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger.

Webseminarer

Samlinger foregår digitalt og gjennom disse får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger.

Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt øke deres refleksjonsnivå.

Oppgaver

Det er ulike former for oppgaver underveis som støtte i læringsprosessen. Eksempler er Quiz, flervalgtester og kortsvarsoppgaver, som alle er pedagogiske programmerte interaksjoner, der det gis spontan respons på oppgavene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

1. Praktisk-estetisk prosjekt

Studenten skal produsere/utvikle et antrekk innenfor problemstillingen sport.

2. Skriftlig oppgave

En skriftlige dokumentasjon som omhandler det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.

Den skriftlige oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Avgrensing og problematisering av valgt tema.
  • Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
  • Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
  • Refleksjon over fagteoretiske spørsmål.
  • Anvendelse av relevant teori.
  • Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 2000 ord).

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Vurdering og eksamen

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.

1. Praktisk-estetisk prosjekt

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.

Den skriftlige oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Avgrensing og problematisering av valgt tema.
  • Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
  • Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
  • Refleksjon over fagteoretiske spørsmål.
  • Anvendelse av relevant teori.
  • Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 2000 ord).

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.