EPN-V2

KDM2070 Esthetics, markets, and 3D virtual fashion-design Course description

Course name in Norwegian
Estetikk, marked og 3D virtuell motedesign
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en teoretisk og grunnleggende innføring i markedsforståelse som omfatter prissegment og stiluttrykk innen mote. Videre har emnet søkelys på å utvikle studentens konsept- og designforståelse. Det legges vekt på å designe klær for langvarig bruk ved bruk av designstrategien, emosjonell bærekraft, og å analysere og reflektere over plaggets fysiske og visuelle kvaliteter. Faginnholdet i emnet omfatter informasjonsinnhenting for produktutvikling til en målgruppe og et marked. Det blir lagt vekt på forholdet mellom teori og praksis. I dette emnet vil studenten få en grunnleggende innføring innen digital 3D-design. Verktøyet er sentralt for bærekraftige problemstillinger innen utforskning av design, mønsterkonstruksjon og produktutvikling.

Recommended preliminary courses

The student's learning outcome will be assessed on the basis of an individual six-hour written school exam.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten:

  • kan tilegne seg en grunnleggende markedsforståelse ved å se sammenhengen mellom det kommersielle og kreative aspektet ved en designprosess.
  • har grunnleggende kunnskap om ny teknologi og digitale verktøy for å kunne gjennomføre designprosjekter med faglig fordypning i et bærekraftig perspektiv.
  • er kjent med prosesser og metoder for utvikling av designkonsepter og produkter.
  • kan anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utvikle designkonsepter og -produkter som bidrar til bærekraftig utvikling av motefeltet.
  • kan identifisere og analysere relevant informasjon for å utvikle ulike designprosjekt
  • kan reflektere over hvordan ny teknologi og digitale verktøy kan bidra til å endre profesjonsrollen.
  • kan identifisere og analysere relevant informasjon for å utvikle et kommersielt designprosjekt som bidrar til bærekraftig utvikling av motefeltet.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver kan formidle designperspektiver, analyser og løsninger visuelt, digitalt, muntlig og skriftlig.
  • kan kritisk vurdere faglige og yrkesetiske problemstillinger i et lokalt og globalt perspektiv og presentere disse

Teaching and learning methods

Opptak til studiet.

Course requirements

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om opplæringsloven og læreplaner og kan knytte disse til drama som læringsform i grunnskolen
  • har kunnskap om fagets historie, betydning og relevans i et historisk og nåtidig samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og relevant forskning knyttet til undervisning og læring i faget
  • har kunnskap om ulike undervisnings- vurderings- og veiledningsformer som egner seg i arbeidet med drama- og teaterprosesser med barn og unge

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsforløp med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen
  • kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i grunnskolen
  • kan reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjon med barn og unge
  • kan analysere og anvende relevant fagteori knyttet til estetisk og utforskende arbeid med barn og unge
  • kan begrunne og drøfte fagets betydning og relevans i et historisk, nåtidig og fremtidig samfunnsperspektiv
  • kan vurdere elevenes læring og bidra til at elevene reflekterer over egen utvikling

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan delta i, og aktivt bidra i utviklingen av et profesjonsfelleskap
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
  • kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden

Assessment

The course presents main social protection strategies with regard to major social risks, as well as evaluation methods to assess the advantages and disadvantages of health and social policy interventions.

Language of instruction is English

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has advanced knowledge of

  • social protection strategies, in particular related to major social risks: unemployment, sickness, disability, lack of a provider, child abuse, and old age
  • the interplay between protection provided by the state, the voluntary sector, the family and the market
  • principles of social insurance and health insurance
  • strategies for providing residual or universal social and health assistance
  • the extended family as a risk-managing institution
  • problems with social protection coverage and strategies for extending coverage
  • strategies for efficient delivery of health and social services
  • policy evaluation methods in health and social care

Skills

The student can

  • identify similarities and differences in social and health protection strategies in high-, middle-, and low-income countries
  • investigate the arguments for and against public management, public/private partnerships, outsourcing and other strategies with regard to the delivery of publicly provided health and social services
  • analyse processes of social/health policy implementation
  • evaluate social/health policy outputs and outcomes

General competence

The student is able to

  • participate in the debate on how to organise and implement social welfare and health policies, in a national as well as international context
  • participate in the discussion of which evaluation strategies that are most useful in various contexts, with regard to evakuations of social welfare and health policies, in a national as well as international context
  • participate in the debate concerning how to frame health and social policy goals across countries and cultures

Examiners

The course is organised into a series of lectures and seminars. Students are expected to play an active role. Lectures are given by the course lecturer and invited lecturers. Students will also be required to present papers, and discuss course themes during lectures and seminars.

Course contact person

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

Coursework 1: The student must submit a coursework requirement of at least 1700 words, written individually or in groups of max 4 students. The coursework paper must be approved by the course lecturer.

Coursework 2: The coursework paper is to be presented at a seminar, or poster session, or zoom gathering. Participation in the seminar, or poster session, or zoom gathering is mandatory.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam. If the coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by a given deadline.

A student who is absent from the presentation will have to submit a compensatory coursework requirement within a given deadline.

Overlapping courses

Students may use a spelling dictionary, as well as a bilingual dictionary.