Programplaner og emneplaner - Student
KDM2070 Estetikk, marked og 3D virtuell motedesign Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Esthetics, markets, and 3D virtual fashion-design
 
- Omfang
 - 15.0 stp.
 
- Studieår
 - 2024/2025
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            HØST 2024
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- Programplan
 
- 
    
Innledning
Emnet gir grunnleggende innføring i hvordan konseptutvikling, visuelle virkemidler og produksjonsprosesser kan brukes til å utvikle kommersiell mote. Studenten vil tilegne seg grunnleggende kompetanse innen digital 3D design. Dette er digitale verktøy som vil være sentrale i mote- og tekstilnæringen for utvikling av nye bærekraftige løsninger, produksjonsmetoder og produkter. I emnet legges det vekt på å designe og utvikle klær for mass-markedet, gjennom virtuell prototyping og ved å utvikle designkonsepter-produkter som ivaretar klærnes emosjonelle kvaliteter og bærekraftig utvikling.
Studenten skal tilegne seg grunnleggende designkompetanse som omfatter markedsforståelse, konseptutvikling, visuelle og digitale virkemidler, 3D simulering og produksjonsprosesser. Faginnholdet i emnet omfatter informasjonsinnhenting for produktutvikling til en målgruppe og et marked. Studenten vil arbeide med digitale og teknologiske verktøy som kan forenkle kommunikasjon av idéer og produkter i utviklingsprosesser. Det blir lagt vekt på forholdet mellom teori og praksis.
 - 
    
Anbefalte forkunnskaper
Bestått KDM1200 Faglig fordypning
 - 
    
Forkunnskapskrav
Ingen
 - 
    
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
- kan tilegne seg en grunnleggende markedsforståelse ved å se sammenhengen mellom det kommersielle og kreative aspektet ved en designprosess.
 - har grunnleggende kunnskap om ny teknologi og digitale verktøy for å kunne gjennomføre designprosjekter med faglig fordypning i et bærekraftig perspektiv.
 - er kjent med prosesser og metoder for utvikling av designkonsepter og produkter.
 - kan anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet.
 
Ferdigheter
Studenten:
- kan videreutvikle designkonsepter og -produkter som bidrar til bærekraftig utvikling av motefeltet.
 - kan identifisere og analysere relevant informasjon for å utvikle ulike designprosjekt
 - kan reflektere skriftlig over hvordan ny teknologi og digitale verktøy kan bidra til å endre profesjonsrollen.
 - kan identifisere og analysere relevant informasjon for å utvikle et kommersielt designprosjekt som bidrar til bærekraftig utvikling av motefeltet.
 
Generell kompetanse
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter og bruke digitale verktøy i innovasjon og nyskapning.
 - kan formidle designperspektiver, analyser og løsninger visuelt, digitalt, muntlig og skriftlig.
 - kan kritisk vurdere faglige og yrkesetiske problemstillinger i et lokalt og globalt perspektiv og presentere disse.
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig arbeid med valgt tema. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige diskusjoner. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter annet relevant fagstoff utover pensum og bruker læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Midtveispresentasjon av eget prosjekt med problemområde, arbeidsplan og progresjon i praktisk og skriftlig arbeid, samt oversikt over utvalgt faglitteratur.
 
 - 
    
Vurdering og eksamen
Eksamen er to-delt mappeeksamen med et praktisk-estetisk arbeid og en skriftlig oppgave. Eksamensprosjektet er en individuell oppgave.
Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:
- Praktisk-estetisk arbeid 
    
- Den praktiske-estetiske delen av oppgaven er å designe en digital kolleksjon innenfor et selvvalgt tema som tilhører emnet.
 - Dokumentasjonsmappe av arbeidsprosessen som viser til valg av arbeidsmetoder og verktøyer, innhenting av inspirasjonsmateriale for det visuelle og skriftlige arbeidet og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt i prosessen.
 
 - Skriftlig del 
    
- Skriftlig oppgave som beskriver og drøfter det praktisk-estetiske arbeidet ut fra fagteori og egen prosess. Oppgavebesvarelsen skal følge retningslinjer for akademisk skriving og relevant pensum og selvvalgt tilleggslitteratur skal anvendes. Omfang: Ca. 1500 ord. Den praktisk-estetiske og skriftlige oppgavebesvarelsen sensureres samlet. Eksamensresultatet kan påklages.
 
 
 - Praktisk-estetisk arbeid 
    
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
 - 
    
Sensorordning
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
 - 
    
Emneansvarlig
Sissel Isachsen
 - 
    
Emneoverlapp
Emnet overlapper med KDM 2040 og KDM 2500.