EPN-V2

KDM2070 Estetikk, marked og 3D virtuell motedesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Esthetics, markets, and 3D virtual fashion-design
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir grunnleggende innføring i hvordan konseptutvikling, visuelle virkemidler og produksjonsprosesser kan brukes til å utvikle personlige og sterke kommersielle merkevarehistorier. Studenten vil tilegne seg grunnleggende kompetanse innen digital 3D design. Dette er digitale verktøy som vil være sentrale i mote- og tekstilnæringen for utvikling av nye bærekraftige forretningsmodeller, produksjonsmetoder og produkter. Det legges vekt på å designe klær for langvarig bruk gjennom blant annet virtuell prototyping og ved å se på klærnes emosjonelle kvaliteter ved analysere og reflektere over plaggets fysiske og visuelle kvaliteter.

Anbefalte forkunnskaper

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • Group assignments. Weekly assignments first half of the course, new randomized groups each week.
    • These assignments are expected to require one work day per student each week they run.
  • Project presentation. Oral presentation of the individual project.
  • Excursions
    • The course will include at least two excursions

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap:

Studenten:

  • kan tilegne seg en grunnleggende markedsforståelse ved å se sammenhengen mellom det kommersielle og kreative aspektet ved en designprosess.
  • har grunnleggende kunnskap om ny teknologi og digitale verktøy for å kunne gjennomføre designprosjekter med faglig fordypning i et bærekraftig perspektiv.
  • er kjent med prosesser og metoder for utvikling av designkonsepter og produkter.
  • kan anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan videreutvikle designkonsepter og -produkter som bidrar til bærekraftig utvikling av motefeltet.
  • kan identifisere og analysere relevant informasjon for å utvikle ulike designprosjekt
  • kan reflektere skriftlig over hvordan ny teknologi og digitale verktøy kan bidra til å endre profesjonsrollen.
  • kan identifisere og analysere relevant informasjon for å utvikle et kommersielt designprosjekt som bidrar til bærekraftig utvikling av motefeltet.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter og bruke digitale verktøy i innovasjon og nyskapning.
  • kan formidle designperspektiver, analyser og løsninger visuelt, digitalt, muntlig og skriftlig.
  • kan kritisk vurdere faglige og yrkesetiske problemstillinger i et lokalt og globalt perspektiv og presentere disse.

Innhold

Individual written home examination, which consists of:

  • One written project report. Describing the individually chosen topic, research and analyses, and proposed solution.
  • The report may vary according to the project and chosen format/layout, but between 10 and 40 pages are expected.

The examination result can be appealed.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig arbeid med valgt tema. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige diskusjoner. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter annet relevant fagstoff utover pensum og bruker læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Midtveispresentasjon av eget prosjekt med problemområde, arbeidsplan og progresjon i praktisk og skriftlig arbeid, samt oversikt over utvalgt faglitteratur.

Vurdering og eksamen

Eksamen er to-delt mappeeksamen med et praktisk-estetisk arbeid og en skriftlig oppgave. Eksamensprosjektet er en individuell oppgave.

Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:

  1. Praktisk-estetisk arbeid
    • Den praktiske-estetiske delen av oppgaven er å designe en digital kolleksjon innenfor et selvvalgt tema som tilhører emnet.
    • Dokumentasjonsmappe av arbeidsprosessen som viser til valg av arbeidsmetoder og verktøyer, innhenting av inspirasjonsmateriale for det visuelle og skriftlige arbeidet og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt i prosessen.
  2. Skriftlig del
    • Skriftlig oppgave som beskriver og drøfter det praktisk-estetiske arbeidet ut fra fagteori og egen prosess. Oppgavebesvarelsen skal følge retningslinjer for akademisk skriving og relevant pensum og selvvalgt tilleggslitteratur skal anvendes. Omfang: Ca. 1500 ord. Den praktisk-estetiske og skriftlige oppgavebesvarelsen sensureres samlet. Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Design Office is collaborative project between all three years on the BA programme. For Year 3 this entails leadership; typically forging teams of 2-4 participants, in order to manage around 6-10 first and second year students. Each group is assigned a brief from a real world client. The management teams are responsible for ensuring that their groups work at optimum, and that the assignments are carried out and presented according to the expectations and terms as agreed with each respective client.

Vurderingsuttrykk

Admission to the Master's programme.

Sensorordning

After completing the course, the student is expected to have an overview and understanding of the most important environmental challenges the world is facing today and how design can contribute to solving them. Working on this complex topic, knowledge, skills and general competence on advanced level is needed.

Knowledge

The student

  • understands how products can be interconnected in systems and mutually affecting each other
  • has a good understanding of how to use information about the environmental impact of the product system, to make informed decisions about how the product system should be designed to minimize this impact
  • understands the concept of a circular economy and how design can contribute to achieving this
  • has knowledge about how the behaviour of the user may affect the environmental impact caused by the product, and how the design may affect this behaviour
  • has knowledge about the global challenges of production and consumption as well as how design may contribute to a sustainable development and fulfilment of the UN sustainability goals.

Skills

The student

  • can identify the main environmental impacts caused by a product system throughout its lifecycle.
  • can make rough estimates of these impacts
  • can create designs and concepts that are simultaneously beneficial for people, planet and profit
  • can make informed decisions about appropriate lifetime for a product and how a product should be designed to accommodate for this
  • make design decisions to enable for additional lifecycles
  • is able to reflect on the consequences of values and strategies chosen by the designer and company

General competence

The student

  • understands the importance of considering sustainability aspects in a design process, and can identify and apply appropriate tools or methods to minimize the negative environmental impact

Emneansvarlig

Students will be taught different methods of project management and study the different sorts of phases and challenges typically present in project work. The work culminates in a project report describing the processual stages and solutions of their client project. Third-year students play the role of project managers in each group.

For exchange students joining the course without prior experience of the dynamics of this collaborative project, it may be desirable to take on roles as external consultants. How might international perspectives and insights from other cultures be applied in considering design challenges?

Emneoverlapp

A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade.