EPN-V2

KDM2050 Motestudier Emneplan

Engelsk emnenavn
Fashion studies
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Målet med dette kurset er å styrke studentenes forståelse av samtidige sosiale, kulturelle og etiske spørsmål i mote- og tekstilindustrien. Dette inkluderer temaer som kjønn, postkolonialisme, bærekraft og teknologi. Perspektiver fra nåværende forskning og innovasjon er innlemmet i kursinnholdet, med mål om å styrke studentenes teoretiske refleksjon over de praktiske anvendelsene av deres studier.

Det vises ellers til undervisningsplanene i Canvas som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til sosiale og kulturelle problemstillinger knyttet til mote- og tekstilfeltet
  • har kjennskap til relevant forsknings- og innovasjon innen fagområdet
  • har kunnskap om teoretiske perspektiv knyttet til det mote- og tekstilindustrien

Ferdigheter

Studenten

  • kan presentere og formidle relevant forskning og innovasjon fra feltet
  • kan analysere og reflektere over hvordan aktuelle problemstillinger påvirker samtidige praksis i mote- og tekstilindustrien
  • kan selvstendig undersøke en samtidige utfordringer mote- og tekstilindustrien står overfor

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kombinere ulike perspektiver fra en rekke kilder for å diskutere komplekse problemstillinger
  • kan presentere et selvstendig perspektiv på et identifisert tema

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet forutsetter tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop og veiledning. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, faglige forståelse og evne til formidling.

Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner vil danne grunnlag for drøfting og refleksjoner i undervisningen.

I løpet av dette emnet skal studentene utvikle et selvvalgt prosjekt basert på temaer som er knyttet til emnet. Prosjektet skal gjennomføres individuelt og skal evalueres midtveis. Studentene jobber med prosjektet gjennom hele studieperioden og prosjektet er utgangspunkt for essayet som skal skrives som avsluttende eksamen i emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen:

  • Individuell midtveispresentasjon av eget prosjekt med problemområde, arbeidsplan og progresjon i arbeidet, samt oversikt over utvalgt faglitteratur og praksis som relevant.

Obligatorisk oppmøte:

Krav om 80% obligatorisk oppmøte på undervisningen. For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke overstige 20%.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell hjemmeeksamen over to uker som baserer seg på prosjektet studenten har jobbet med gjennom studiet. Essayet er en sammenfatning av de viktigste funnene i prosjektet (1500-1800 ord) der bruk av fagteori inngår.

Oppgavebesvarelsen skal følge retningslinjer for akademisk skriving og relevant pensum skal anvendes.

Eksamensresultatet kan påklages.

Gyldig fravær - ikke bestått:

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

En intern sensor.

Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlapp mot KDM2010.