Programplaner og emneplaner - Student
KDM2050 Motestudier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Fashion studies
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Målet med dette kurset er å styrke studentenes forståelse av samtidige sosiale, kulturelle og etiske spørsmål i mote- og tekstilindustrien. Dette inkluderer temaer som kjønn, postkolonialisme, bærekraft og teknologi. Perspektiver fra nåværende forskning og innovasjon er innlemmet i kursinnholdet, med mål om å styrke studentenes teoretiske refleksjon over de praktiske anvendelsene av deres studier.
Det vises ellers til undervisningsplanene i Canvas som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til sosiale og kulturelle problemstillinger knyttet til mote- og tekstilfeltet
- har kjennskap til relevant forsknings- og innovasjon innen fagområdet
- har kunnskap om teoretiske perspektiv knyttet til det mote- og tekstilindustrien
Ferdigheter
Studenten
- kan presentere og formidle relevant forskning og innovasjon fra feltet
- kan analysere og reflektere over hvordan aktuelle problemstillinger påvirker samtidige praksis i mote- og tekstilindustrien
- kan selvstendig undersøke en samtidige utfordringer mote- og tekstilindustrien står overfor
Generell kompetanse
Studenten
- kan kombinere ulike perspektiver fra en rekke kilder for å diskutere komplekse problemstillinger
- kan presentere et selvstendig perspektiv på et identifisert tema
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet forutsetter tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop og veiledning. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, faglige forståelse og evne til formidling.
Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner vil danne grunnlag for drøfting og refleksjoner i undervisningen.
I løpet av dette emnet skal studentene utvikle et selvvalgt prosjekt basert på temaer som er knyttet til emnet. Prosjektet skal gjennomføres individuelt og skal evalueres midtveis. Studentene jobber med prosjektet gjennom hele studieperioden og prosjektet er utgangspunkt for essayet som skal skrives som avsluttende eksamen i emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen:
- Individuell midtveispresentasjon av eget prosjekt med problemområde, arbeidsplan og progresjon i arbeidet, samt oversikt over utvalgt faglitteratur og praksis som relevant.
Obligatorisk oppmøte:
Krav om 80% obligatorisk oppmøte på undervisningen. For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke overstige 20%.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell hjemmeeksamen over to uker som baserer seg på prosjektet studenten har jobbet med gjennom studiet. Essayet er en sammenfatning av de viktigste funnene i prosjektet (1500-1800 ord) der bruk av fagteori inngår.
Oppgavebesvarelsen skal følge retningslinjer for akademisk skriving og relevant pensum skal anvendes.
Eksamensresultatet kan påklages.
Gyldig fravær - ikke bestått:
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
En intern sensor.
Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
5 studiepoeng overlapp mot KDM2010.