EPN-V2

KDM2050 Motestudier Emneplan

Engelsk emnenavn
Fashion studies
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

·;;;;;; har kunnskap om forholdet mellom praksis og teori i utforskningen av et designområde

·;;;;;; har kunnskap om konseptutvikling og design, prosess og produkt

·;;;;;; kan anvende relevant moteteori, vitenskapsteori og forskningsdesign muntlig og skriftlig

Ferdigheter

Studenten

·;;;;;; kan strukturere og ferdigstille et eget prosjekt med en klart formulert problemstilling

·;;;;;; kan utvikle et selvstendig designkonsept og se dette;i en samfunnsmessig kontekst

·;;;;;; kan planlegge, velge ut, anvende relevant teori og gjennomføre et designprosjekt

·;;;;;; kan anvende vitenskapsteori og forskningsdesign

Generell kompetanse

Studenten

·;;;;;; kan gjennomføre og selvstendig utvikle ulike designprosjekt

·;;;;;; har innsikt i bruk av media, teknologi, materialer, redskaper og teknikker

·;;;;;; har innsikt i og kan reflektere over kreativ, kommersiell motedesign og produksjon

·;;;;;; skal kunne bidra gjennom egen praksis til bærekraftig utvikling av eget fagfelt

·;;;;;; har oppøvet evne til kritisk tenkning

Anbefalte forkunnskaper

Ingen;

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskap om;motehistorien og teoretiske perspektiv;knyttet til det tekstile fagområdet;
  • har kjennskap til relevant forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet;
  • kjenner til problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv og kan reflektere over disse i en faglig sammenheng;

;

Ferdigheter;

Studenten;

     ;;

  • kan presentere og formidle relevant forsknings- og utviklingsarbeid fra fagområdet
  • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, ide og bruken av estetiske virkemidler i ulike motepraksiser og konsepter;
  • ​behersker sentrale begrep og kan anvende relevant teori;

Generell kompetanse;

Studenten;

  •   ;kan reflektere, analysere og se sammenheng mellom;aktuelle samfunnstendenser i fagområder;
  • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv;

Arbeids- og undervisningsformer

Obligatorisk tilstedeværelse i minimum fem veiledninger og seminarer.

Se aktuelle undervisningsplanen for nærmere informasjon om arbeidskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen i emnet er todelt:

1. Praktisk og skriftlig arbeid;(teller 60 prosent av totalkarakter):

·;;;;;; Et praktisk skapende arbeid.

·;;;;;; Et reflekterende og analyserende skriftlig arbeid (maks 7000 ord).

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen.;

2. Muntlig presentasjon;(teller 40 prosent av totalkarakter):

Eksamensresultatet av del 1 kan påklages. Eksamensresultatet av del 2 kan;ikke;påklages.

Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet.

Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt under del 1, Praktisk og skriftlig arbeid, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Del 2: Ingen

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala: A-F.

Vurderingsuttrykk

;Begge eksamensdelene skal vurderes av intern og ekstern sensor.

Sensorordning

En intern sensor og en medsensor;(vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).;

Ekstern sensor brukes jevnlig.;

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlapp mot KDM2010.