EPN-V2

KDM2050 Motestudier Emneplan

Engelsk emnenavn
Fashion studies
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar sikte på å styrke studentens kunnskap innen;motehistorie og relevant teori;rettet mot kommersiell og konseptuell motedesign.;;

Fokus rettes også mot aktuelle problemstillinger som kjønn, flerkulturelle perspektiv,;bærekraft og teknologi.;;

Vitenskapsteori og arbeid med forskningsdesign;inngår i emnet, med mål om å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av studiet.;;

Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.;

Anbefalte forkunnskaper

Med bestått eksamen i faget skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte, definert i form av

kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om fysiske tema som er grunnleggende for teknologiske fag.
  • kjenner til fagets sentrale metoder, og kan definere og forklare de viktigste begrepene fra mekanikk, termofysikk, elektrisitetslære, atomfysikk og strålingsfysikk.
  • har kunnskap om hvilke krav som stilles til forsøk.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjøre beregninger på kinematiske, dynamiske og statiske problemstillinger i én og i to dimensjoner
  • kan gjøre beregninger på arbeid, effekt, svingninger, væskestatikk og strålingsfysiske problemstillinger, enkle elektriske kretser og bevaring av mekanisk energi og bevegelsesmengde.
  • kan regne med størrelser og enheter i SI systemet, og behersker omregning mellom enheter.
  • kan identifisere variabler som forekommer i idealiserte modeller med fysiske størrelser i virkeligheten.
  • kan gjennomføre forsøk på en kvalifisert og sikker måte, gjøre målinger, tolke resultater og skrive rapport.
  • kjenner til enkle anvendelser av numeriske løsningsteknikker.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan gjøre greie for prinsipper for naturvitenskapelig tenkning.
  • kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av fysiske begreper og størrelser.
  • forstår sammenhenger mellom fysikk og teknologiske anvendelser.
  • forstår fysikkfagets ambisjoner om å lage kvantitative modeller av naturens fenomener.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskap om;motehistorien og teoretiske perspektiv;knyttet til det tekstile fagområdet;
  • har kjennskap til relevant forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet;
  • kjenner til problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv og kan reflektere over disse i en faglig sammenheng;

;

Ferdigheter;

Studenten;

     ;;

  • kan presentere og formidle relevant forsknings- og utviklingsarbeid fra fagområdet
  • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, ide og bruken av estetiske virkemidler i ulike motepraksiser og konsepter;
  • ​behersker sentrale begrep og kan anvende relevant teori;

Generell kompetanse;

Studenten;

  •   ;kan reflektere, analysere og se sammenheng mellom;aktuelle samfunnstendenser i fagområder;
  • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv;

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet forutsetter tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, faglige forståelse og;evne til formidling.;;

Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner vil danne grunnlag for drøfting og;refleksjoner i undervisningen.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.;

  • Presentasjon av forskningsdesign:;Formulere og;presentere en aktuell problemstilling og tenkt undersøkelse av et motehistorisk tema. Presentasjonen har en tidsramme på 10 minutter.;;

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær emnet.;

Vurdering og eksamen

Eksamen er en skriftlig oppgave;der illustrasjon og bruk av fagteori inngår. ;

Den skriftlige oppgaven skal omhandle en selvvalgt aktuell problemstilling, og skal omfatte om lag;1500 ord.;

Oppgavebesvarelsen skal følge retningslinjer for akademisk skriving og relevant pensum skal anvendes.

Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Vurderingsuttrykk

Emnet bygger på grunnskoleutdanning i matematikk og naturfag og ligger på utdanningsnivå tilsvarende fordypningsfag i videregående skole. Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i fysikk, og de skal være godt forberedt til å følge undervisningen i de naturvitenskapelige grunnlagsemnene i ingeniørutdanningen.

Sensorordning

Ingen ut over opptakskrav.

Emneoverlapp

Undervisningen foregår samlet og består av en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning, samt enkelte demonstrasjoner. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.