Programplaner og emneplaner - Student
KDM2050 Motestudier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Fashion studies
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar sikte på å styrke studentens kunnskap innen;motehistorie og relevant teori;rettet mot kommersiell og konseptuell motedesign.;;
Fokus rettes også mot aktuelle problemstillinger som kjønn, flerkulturelle perspektiv,;bærekraft og teknologi.;;
Vitenskapsteori og arbeid med forskningsdesign;inngår i emnet, med mål om å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av studiet.;;
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.;
Anbefalte forkunnskaper
Med bestått eksamen i faget skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte, definert i form av
kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om fysiske tema som er grunnleggende for teknologiske fag.
- kjenner til fagets sentrale metoder, og kan definere og forklare de viktigste begrepene fra mekanikk, termofysikk, elektrisitetslære, atomfysikk og strålingsfysikk.
- har kunnskap om hvilke krav som stilles til forsøk.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan gjøre beregninger på kinematiske, dynamiske og statiske problemstillinger i én og i to dimensjoner
- kan gjøre beregninger på arbeid, effekt, svingninger, væskestatikk og strålingsfysiske problemstillinger, enkle elektriske kretser og bevaring av mekanisk energi og bevegelsesmengde.
- kan regne med størrelser og enheter i SI systemet, og behersker omregning mellom enheter.
- kan identifisere variabler som forekommer i idealiserte modeller med fysiske størrelser i virkeligheten.
- kan gjennomføre forsøk på en kvalifisert og sikker måte, gjøre målinger, tolke resultater og skrive rapport.
- kjenner til enkle anvendelser av numeriske løsningsteknikker.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan gjøre greie for prinsipper for naturvitenskapelig tenkning.
- kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av fysiske begreper og størrelser.
- forstår sammenhenger mellom fysikk og teknologiske anvendelser.
- forstår fysikkfagets ambisjoner om å lage kvantitative modeller av naturens fenomener.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;
Kunnskap;
Studenten;
- har kunnskap om;motehistorien og teoretiske perspektiv;knyttet til det tekstile fagområdet;
- har kjennskap til relevant forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet;
- kjenner til problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv og kan reflektere over disse i en faglig sammenheng;
;
Ferdigheter;
Studenten;
;;
- kan presentere og formidle relevant forsknings- og utviklingsarbeid fra fagområdet
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, ide og bruken av estetiske virkemidler i ulike motepraksiser og konsepter;
- behersker sentrale begrep og kan anvende relevant teori;
Generell kompetanse;
Studenten;
- ;kan reflektere, analysere og se sammenheng mellom;aktuelle samfunnstendenser i fagområder;
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv;
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet forutsetter tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, faglige forståelse og;evne til formidling.;;
Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner vil danne grunnlag for drøfting og;refleksjoner i undervisningen.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.;
- Presentasjon av forskningsdesign:;Formulere og;presentere en aktuell problemstilling og tenkt undersøkelse av et motehistorisk tema. Presentasjonen har en tidsramme på 10 minutter.;;
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær emnet.;
Vurdering og eksamen
Eksamen er en skriftlig oppgave;der illustrasjon og bruk av fagteori inngår. ;
Den skriftlige oppgaven skal omhandle en selvvalgt aktuell problemstilling, og skal omfatte om lag;1500 ord.;
Oppgavebesvarelsen skal følge retningslinjer for akademisk skriving og relevant pensum skal anvendes.
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Vurderingsuttrykk
Emnet bygger på grunnskoleutdanning i matematikk og naturfag og ligger på utdanningsnivå tilsvarende fordypningsfag i videregående skole. Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i fysikk, og de skal være godt forberedt til å følge undervisningen i de naturvitenskapelige grunnlagsemnene i ingeniørutdanningen.
Sensorordning
Ingen ut over opptakskrav.
Emneoverlapp
Undervisningen foregår samlet og består av en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning, samt enkelte demonstrasjoner. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.