Programplaner og emneplaner - Student
KDM2030 Design og produksjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Design and production
 
- Omfang
 - 10.0 stp.
 
- Studieår
 - 2021/2022
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Programplan
 
- 
    
Innledning
Emnet gir kunnskap for arbeid med design- og produksjonsrelaterte områder innen mote og tekstil i en kommersiell sammenheng. Det blir gjennomgående lagt vekt på forholdet mellom teori og praksis.
Emnet setter søkelys på refleksjon og analyse knyttet til identitet - sammenhengen mellom konsept, design, funksjon, material og teknikk samt evnen til å visualisere og dokumentere en motefaglig arbeidsprosess. Digitale verktøy innen mønsterkonstruksjon inngår i emnet.
Det legges vekt på eksperimentering og nytenkning når det kommer til faglig identitet og eget uttrykk.
 - 
    
Anbefalte forkunnskaper
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Læringsutbytte
Studiefaget RLE kvalifiserer for undervisning i skolefaget KRLE.
Emnet skal gi grunnleggende kultur- og religionsforståelse. Emnet omfatter de religiøse tradisjonene jødedom, kristendom og islam og deres grunnleggende ideer og praksiser. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk tilnærming til fagstoffet og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning. Emnet innbefatter også fagdidaktikk med fokus på historiske perspektiver og grunnleggende prinsipper, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i forhold til mangfold og inkludering.
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utenom pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen og veiledning: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
 - Midtveispresentasjon av eget arbeid med problemområde, moodboard, kolleksjonsoppbygging, referanse av kilder, toiler og tekniske detaljer.
 
 - 
    
Vurdering og eksamen
1. Praktisk-estetisk prosjekt med skriftlig dokumentasjon
- Studenten skal designe/utvikle en minikolleksjon på 8 - 10 antrekk og produsere et
 
antrekk innenfor en selvvalgt og godkjent problemstilling rettet mot det
kommersielle markedet.
- Eksamen er en skriftlig dokumentasjon (om lag 1000 ord) som beskriver det
 
selvvalgte prosjektet fra ide til ferdig produkt. Besvarelsen skal følge
retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes.
Eksamensresultatet kan påklages.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
- Det stilles krav om oppmøte på minimum 80 % av undervisningen. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen.
 - Deltakelse i fagdidaktiske verksteder. Det er krav om deltakelse på verkstedene fordi det faglige innholdet gir en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom pensumlitteraturen. Fravær fra verkstedet kan tas igjen ved at studenten deltar på utsatt verksted som blir arrangert senere i semesteret. Hvis dette ikke er mulig, gis en kompensatorisk aktivitet som avtales med faglærer.
 - Deltakelse på ekskursjoner. Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonen er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver en rapport på 400 ord +/- 10 % fra besøket.
 - Individuell veiledning i forbindelse med fordypningsoppgaven (se under «Vurdering»).
 
Mer informasjon om arbeidskrav finnes i den innledende delen av fagplanen.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
 - 
    
Sensorordning
Individuell skriftlig fordypningsoppgave basert på pensum knyttet til emnet. Arbeidet med oppgaven utføres i løpet av semestret. Omfang 4000 ord +/- 10 %. Studenten velger tema for oppgaven i samråd med faglærer. Temaet skal være knyttet til et av de faglige områdene på emne 1. Det er arbeidskrav å motta individuell veiledning.
Ny/utsatt eksamen Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått resultat må ny oppgave skrives.
 - 
    
Emneoverlapp
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.