EPN-V2

KDM2000 Idé, prosess, produkt Emneplan

Engelsk emnenavn
Idea, process, product
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet fokuserer på begrepene ide, prosess og produkt og det legges vekt på forholdet mellom teori og praksis. Emnet går over om lag 10 uker og arbeidsformen er individuell. Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Bestått KDM1200 Faglig fordypning.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan innhente, utvikle og bearbeide idéer knyttet til emnets tema
    • har kunnskap om produksjonsmetoder av klær
    • kan anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet
    • har kunnskap om egnede teknikker og materialer knyttet til emnets tema
    • har kunnskap om materialers egenskaper

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan praktisere ulike metoder for idéutvikling knyttet til emnets tema
    • kan velge egnede arbeidsmetoder i eget arbeid
    • kan vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid
    • kan anvende digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan benytte ulike teknikker og redskap i en arbeidsprosess
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

    Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utenom pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

    1. Praktisk-estetisk prosjekt

    Studenten skal produsere/utvikle et antrekk innenfor problemstillingen trend.

    2. Skriftlig oppgave

    Den skriftlige dokumentasjon som omhandler det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.

    Den skriftlige oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

    • Avgrensing og problematisering av valgt tema.
    • Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
    • Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
    • Refleksjon over fagteoretiske spørsmål.
    • Anvendelse av relevant teori.
    • Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 2000 ord).

    Innleverte arbeidskrav i ide, prosess, produkt skal ha en praktisk og en teoretisk komponent. Oppgaveteksten er styrende for øvrige innleverte krav.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.

    1. Praktisk-estetisk prosjekt

    Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

    2. Skriftlig oppgave

    Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.

    Den skriftlige oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

    • Avgrensing og problematisering av valgt tema.
    • Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
    • Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
    • Refleksjon over fagteoretiske spørsmål.
    • Anvendelse av relevant teori.
    • Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 2000 ord).

    Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.